Gå til innhold

Intel 850 + P4 NW 2.40GHZ/512/800 = sant? Eller?

x-ray-cat

Anbefalte innlegg

Intel 850E

Lansert i Mai 2002:

En viderebygging på I850 brikkesettet, ved å legge til støtte for 533mhz FSB QDR og PC1066 RAMBUS støtte.

Ytelsesmessig greit kort, bra minnebåndbredde, men altfor dyrt med RAMBUS minne.

-AGP4x

-Støtte for RAMBUS 1066 RAM

-ATA100

-Integrert LAN adapter og 6kanalers Lydkort

Intel 850

Lansert i Januar 2001

Tidlig brikkesett, som tar ibruk RAMBUS 800, støtter P4 CPU'er på maks 400Mhz FSB QDR.

-AGP4x

-Støtte for RAMBUS 800 RAM

Har ett hovedkort som med enten Intel 850E eller Intel 850 chipsett.

Det er ikke integrert nettverksport og i bruksanvisningen finner jeg kun PC800 oppført, dermed antar jeg hovedkortet er basert på Intel 850 chipsettet.

Out of the box har det stått en P4 NW 2A GHZ/512/400/1.5V i socketen.

Det jeg lurer på er: Vil P4 NW 2.40GHZ/512/800 prosessoren passe og fungere på dette hovedkortet?

Setter pris på hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Finner du ikke info. om dette på HK-produsentens hjemmeside? Nå sier du ikke noe om produsent, men jeg vil tro at det ikke er støtte for en NW med FSB200(800)for noe HK basert på i850.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Skulle bytte cpu, så kom jeg til å tenke på dette. Får prøve å skaffe en raskere p4 NW cpu som har 400 FSB da. Grunnen til at jeg lurte, er at jeg har sjekket forskjellene på 850 og 850e og så at 850e også støttet 533. Men jeg har sett at noen steder skriver de hastigheten som det dobbelte ved å sette PC foran. F.eks. PC1066. Da tenkte jeg at det kunne være det tallet som sto oppført. At det sto 800 på cpu'en betydde PC800 eller 400 FSB.

Også har jeg jo lest om at en deler hastigheten på fire. Derfor kunne det jo være at 800 vetydde 800/4 som er 200. Som er halvparten av det eneste tallet jeg som står oppført på brikkesettet, nemlig 400.

Ringte nettopp dell support siden dette er en Dell Dimension 8200. De sa at det kunne gå, men at jeg gjorde det på eget ansvar og at de ikke kunne garantere for at cpu'en brant opp.

Ble ikke så mye klokeere på om det var fsb eller at det som sto oppført på cpu'en var enten 400, 533 eller 800 eller det dobbelte av dette. Eller at så lenge at 1/4 av tallet på cpu'en var mindre eller det samme som hovedkortet støtter, så ville cpu'en fungere med å snakke med dell.

Etter det jeg har forstått, så bør jeg ikke sette den inn i hovedkortet som normalt har hatt en cpu på 400 mhz og siden at det kun står at brikkesettet støtter 400.

Er dere enige?

Lenke til kommentar

Hadde et hk med 850 brikkesett en gang (abit th7-2 tror jeg..) støttet offisielt cpu'er opp til 2,4Ghz 400fsb.

Etter det jeg har forstått, så bør jeg ikke sette den inn i hovedkortet som normalt har hatt en cpu på 400 mhz og siden at det kun står at brikkesettet støtter 400.

Er dere enige?

Ja

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror den beste løsning for deg er å gjøre som jeg akkurat har gjort med en gammel Compaq Deskpro ("gammel"..dvs. 5 år)..

Bestilte ett demokort - Aopen AX4SPE-UN til i underkant av kr.200... chipset i865PE (meget bra brikkesett for S478).. Kjører "lekende lett" en P4B "NW" 2.4 på 3.0,..sammen med noen meget rimelige Twinmos DDR400 (dual) brikker..

Dette HK/brikkesettet støtter alle aktuelle versjoner av nyere P4E/Celeron-D.. mao. ett glimrende utgangspunkt for å blåse liv i ett utrangert OEM-system..

Det er litt mer jobb..da det i noen tilfelle (for meg ihvertfall) er nødvendig å "modde" ledninger fra frontpanel til HK (On/off, LED's..).. Compaq/Dell/IBM..etc. er ikke kjent for å benytte standard løsninger hverken på HK eller Bios.

I mitt tilfelle var det definitivt verdt det (jeg har jo ofte en del "stash" til overs fra div. prosjekter/PC-slakt v/salg av deler)... ;)

Lenke til kommentar

Planen var å sette en 2.4 cpu i den, men den hadde for høy FSB.

Opprinnelig har det stått en 2 ghz p4 i den. I og med at det det er en RD-maskin som jeg har hatt i tre år og som egentlig er rask nok til mitt bruk, (den har 512 rdram).

Gjør nok en større oppgradering neste år da jeg sikkert vil kjøpe Windows Vista som

OEM, oppgradere til Sata, PCIe og annet oppdatert teknologi. Samt kjøpe dvdbrenner og slikt.

Ønsker jeg å prøve å få tak i en brukt p4 cpu med 400 fsb og gjerne med 2.4 eller 2.6 ghz.

Det eneste jeg prøver å finne ut, er hvilket hovedkort jeg har uten å gjøre det via den maskinen det gjelder.

