Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-adresser


Anbefalte innlegg

Dette er neppe riktig plassert, men det får stå til.

 

Jeg har lite greie på data og internett, og vet bare litt om ip-adresser.

Jeg har fått med meg at denne adressen er mitt personlige "fingeravtrykk" på nettet. Dersom jeg skriver et innlegg på ett eller annet forum, så vil jeg kunne identifiseres ved hjelp av min ip-adresse (ikke min egentlige identitet).

Men må det være slik?

Finnes det ikke noen måter hvor man kan skrive innlegg og surfe rundt uten å legge igjen dette fingeravtrykket?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at det går ann å late som at man er en annen.. En nabo "lånte" ip adressen til en annen nabo, da han cracket/hacket (w/e) seg inn i FBI eller noe. Den utnyttede naboen skjønte hvem det kunne være da =)

 

det er også et par nettlesere der ute med høye krypsjoner, (leste noe om det på itavisen.no)

 

Les retningsreglene =)

Lenke til kommentar

Lavizh - er enig i at det er en grei måte å kunne spore opp "tullinger" på.

Spamme vet jeg desverre ikke hva betyr (så gammel er jeg), men jeg går ut fra at det er å bryte seg inn og ødelegge eller noe slikt.

Spørsmålet var ikke stilt pga at jeg har planer om å hacke eller ødelegge bare for å ha det sagt.

Jeg har bare mine grunner for å kunne ønske å ikke bli identifisert på et nettsted jeg bruker. (ikke noe skumle greier altså).

Lenke til kommentar

pr0n? :grin:

 

Om du har adsl fra telenor eller noe annen form for dial-up skifter du ip hver gang du kobler av/på. Om du har sdsl eller ngt kan du spores opp uten videre problemer (For en h4x0r). Det finnes for øvrig kollosale mengder info om akkurat dette der ute. http://www.alltheweb.com <- søk deg frem.

 

Og forresten, om du ikke vil ha inntrengere på maskina, så er NIS (Norton Internet Security) en lett forståelig brannmur- og antiviruspakke.

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet: Ja, du kan surfe på nettet uten å lagge igjen ip adressen din over alt (i alle fall i teorien) Enkelte proxy servere skal være anonyme, dvs at de ikke skal gi ut ipadressen din. Om de gjør dette når f.eks FBI kommer og banker på døra er en annen sak.

 

For å si det sånn. Det er en grunn til at ip-adresser blir brukt, og helt anonym kan man aldri bli. Selv hvor mange shell og proxyer du går igjennom så klarer man alltids, hvis man har nok ressurser, å spore det tilbake.

 

Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor du ønsker å skulle være helt anonym på nettet. For meg høres det ut som at du ønsker å prøve på litt gutterom hacking, men det er synsing fra min side, så se bortifra dette.

Hvis du gir et konkret eksempel på hva du ønsker å oppnå, så kan vi kanskje hjelpe deg litt mer.

Lenke til kommentar

Ta med deg den bærbare til industrifeltet og prøv deg med trådlåst lan kort.

Men IP adr. er ikke alt du legger igjen. Hvis logger er fullstendige har du noe som kalles en MAC adr. som er brent inn i nettverkskortet, så du må i såfall ha en "styggedoms"kort hvis du vil være usynlig.

 

Men, seriøst, hvorfor gidde?

Lenke til kommentar

Å spore opp IP-adresser fra 'åpne' proxyer er vel ikke så lett. Å gå igjennom en logg er lite morsomt og veldig tidkrevende! 'Spoofer' (dvs. faker IP-adressen ved å gå igjennom nettopp en proxy etc.) man mange nok ganger, så skal det MYE til for at man blir sporet opp!

 

Ser jo det, få crackere som blir tatt...

 

Mest fordi mange bedrifter har 'åpne' proxyer med dårlig overvåkning/logger?

Lenke til kommentar

De finnes flere måter å gjøre dette på. Den metoden som mange hackere bruker er en metode som heter IP-spoofing. En annen metode er å hacke seg inn på en annens maskin å jobbe ut i fra den. Det hackere gjør etterpå er å slette alle logger på maskinen slik at det blir vanskelig i spore. En metode er proxy som mange har fortalt om. Ved bruk av IP-spoofing så endres avsender IP-adressen i IP-header på alle pakker som blir sendt over nettet.

Lenke til kommentar

Quote:



Spamme vet jeg desverre ikke hva betyr (så gammel er jeg), men jeg går ut fra at det er å bryte seg inn og ødelegge eller noe slikt.

Spørsmålet var ikke stilt pga at jeg har planer om å hacke eller ødelegge bare for å ha det sagt.

Jeg har bare mine grunner for å kunne ønske å ikke bli identifisert på et nettsted jeg bruker. (ikke noe skumle greier altså).


 

1. Spamme er å poste reklame.

2. Du blir neppe identifisert på nettstedet . Informasjonen som kobler sammen reelt navn mot ipadresse er det bare ispen din som besitter, og de gir den ikke bort til gud og hvermann. (med mindre du har f.eks fått ditt eget lille nett av ISP'en din og denne informasjonen ligger offentlig tilgjengelig i f.eks RIPE, men det hadde du sannsynligvis visst om du hadde hatt)

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke noe problem å være anonym på nettet. En metode er å bruke anonymizer som er nevnt i et tidligene innlegg, en annen måte er å benytte åpne SOCKS proxyer "out there"

 

Poenget er da å bygge opp en kjede av åpne SOCKS proxy servere, og satse på at minst en av disse _ikke_ har aktivert logging.

 

De du besøker på nettet ser ip-adressen til den siste SOCKS proxyen i kjeden din.

 

Dersom noen (f.eks FBI) skulle gidde å spore deg opp, må de gå gjennom loggene på alle SOCKS proxyene du har vert innom, og når de kommer til den som ikke har logging aktivert er faktisk selv FBI stuck.

 

Så dersom SOCKS-chainen din er på ca 50 proxyer lokalisert rundt omkring i verden er det for det første en et betydlig stykke arbeid som må gjøres for i det hele tatt å finne deg, og sjansen for suksess er relativt liten. (Om du jobber lenge med saken kan du sikkert finne en eller flere SOCKS proxy servere som du _vet_ ikke logger, og ta med disse i chainen din)

 

Dette er selvfølgelig kun til info - det er jo direkte umoralsk og ekkelt å bryte seg inn hos noen - blir bare tull av slikt, men er jo alltid interessant å vite hvordan ting funker...

 

En siste ting - FBI (og andre) er nok lurere enn du tror. Skulle ikke forundre meg om de f.eks selv drifter en del "ikke loggende" SOCKS proxyer som selvfølgelig logger likevel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...