Gå til innhold

2xHDD - Begge med OS - Skal boote fra den ene

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Heisann!

Fatter ingen ting av det her jeg... :blush:

Jeg har da 2 HDDer og begge har OS. Jeg skal legge no greier fra den ene til den andre(Vil boote fra den jeg har greiene på.. har vel ikke noe med saken å gjøre egentlig..*kremt*).

Vel, saken er: Hvordan skal jeg sette inn disse?

Ser at det står "cable select" på de(Har aldri tukla med den configgreia på en HDD. Bare så det er sagt)... vil det si at jeg kan velge hvilken den skal boote fra når jeg starter opp? Eller booter den fra den som sitter på enden av IDEkabelen(Der det står master)... og så blir den på midten slave?

Eller...eller... ?

Vær nå snill og hjelp en stakkar :(

- Et viktig spørsmål kanskje

Kan jeg krølle det helt til? Ødelegge noe? .. eller er det verste at maskina ikke starter opp?

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett jumperen på den du vil boote fra til master og sett til slave på den andre. (da har det ikke noe å si hvilken som står hvor på ledningen).

Eventuelt kan du kanskje velge hvilken disk du vil boote fra i bootrekkefølgen i bios, men det enkleste er å stille jumpere.

Det verste som kan skje er at harddiskene ikke dukker opp (hvis du setter begge til master eller slave eller en til cable select og den andre til master/slave og kobler dem feil på kabelen) eller at du igjen booter fra feil disk.

Du kan ikke få datatap eller andre varige feil ved å sette feil jumper feil sted.

Hvis du likevel ikke vil flytte jumpere, er master/slaveposisjoner når BEGGE diskene står som cable select bestemt av hvor på kabelen de står, slik du sier.

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Mh.. Husker ikke hva den jeg ikke har i datan er, men tror begge står på CS.

Tenker jeg satser på plasseringa jeg.. og ikke jumperene

Uansett, takker for posten.. begynner å bli litt klarere nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...