Har tatt ut cpu'en....

Snakket med dell igjen. De brukte egne modellnanv, så de fant det ikke ut.

Men 2.2 var seineste cpu de hadde brukt med suksess.

Utifra brikkesettet sitt navn har jeg kikket på støttet på de tre nederste hovetkortene for pentium 4 på denne siden. Jeg utelukket det ene som kun støttet cpu'er med 256 cache da jeg er sikker på at det er 512 cache som støttes.

På disse hovedkortene er 2.6 høyeste som støttes med noen biosversjoner.

Spørsmålet er vel om det er noen av de hovedkortene jeg har. Han jeg snakket med sa at det nok var et hovedkort fra intel.

Maskinen er en Dimension 8200

Brikkesettet er Intel 850

P4 NORTHWOOD 2000/400 med 512 i Cache

Maskinen er fra tiden rundt 18/7/2002.

Er det noen andre som har en tilsvarende dell fra samme år, gjerne også rundt sommertider?

Setter pris på om de kan si ifra her hvis de er interessert i å hjelpe meg i å finne ut hvilket hovedkort jeg har. :yes:

Ellers setter jeg pris på hjelpen jeg har fått hittil.

Lenke til kommentar
Last ned CPU-Z. Under Mainboard-menyen vil det stå nøyaktig hvilket brikkesett du har.

Er temmelig sikker på hvilket brikkesett det er. Og det er hovedkortet jeg lurte på. Skulle ellers gjerne gjort det. Men vil prøve å løse det på en annet måte da jeg allerede har tatt ut prosessoren fra den maskinen det gjelder og vil unngå å sette den inn igjen med kjølepasta hvis skrifte den ut igjen kort tid etterpå.

Ifølge dell er 2.4 ghz det høyeste som støttes. Men utifra de hovedkortene som det ut ifra modellnavnene er basert på det brikkesettet jeg har, er 2.6 ghz det høyeste som støttes av brikkesett med kun 400 FSB.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Takk for alle svar så langt. Det jeg nå lurer på, er om en prosessor med 533 FSB vil fungere greit på ett hovedkort som på papiret kun støtter 400 FSB?

Jeg vet at jeg vil få den ekstra effekten til de ekstra FSB'ene, men lurer på på om prosessoreren kan kjøre på 400 FSB og at det kan brukes uten at noe blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min erfaring med Dell/Compaq.. og forsåvidt mer "tradisjonelle" leverandører av HK/Bios (MSI, Aopen, ABit..Asus..etc) er at de har en oversikt på sine support-sider hvilke CPU'er som støttes av hvilke HK/Bios-versjoner.. Dersom du ikke finner dette så må du bare prøve.. :)

Jeg *tror* at ditt system/HK som kun støtter FSB100(400) ikke vil fungere sammen med en CPU med FSB133(533).

Det skjer ikke annet enn at den enten starter opp på FSB100(400)xMP eller at det ikke "booter".. Samme problem med HK som ikke støtter FSB100(400) dvs. lavere FSB enn det er designet for.. (har ett slikt system)..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utålmodig? ;)

Det er helt "safe" å bare prøve å montere/starte opp systemet.. til og med uten kjølpasta.. Bare sørg for at kjøler sitter rett/skikkelig montert.

Og jeg tror ingen her kan hjelpe deg mer mht. om CPU er kompatbel, men mindre noen med akkurat samme system/PC dukker opp i tråden og bekrefter/avkrefter tema.

Det enkleste er nok bare å teste selv.. :)

Lenke til kommentar

Det fungerte visst. I sandra står det en E i modellnavnet til chipsettet. Og det står også i bios og i Sandra 133*4 og at maksimal FSB-støtter er 133*4/532*2

Gjør det dette pga. det er en cpu med 533 som står i, eller pga. det er faktisk dette som hovedkortet støtter?

Jeg fikk vite i et tidligere innlegg at 859 hadde integret nettverkskontroller, men på denne pc'en her det ikke nettverksport på hovedkortet. Kun på medfølgende PCI-kort.

Men på chipsettet for jeg opp dette nummeret: 82850/E

Noe som kan tyde på at hovedkortet er basert på 850E chipsettet som støtter 533 FSB.

Hadde vært fint om jeg kunne ha funnet ut dette på intel sine hjemmesider...

Trodde jo jeg hadde et hovedkort som kun var basert på 850 brikkesettet med kun støttet for 400 FSB.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Det fungerte visst. I sandra står det en E i modellnavnet til chipsettet. Og det står også i bios og i Sandra 133*4 og at maksimal FSB-støtter er 133*4/532*2

Gjør det dette pga. det er en cpu med 533 som står i, eller pga. det er faktisk dette som hovetkortet støtter?

Brikkesett i850E støtter 533 FSB, og siden du vet at CPU har den busshastigheten burde det nå være liten tvil om at både HK og CPU kjører på 533 :)

Lenke til kommentar

Det eneste som er litt rart og som jeg helst vil få fjernet er et Paragon Manager skjermbilde som dukker opp i bios før xp starter. Jeg må trykke enter for at xp skal boote fra A.

Noen som vet hva dette kan komme av?

Når jeg kjører CHKDSK for jeg også melding om feil i filsystemet.

Vurderer å formatere og partisjonere på nytt. Har nett formatert også, så det blir ikke så mye å ta backup av..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...