Gå til innhold

2.88 MB floppy disk

corge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På wikipedia kan du lese:

... Another advance in the oxide coatings allowed for a new "extended-density" ("ED") format at 2880 KB (KiB) (normally and misleadingly referred to as 2.88 MB) introduced on the second generation NeXT Computers in 1991, and on IBM PS/2 model 57 also in 1991, but by the time it was available it was already too small to be a useful advance over 1440 KB (KiB), and never became widely used. ...

Lenke til kommentar

Stemmer det ja, slo aldrig helt ann den floppy disken, var vel sony som utviklet den tror jeg?

Jeg brukte selv en software som lot dag formatere en diskett til 2MB, funket fett det, desverre husker jeg ikke hva det programmet het. en annen ting er at dette programmet måtte kjøres resident i minne for at man skulle kunne lese diskettene.

Frankie

Lenke til kommentar

Floppyene på 1.44 kunne ialt ta underkant av 2MB. Microsoft benyttet dette til W95 og Office (den gangen dette ble levrt på disketter. Første diskett inneholdt kodingen som gjorde at man kunne presse/hente mere data ut av disketten. Etterhvert dukket tilsvarende dos-program opp, DMF. Jeg tviler på at dette vil fungere i XP ettersom det håndterte hardware direkte, og det er fy fy i Win XP.

Ellers var det Sony som skapte 3.5" tidlig på 80-tallet. Den gang med kapasitet på 720KB. De første maskinene som benyttet 3.5" tydet formatet (SD/HD) ved hjelp av et hull i plasten på disketten (ikke å froveksle med skrivebeskyttelsen som er på motsatt side og vanligvis har en liten sleide). Eneste som ga blaffen var IBM som frosøkte å legge 1.44MB på 720 disketter. Dette gikk aldri bra. Tilsynelatende virket det - ingen feilmelding ved skriv. Men disketten kunne ikke leses etterpå. Dette gjaldt hele PS/2 serien til IBM. [offtopic] Det var forøvrigt PS/2 maskinene som ga navnet til mus og tastaturplugg vi brukte før USB-utgavene dukket opp. [/offtopic]

Lenke til kommentar

Egentlig er det jo 1Mb og 2Mb disketter, men formatet gjør at man ikke får utnyttet hele kapasiteten. På Amiga får man 880kb på en diskett som bare har 720kb på PC. Macintosh-formatet gir også tilgang til mer plass på diskettene. 1Mb (720) disketter kan i noen tilfeller "trimmes", slik at de blir på 2Mb hvis man borer et hull øverst i høyre hjørne og formaterte den som 1,44Mb. Det fungerer i de fleste tilfeller, men er ikke 100% sikkert, så det er en nødløsning. Jeg mener forresten også å ha hørt om 3,5" disketter på 120MB? Kan det stemme? Det var vel i såfall også noe som aldri slo an. Jeg har faktisk noen 5,25" Single sided, Single density liggende et sted også. De er vel på 100kb (96kb når de er PC-formatert).

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste nyere (les: mindre enn 10 år gamle) diskettestasjoner tar 2,88 "MB"-disketter. Dette er noe man stiller inn i bios.

Deretter trenger du ED-disketter som takler så "høy" kapsitet. Du kan prøve med en vanlig diskett for å se om du har flaks.

Edit: "diskettene" på 120MB het vel ZIPdrive, LS120 eller noe sånt, men disse kobles til IDE-bussen og ikke til floppy-bussen. Hvis du legger ut kjøpeannonse på bruktmarkedet så får du sikkert kjøpt slike for en billig penge med disketter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste nyere (les: mindre enn 10 år gamle) diskettestasjoner tar 2,88 "MB"-disketter. Dette er noe man stiller inn i bios.

Valget i BIOS er avhengig av at diskettstasjonen er på 2.88MB. Bios-valget har, som du nevner, vært der i mange år. ED står for Ekstra Density og krever en helt belegg på disketten (tilsvarende når de gikk opp fra DD til HD [720 versus 1.44) disketter. Du kunne tilsynelatende skrive 1.44 til en 720 diskett - men datene forsvant raskt og disektten ble uleselig i løpet av minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...