trx Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Hei Jeg kjøpte forleden en 250 GB harddisk (IDE), og har nå tilsammen 3 harddisker (alle IDE) + en CD-brenner. Før jeg hadde 250 GB harddisken var de to andre harddiskene festet på den ene IDE-kabelen, mens CD-brenneren var festet på den andre. I og med at det var en ledig plass på IDE-kabelen CD-brenneren var festet på satt jeg den nye harddisken på den. Mitt spørsmål er da: Hvordan skal jumperne være på den nye harddisken, og skal jeg forandre på jumperne på de gamle (den med Windows sto på CS og den andre på Slave) Jeg har prøvd noen kombinasjoner, men ingen funker (utenom en) så lenge BÅDE den nye harddisken og CD-brenneren står i på samme flatkabel. Den eneste som funker, av de jeg har prøvd, er hvis jumperen på den nye harddisken står på cable select. Når jeg da starter PCen kommer det opp en boble nede ved klokka som sier at ny maskinvare er funnet, men når jeg går inn på "diskbehandling" ligger den nye harddisken ikke der, så jeg kan ikke formatere/partisjonere den. Det skal sies at hvis jeg trekker ut CD-brenneren, slik at bare den nye harddisken står i, kommer den opp i diskbehandlig, men når jeg høyreklikker på den går det ikke an å velge "ny partisjon" (eller hva det heter). Alle andre jumperkombinasjoner jeg har prøvd med alle 3 harddiskene og CD-brenneren koblet til dataen har resultert i svart skjerm når jeg starter PCen. Noen som har noen råd? Ble litt langt men håper noen gidder å svare likevel. -TRX Endret 10. august 2005 av trx Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Høyreklikk på min datamaskin, velg behandle og deretter diskbehandling. Der skal du finne den nye harddisken din og få formatert den og opprettet en partisjon. Lenke til kommentar
trx Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Som jeg skrev er det bare ved et tilfelle at jeg finner den i diskbehandling, og da går det ikke an å velge "ny partisjon". Det jeg egentlig lurte på da var om jeg hadde stilt inn jumperne riktig. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Så lenge den står på samme kabel som CD-brenneren er det bare denne du behøver å ta hensyn til. Hvis du har 80-leders kabel ville jeg sette både brenner og harddisk på Cabel Select. I dette tilfelle vil enhet som er plassert ytterst være master. Hvis du har 40-leders kabel (eller Cabel Select ikke virker) må du sette harddisken og CD-brenneren slik at den ene er master (i master/slave oppsett) og den andre er slave. Jumperen styrer hva som er master og slave. Ikke alle enheter har jumper for å definere "Master Singel" mot "Master med slave" Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) cable select er ikke alltid helt til å stole på. Hvis du setter cd-rom som master og den nye som slave og deretter plugger cd rom i master pluggen (ytterste) og hdd i slave (miderste) skal det funke. (obs...det er ofte forskjellige slave komboer, velg den som heter 16 heads hvis jeg ikke husker feil) deretter inn i bios og sjekke at den dukker opp der, hvis ikke den er der da heller prøv en annen strømkontakt på den nye disken evnt sett både cd-rom og hdd som cable select. Endret 10. august 2005 av CrazyD Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Litt rart at du ikke kunne legge inn en partisjon da du hadde funnet disken. Tror du bør konsentrere deg om dette først, altså koble den disken alene på en kabel. Det bør da virke nesten uansett hvilken jumer setting du har. Hvis du ikke får laget en partisjon nå så har du andre problemer. Hvis du kommer så langt så kan du prøve sammen med en annen enhet. Hvis du velger CS så må begge enhetene bruke det. Ellers skal den enen stå på Mater og den andre på Slave. Det er noen disker som har forskjellig setting som Master enten den er alene på kabelen eller ikke. Lenke til kommentar
trx Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Alright, takk for svar. Om det er noen fler som har noe smart å komme med, bring it! CrazyD: når du snakker om ytterste og midterste plugg, det er pluggene på IDE-kabelen du snakker om da ja? Eller er det jumper-pinnene? Endret 10. august 2005 av trx Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Det er IDE kabel han snakker om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå