Gå til innhold

Jordfeil i maskin?

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at detm kanskje er en jordfeil i huset som forårsaker ustabilt nett her. I søken etter feilen, så koblet jeg maskinen min (som flyttet inn ca da problemene begynte i november *ja, jeg vet det er lenge siden* :( ) til en jordet kontakt, noe som medførte at sikringen gikk umiddelbart når jordingspunktet ble koblet til.... :cry:

Tror jeg har funnet problemet her, men hvordan i all verden skal jeg gå fram videre for å feilsøke maskin? Ta PSU ut og prøve å koble den til separat fra kabinett? *skal prøve dette* Flere forslag?

Noen pesielle punkter som virkelig er utsatt? Noe som burde sjekkes?

ALL hjelp mottas med takk....har hatt ustabilt nett i 9 mnd, kanskje pga denne jordfeilen :no:

PS. Ja, jeg vet at 9 mnd er leeeeenge, tro meg, men ISP har ikke vært spesielt behjelpelig med å feilsøke heller eller informere om de resultater de har fått heller. Gamlingen som har snakket med support for det meste, men han har egentli ikke peiling... hehe... ISP fant konkluderte nylig (etter en samtale fra undertegnede der problemene ble lagt fram og forslag utprøvd) at det ikke var deres feil, og foreslo en jordfeil som årsaken...var litt kritisk til det først, men nå som feilen er her så...... :hmm:

*Litt usammenhengende?* ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Held ein knapp på PSU ja, veit ikkje om ein jordfeil i PCen vil løyse ut JFB.

Har ikke jordfeilbryter....er selve kursen som brytes... sikringen til rommet....

Edit:

Blir vel umiddelbar maxbelastning på sikringen når d skjer sånn?

Endret av Shadowfax
Lenke til kommentar

psu slår vel ikke ut sikringen før du skrur den på? er alle delene i kabinettet borti hverandre med metall så skulle den da være jordet (det pleier å være helt ok i metallkabinett...), hvis ikke må du dra ledning fra en av spacerne til psu eller noe (tenker da må noe hjemmebrygg).

Dette betyr IKKE at du skal stappe en ledning inn under cpuvifta og en inn i cdromskuffen. Bruk fornuften om tilfellet er at det ikke er metallkontakt som nevnt

Lenke til kommentar

skal ikke bli noe større belastning på kretsen siden alt jeg kobler til er avslådd i tilkoblingsøyeblikket. Dermed skal det ikke overstige max, som er 2200 Watt (220*10, ikke nevneverdig belatning ellers...) Allikevel kobler sikringen ut når jeg kobler til...... :no:

Lenke til kommentar
skal ikke bli noe større belastning på kretsen siden alt jeg kobler til er avslådd i tilkoblingsøyeblikket. Dermed skal det ikke overstige max, som er 2200 Watt (220*10, ikke nevneverdig belatning ellers...) Allikevel kobler sikringen ut når jeg kobler til...... :no:

Kobler til eller starter opp?

Lenke til kommentar
psu slår vel ikke ut sikringen før du skrur den på? er alle delene i kabinettet borti hverandre med metall så skulle den da være jordet (det pleier å være helt ok i metallkabinett...), hvis ikke må du dra ledning fra en av spacerne til psu eller noe (tenker da må noe hjemmebrygg).

Dette betyr IKKE at du skal stappe en ledning inn under cpuvifta og en inn i cdromskuffen. Bruk fornuften om tilfellet er at det ikke er metallkontakt som nevnt

Kabinettet slår ut sikringen før maskinen startes....

Problemet er vel ikke at noen av komponentene ikke er jordet, men at på et eller annet punkt i maskinen har en strømførende krets kontakt med metallet i kabinettet, noe som utløser en jordingsstrøm til jord i PSU og som slår ut sikringen... (har ikke allverdens med peiling på kurser i hus og sånt, bare forklarer hva som skjer / hva jeg tror/mener skjer)

Har du jumpstarta PSU?

Når PSU står i maskinen så slår sikringen ut umiddelbart når jeg stikker støpselet inn i stikkontakten....med bare PSU skjer det ingenting...ergo bør det ikke være nødvendig å jumpstarte PSU

Lenke til kommentar

Med en gang du tar den i stikkontakten? Det kan være at kabelen du bruker fra stikk til PC er defekt. Prøv en annen. Du vet ikke om du har TN nett eller IT/TT? På TN nett får du en særdeles høyere spenning, og strøm til jord. Feilen ligger nok før/i strømforsyningen. Det er en trafo inne i strømforsyningen som gir galvanisk skille. Da har ikke kretsen inne i PCen noe potensiale i forhold til jord.

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Med en gang du tar den i stikkontakten? Det kan være at kabelen du bruker fra stikk til PC er defekt. Prøv en annen. Du vet ikke om du har TN nett eller IT/TT? På TN nett får du en særdeles høyere spenning, og  strøm til jord. Feilen ligger nok før/i strømforsyningen. Det er en trafo inne i strømforsyningen som gir galvanisk skille. Da har ikke kretsen inne i PCen noe potensiale i forhold til jord.

Hang ikke helt med på den der... :blush:

men sikringen går med en gang jeg kobler til stikkontakten, ikke når jeg starter opp maskinen (det rekker jeg ikke... :p )

Edit: Men hvis det er en kortslutning fra kort til metallet i kabinettet, så vil det jo gå til jord gjennom veggen i PSU, eller? :hmm:

Skal prøve en annen kabel....

Endret av Shadowfax
Lenke til kommentar

Når du testet bare PSU, brukte du samme kabel som du bruker til PCen, eller en annen? Når en sikring løser ut momentant betyr det enten kortsluttning, eller hvis du ikke har jordfeilbryter, jordsluttning. Du har ikke innebygget jordfeilbryter i sikringen da? (Da er det ofte to hendler, og av-og-til en "Test" knapp).

Feilen ligger sannsynligvis ikke etter PSU-en, altså ikke inne i PCen din. Da hadde bare PSU tatt kvelden, og ikke sikringen din.

Det finnes tre typer strømnett i Norge, TN, IT, og TT. IT er det gamle systemet, TN er nå på vei inn. En av forskjellene mellom TN og IT er at i TN så bruker man en nøytral leder og én fase, kontra to faser som blir brukt i IT nett. Den nøytrale lederen i TN har samme potensiale som jord, altså hvis du tar en fase til jord, så får du 230V mellom dem.

Altså, hvis du tar en fase til jord, er det akkurat som om du kortslutter to ledere. Da slår sikringen ut momentant.

Konklusjonen er at det er enten kortsluttning eller jordsluttning, og at det IKKE er inne i PCen.

Lenke til kommentar
Edit:  Men hvis det er en kortslutning fra kort til metallet i kabinettet, så vil det jo gå til jord gjennom veggen i PSU, eller?  :hmm:

Skal prøve en annen kabel....

Nå kan det hende hjernen min enda er på ferie, men jeg mener at å ta en + leder fra PSU og ta den på kabinettet, eller jord, ikke gir mer utslag på en jordfeilbryter, enn om du bare holdt den ut i luften.

Men, det kan godt hende - (minus) lederen fra PSU-en er også koblet til kabinettet, og at hvis du da tar en + leder på kabinettet så er det en kortsluttning for PSU-en. Men dette skal ikke ha noen effekt på 230V nettet.

Endret av Azton
Lenke til kommentar

definer tynne...:p

Men nå har jeg en utvikling.....eller.....etter at jeg satte PSU inn i maskinen igjen får jeg ikke feil uansett kabel.... :roll: vet ikke om det er et godt eller dårlig tegn......

tror jeg har et multimeter en plass...

skal se om jeg kanskje får et bilde av sikringene ;)

Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke bilde, er ikke så viktig egentlig. Hvis du har et multimeter kan du måle motstand, eller "pipe" litt. Hvis ser på PSU-en der du stapper inn kabelen, er det 3 pinner. Plasser den ene pinnen på den i midten, og så tar du den andre først på den til venstre, så den til høyre. Hvis den piper en av gangene, ligger det en fase til jord. Da må du inn i PSU-en og se etter feil.

Lenke til kommentar

hmmmmm :dontgetit:

hørtes jo egentli enkelt å greit ut....men nå får jeg som sagt ikke feil lengre....med samme kabel/kabler som før og samme config inne i maskinen..... (muli jeg har stokket om på noen kontakter...men d virker jo som at det i så fall er til det bedre? eller?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...