Koraks Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Cd-rommene fungerte fint før, men etter at jeg endelig fikk den nye SATA HDDen min ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123331 ) til å fungere i lag med den gamle IDE-HDDen min, oppdaget jeg en dag at CD-rommene ikke lenger viste i Min Datamaskin. Jeg sjekket Biosen, og de viser ikke der heller lenger, og heller ikke i Enhetsbehandling). Dette er hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303639 Merk at CD-rommene har virket på dette hovedkortet. Slik er harddiskene og cd-rommene koblet: IDE1: CD/DVD-rom (master), CD-brenner (slave) IDE2: Den gamle 80gb IDE-harddisken (master) SATA port 1: Den nye SATA harddisken. Jeg har eksperimentert i timesvis i bios uten å få alt til å virke samtidig. Et annet problem, som kanskje har noe med dette å gjøre, er at når jeg starter maskinen, bruker PCen over 1 minutt bare på å søke etter harddiskene og cd-rommene. Etter søket kommer det "boot failure". Jeg fant ut at for å komme inn i windows, må jeg gå inn i bios, trykke "save and exit" (jepp, kun det) og så vente 2 minutt med svart skjerm før windows xp-loadinga starter. Ser vi bort ifra alt dette, funker PCen helt fint. Lenke til kommentar
schwami Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Er du sikker på at at dvdrom og cdbrenner er satt som master/slave? Problemet du beskriver er typisk i tilfeller der begge er satt som master. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Kjør vedlagte registerfix. Lenke til kommentar
Koraks Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 CD/DVD-rommen er koblet til enden av den flate kabelen. CD-brenneren er koblet til kontakten på midten av den flate kabelen. ----------------------------------- Jeg kjørte den vedlagte CDfix-en og restartet PCen. Men ingenting ser ut til å være forandret. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Da bør du sjekke kabelen. Lenke til kommentar
Koraks Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Jeg sjekket kabelen, skarsk. Takk skarsk. Jeg byttet den ut, og nå virker de. *Ond latter* Takk for hjelpen begge to. ----------------- I det siste avsnittet av den første posten nevnte jeg at jeg må gå inn i bios og trykke "save and exit" for å kunne komme inn i windows. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan fiske dette? Jeg har prøvd å formatere. unngå bumping Koraks! - skarsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå