Goebbels Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Hei. Oppdaterte/oppgraderte kernel her for et par dager siden på fedora 3. Må installere et par ting nå i etterkant, men får ikke til å kjøre "make" får bare en feilmelding om at directory "build" ikke eksisterer. når jeg ser under `/lib/modules/2.6.xxxxx/' så er folderen for ny kernel så godt som tom, mens under den gamle finne blandt annet "build" problemet er at det er nettverkskort jeg ikke får installert uten "make" og kommer derfor ikke heller på nett med maskina for å fikse problemet. Noen forslag? mvh G Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jepp. build linkar nemleg til /usr/src/<kernel>/osv Dvs du må ha kildekoden til kjerna installert. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 og den kan jeg ta ned fra kernel.org? fra en annen pc, brenne ut og legge inn på min maskin? G Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Bør nok gjerast med pakkesystemet (evt hente ned .deb-pakkar manuelt). Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 (endret) men maskina er ikke koblet opp mot nett, får ikke installert nettverkskort uten $ make edit: Kan jeg evt starte opp med gammel, fungerende kjerne, og fixe det derfra? Endret 10. august 2005 av Goebbels Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 men maskina er ikke koblet opp mot nett, får ikke installert nettverkskort uten $ make edit: Kan jeg evt starte opp med gammel, fungerende kjerne, og fixe det derfra? Ja, det kan du. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 vet ikke om det hjelper deg men det hjalp meg =) http://www.linuxquestions.org/questions/answers/408 http://kerneltrap.org/node/799 les litt på dem, jeg gjorde det med slackware da... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Neinei, ikkje kompilere noko kjerne her. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 men maskina er ikke koblet opp mot nett, får ikke installert nettverkskort uten $ make edit: Kan jeg evt starte opp med gammel, fungerende kjerne, og fixe det derfra? Ja, det kan du. Og det velger jeg når grub fyrer opp ikke sant? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ja, visst den gamle kjerna ligg i GRUB så. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Mange takk for hjelpen så langt. er på nett med gammel kjerne nå.. bruker jeg da apt-get for å legge til manglende komponenter, iogmed du nevnte pakkesystem? eller hvordan henter jeg ned dette enklest mulig? G Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ja, no er eg ikkje heilt sikker på kva for pakkar du treng. Nokon som brukar Ubuntu må no vel vite kva for pakke som må til for å få kildekoden til kjerna i /usr/src? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Nokon som brukar Ubuntu må no vel vite kva for pakke som må til for å få kildekoden til kjerna i /usr/src? sudo apt-get install kernel-source-`uname -r` Virker her. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 No bør vel ikkje han bruke uname -r då han sit på anna kernel enn han skal installere kildekoden for! Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 fant en rpm, prøvde med: [root@morten morten]# rpm -ivh kernel-2.6.12-1.1372_FC3.src.rpm error: cannot create %sourcedir /usr/src/redhat/SOURCES [root@morten morten]# så det fungerte ikke det heller G Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 det fikk jeg ikke til å fungere.. fant ikke pakka med yum. prøvde også yum/apt-get install link-direkte-til-rpm Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Hø? Kildekoden til kjerna ligg GARANTERT i pakkesystemet. Sidan det funka før du oppgraderte kjerna betyr det at du har liggande inne ein pakke med kildekoden til den gamle kjerna. Om du søker på kernel-source i YUM får du ingen treff? Endret 11. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Dei har skifta navn på pakken med kildekoden til kjernen i fedora. Husker eg leita endel sist eg holdt på med ipw2100 kompilering i fedora edit: _________________________________________ / http://www.mjmwired.net/resources/mjm-f \ \ edora-fc4.shtml#kernelsrc / ----------------------------------------- \ ^__^ \ (oo)\_______ (__)\ )\/\ ||----w | || || Endret 11. august 2005 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 Hjelper meg dessverre lite når jeg stangnerer her: [root@morten morten]# rpm -ivh kernel-2.6.12-1.1372_FC3.src.rpm error: cannot create %sourcedir /usr/src/redhat/SOURCES [root@morten morten]# G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå