<BøNilzen> Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Har endelig fått ny prosessor til min andre PC. Hadde windows og debian woody liggende på harddisken til denne maskinen, men tok like gjerne å sletta det, siden jeg har fått sansen for ubuntu linux, og ønsker å ha det på den maskinen også. Problemet; jeg har brukt veldig mye tid på å konfiguere ting, spesielt da jeg har ISDN, og ikke ønsker å laste ned flere hundre MB med programvare og diverse til den andre maskinen min også. Derfor lurte jeg på om det går an å rett og slett "kopiere" hele installasjonen inn på en annen partisjon..? Det blir sikkert en del å fikse på her også, i og med at maskinvaren på den andre maskinen er helt forskjellig, men jeg slipper ihvertfall å laste ned en drøss med programvare med den lusne ISDN-linja mi.. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Med en vanlig linuxdistro ville det vært mulig å få til med for eksempel ghost. Ellers er det vel kanskje mulig å få det til med dd og en dvd-brenner ;-) Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Hvorfor DVD-brenner? Si jeg kobler begge harddiskene til samme maskin, og starter med en live-distro? Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 hmm.. si at jeg booter med knoppix, og vi sier partisjonen med den "fine" ubuntu-installasjonen er mountet til /mnt/disk1 og partisjonen jeg vil kopiere det til er /mnt/disk2. Går det da an å kjøre "cp -r /mnt/disk1/* /mnt/disk2" ? Kommer det til å funke? Bare et vilt forslag Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 nei, vil nok ikke virke, men dd of=/dev/hda if=/dev/hdb burde vel virke? Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Det burde vel være tilstrekling å kopiere /etc /home samt listen over de installerte pakkene? Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn det. Tror dette skal gjøre susen hva pakker angår. Maskin 1: sudo dpkg --get-selections > pakker Maskin 2: sudo dpkg --set-selections < pakker Endret 10. august 2005 av ketilkn Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Da får man jo ikke med mbr, men jeg vet om man får det med dd heller da! Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) ---- beklager --- Endret 10. august 2005 av ketilkn Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) --- redigert ---- Endret 10. august 2005 av ketilkn Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 meen,, om jeg får med mbr er vel ikke så nøye. Jeg kan jo lage en oppstartlaster med en eller annen installasjons-cd. Og jeg skal ikke kopiere hele den fysiske harddisken, med partisjonstavle og slikt, bare kopiere partisjonen som er mountet til "/" til en annen partisjon. (forsåvidt på en annen fysisk stasjon, men det har vel ikke noe å si..?) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 nei, vil nok ikke virke, mendd of=/dev/hda if=/dev/hdb burde vel virke? Hva skjer egentlig dersom hdb ikke er stor nok til å ta imot all data fra hda? Hva hvis faktiske filer ligger i en av de siste blokkene i hda, som ikke får plass på hdb? Bare rent hypotetisk... Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) nei, vil nok ikke virke, mendd of=/dev/hda if=/dev/hdb burde vel virke? Hva skjer egentlig dersom hdb ikke er stor nok til å ta imot all data fra hda? Hva hvis faktiske filer ligger i en av de siste blokkene i hda, som ikke får plass på hdb? Bare rent hypotetisk... Da kommer ikke de filene med helt eller delvis og du vil sikkert få en del morsomme filsystemfeil Hadde vært morsomt å prøve da, vil vel være som at du mista den siste halvdelen av partisjonen av badtracks? Det her bør virke det, har virket for meg før. Du må nok boote opp fra en recovery CD og installere bootloaderen på nytt som en her sa, men etter det bør alt være i orden. Du kan jo også ta bare en partisjon også, hvis du har lagt ut noe til en annen partisjon og ikke har plass. lykke til Endret 11. august 2005 av Wraith Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 altså,, da kan jeg kjøre "dd of=/dev/hda1 if=/dev/hdb1" ? Og hvilken fil partisjon blir da kopiert, og hvilken blir den kopiert til? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 eller mount opp begge, og bruk "cp -a source/ target/" Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 hmm.. driver å flytter litt rundt på/sletter noen filer her før jeg skal kopiere. Jeg sletta tre mapper, som tok rundt 20GB, altså jeg merket de og trykka delete. Men det ble ikke frigjort noe plass på harddisken... Finner ikke filene i papirkurven, og prøver jeg å kjøre feks locate eller whereis, så finner den ingenting... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 GNOME? Dersom du ikkje brukte shift+delete vart vel det ikkje sletta nei. Sjekka i ~/.Trash ? Hugs at locate brukar ein database som kan vere utdatert. Betre å bruke find då, f.eks find ~ | grep <søkeord> Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 heey. de lå i trash'en til root ! meen,, da kan jeg vel ikke ha sletta de med shift-del, i og med at jeg ikke kan logge inn grafisk som root.. jaja, fant ihvertfall ut av det Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 men svarten heller.. å kopiere med dd går jo nesten treigere enn å laste ned programmer med isdn-linja mi Stod på i 2-3 timer, og da det ikke er noen statusindikator, tenkte jeg at den sikkert var klikka. Trykka ctrl-C, og så kom det litt informasjon. average-overføringshastighet var 100 kb/s Skjønner ikke det, for når jeg har kopiert filer mellom disse diskene tidligere, har jeg overført 15-20 GB på under en halvtime.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå