Gå til innhold

Intervallfilme over en uke e.l.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en ganske stor filmatisk utfordring foran meg, som jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal løse. Jeg skal filme reisning av et byggverk, og denne reisningen vil stort sett foregå i løpet av to dager. Jeg ønsker etterpå å få kjørt denne reisningen i fort film, jf. slik det blir når man filmer en blomst som folder seg ut, eller skyer som beveger seg fort over et terreng. En mulighet er selvsagt å bare kjøre standardfilm superfort i redigerinsprogrammet, men siden kameraet står relativt utilgjengelig under filming er dette tungvint, da jeg må bytte film hver time. Finns det noen kameraer som kan intervallfilme med f.eks 1 frame hvert sekund eller hvert 5. sekund eller lignende? Noen som vet om andre teknikker for hvordan man kan løse dette?

Setter pris på alle forslag

Endret av muppet911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan du ihvertfall gjøre med et speilreflekskamera og en timer (f. eks. Canon TC-80N3). Siden det skal brukes på film kan du vel ta bilder i den laveste oppløsningen og få plass til en god del bilder på et stort nok minnekort. (Kan ikke sjekke antall bilder selv, da mitt 20D ble STJÅLET i frankrike i sommer...) Sett bare timeren på intervall, 5 sek (mer er kanskje bedre), og kameraet vil da ta bilder så lenge det er ledig plass (og batteri).

Lenke til kommentar

Mitt Sony DCR 330 DV cam kan det....og jeg anntar flere av Sony sine DV kamera i prisklassen 10 000 kr og oppover kan det. Stikk til Thorn og lei et for en mnd. Når den først er på DV tape kan du grabbe det ned med hvilket som helst kamera. Om du har et DV kamera selv så studer manualen, kan hende du har en slik funksjon allerede.

AKIRA

Lenke til kommentar

Eit anna alternativ, er om du har eit DV-kamera med "interval recording". (Mange Sony-kamera, som mitt TRV80 har dette). Då vil kamera filme t.d. eit halvt sekund for kvart halve minutt. Dette vil då seie at du kan filme i to og eitt halv døgn i strekk, før du skifter tape. Om du vel å filme 0.5s kvart heile minutt, vil du då kunne filme ca. 5 døgn før du må skifte tape.

Edit: Berre hugs å skru av Scene Detection når skal leggje inn på PC, ellers kan du risiskere å få tusenvis av klipp på eit halvt sek....

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye ressurser du har til rådighet, men den beste kvaliteten og mulighetene for du hvis du monterer et kamera som tar opp direkte på disk. Da må du ha en maskin med rå lagringsplass stående.

Gjør du det på denne måten kan du justere hastigheten lettere, og du slipper å legge inn bilde etter bilde i en tidslinje. (Selvom det sikkert finnes automatisering for det).

Lenke til kommentar

På mitt Sony PC8 kamera her jeg intervallopptak, noe jeg ville benyttet i dette tilfelelt.

Selv har jeg holdt på med et prosjekt i snart ett år. Hver søndag morgen går jeg ut på verandaen min, setter opp stativet, stiller inn videokameraet nøyaktig likt som jeg gjorde forrige søndag, og filmer 12-15 sekunder. Dette har jeg gjort siden oktober i fjor. Jeg legger så inn klippet i Premiere, og korter inn klippet til 8 sekunder. De første 4 overlapper forrige ukes opptak, og de siste 4 sekundene overlapper neste ukes opptak. Så legger jeg en overgang i mellom dem, og får en relativt fin og glidende overgang.

Om et par måneder kan jeg altså se året som gikk i løpet av drøye 3 minutter. Ganske artig..

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...