Gå til innhold

Hva gir best ytelse i spill..?

Idrin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Av å ha minne på 2-2-2-5 timings med 200mhz og 2.5-3-3-5 med 240mhz?

-Punk

Ettersom jeg vet, liker AMD lave timings, dvs 2-2-2-5 på 200mhz. Så har du Intel, som igjen liker høy mhz, 2.5-3-3-5 med 240mhz. Er ikke helt hundre prosent sikker på om dette er rett, men det er noe lignende.

Lenke til kommentar
AMD liker lave timings ja

men hvis du klarer å overklokke CPU nok til at du kjører minne på 240Mhz synkront med CPU, så tjener du sykt mye mer på det enn lave timings på 200Mhz ;) Gjelder både AMD og Intel :p

Hva mener du med synkront?

har satt memory clock speeden til ddr400

PCI-express står på 100mhz

PCI står på 33mhz

Hypertransport står på 4x

FSB: 240

Multiplier står på 11x

HTT i cpu-z ble 240mhz

cpu: 2640

og minne 240mhz

Når det står slikt vil det da klokke synkront med CPU?

-Punk

Endret av punk20
Lenke til kommentar

jepp. Mulig det ikker er mulig å kjøre asynkront med AMD64

med Athlon XP kunne du for eksempel kjøre CPU på 166Mhz FSB, og minnet på 200Mhz FSB... asynkront

teoretisk høyere minnebåndbredde, men ettersom du må vente på CPU uansett, går det oftere tregere.

Slik du beskriver det, ser det ut som det går synkront ja ;)

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle finne på å kjøpe nytt skjermkort (geforce 7800gtx), vil da min CPU (Athlon 64 3500+ winchester være flaskehals i maskinen? (se profil for resten av hardware)

Lurte også på en ting hvis jeg skulle kjøpe mer ram. Har 2x512 nå.

Ville det være bedre i ytelse hvis jeg kjøpte 2x1gb istede for å presse på 2x512 til på hovedkortet?

-Punk

Lenke til kommentar

Du vil alltid kunne få litt bedre ytelse med en bedre CPU...men så koster disse over 3500+ gjerne svin også da ;)

Hvis du klarer å kjøre den på 2640Mhz, tror jeg det er lite som holder deg igjen uansett om du har GF7800GTX i SLI eller enkel :p

2GB ram har vist seg effektivt til å f.eks. kjøre Battlefield2 i høyere oppløsninger med mye effekter og slikt, så det kan være en fordel.

Tror, men er ikke sikker, at 2x1GB brikker vil være mer stabile for klokking enn 4x512MB (mindre sannsynlighet for at en av dem ikke skal takle like høy hastighet og dermed senke ned de andre også)

Lenke til kommentar
jepp. Mulig det ikker er mulig å kjøre asynkront med AMD64

med Athlon XP kunne du for eksempel kjøre CPU på 166Mhz FSB, og minnet på 200Mhz FSB... asynkront

teoretisk høyere minnebåndbredde, men ettersom du må vente på CPU uansett, går det oftere tregere.

AMD64-CPU'er med E stepping har mulighet til å kjøre minnehastigheten asynkron med HTT både oppover (f.eks DDR500 ved 200 MHz HTT) og nedover (f.eks DDR333 ved 200 MHz HTT), uten ytelsestapet som man tidligere hadde pga. latency mellom minnekontroller og FSB.

Minnekontrolleren på AMD64 kjører på samme hastighet som klokkefrekvensen.

AMD64-CPU'er før E-steppingen, har kun mulighet til å kjøre asynkron minnehastighet nedover (f.eks DDR333 ved 200 MHz HTT), men allikevel uten ytelsestapet som den tidligere latency'en mellom minnekontroller og FSB hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...