Gå til innhold

Kan en harddisk ligge løst i kabinettet?

dan1el

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på hva dette cable select greiene er for noe. Jeg har to kabler i harddiskene, strøm og IDE.

Jeg skal teste med kabelen til CDrommen nå.

Edit: dette ble mye jeg.

På hver harddisk er det en liten dings som kan flyttes i forskjellig posisjon avhengig av om du vil ha den som master, slave eller cable select. Hvordan denne "jumperen" skal stå vises på en liten "tegning" som er festet på harddiskene.

Du finner jumperen på samme side som strømtilkblingen og ide kabelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett begge harddiskene til cable select.

Så skal jeg tegne kabelen som ascii grafitti. Du ser vel også at noen kontakter er lengre borte enn andre på IDE kabelen.

0---------------------------0----------0

Hovedkort..............Ny HDD.......GammelHDD

Med alt på cable select bør dette fungere etter det jeg har lest så langt.

EDIT: Husk at noen harddisker har flere jumper innstillinger enn slave, master og CS. Unngå visst det står 32GB clip eller Master(only) eller noe slik.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg det til! Takk for hjelpen.

Nå gjenstår det bare å få den til å fungere. Er det slik at jeg skal lage en "primær partisjon" fra diskbehandling? Den dukker ikke opp under min datamaskin og formattering har jeg ikke noe valg om å foreta.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Nå fikk jeg det til! Takk for hjelpen.

Nå gjenstår det bare å få den til å fungere. Er det slik at jeg skal lage en "primær partisjon" fra diskbehandling?

Funka forslaget mitt?

Visst du vil bruke all plassen på disken til 1 stasjon så lager du en primær ja. Du kan ha opp til 4 primære stasjoner visst du ikke vil rote med utvidet og logiske stasjoner.

Lenke til kommentar
Det du sa fungerte ja, på en måte :)

Disken jeg har satt i nå er en 200GB disk som skal brukes til kun lagring. Hva er anbefalt da?

:)

Det er ingen fasit på dette, mange liker å ha 1 stasjon med mapper inni som sier video, mp3 osv... Andre liker å ha dette på stasjonsnivå. Ytelsen vil være den samme uansett hva som gjøres. Så dette kommer an på hvordan du organiserer filene dine. Personlig bruker jeg begge deler :wee:

EDIT: Fæl glipp av meg, ytelsen vil ikke være den samme. Visst man flytter filer mellom stasjoner på samme harddisk vil dette fortsatt ta mye mer tid enn å flytte filer til en annen plass på samme stasjon.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
La oss si det sånn at jeg vil ha en ekstra harddisk under Min Datamaskin, feks E:. Under E: vil jeg ha mine vanlige mapper :)

Da lager du 1 primærpartisjon som bruker all tilgjenglig plass på harddisken. Etter dette formaterer du den nye harddisken med NTFS filsystem. Bare ikke klikk på feil harddisk når du formaterer ;)

EDIT: Dette gjøres i diskbehandlig, som jeg tror du allerede vet hvor er. Her kan du også styre hvilken stasjonsbokstav de forskjellige enhetene skal ha. Anbefaler at du bare bytter stasjonsbokstaver på harddisker som lagrer filer (og ikke installerte programmer) eller optiske stasjoner (CD-ROM osv...).

EDIT2: Hurtigformatering går greit å bruke. Da gjør windows jobben og ikke kontrolleren på harddisken. Det høres kanskje ikke fornuftig ut, men du sparer tid. Men klarer ikke disken å formatere uten hurtigformatering er kontrolleren på harddisken skadet! Men dette merker man ikke med hurtigformatering. Så visst det er første gang harddisken formateres så kan det være lurt å velge bort hurtigformatering slik at man ser om harddiskkontrolleren funker eller ei. Hvem vil lagre 200 GB på en ødlagt harddisk?

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Bare hygglig, vi skal jo hjelpe til her på forumet alle sammen. Samsungdisken du kjøpte, vet du modellnummeret? Er den stillegående syns du?

Nå har jeg en ganske bråkete vifte som overdøver alt annet inne i kabinettet mitt... det kan nevnes at jeg aldri har hørt harddisken jobbe, slik som Seagaten. Men ikke ta det for god fisk, hehe...

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Det du sa fungerte ja, på en måte :)

Disken jeg har satt i nå er en 200GB disk som skal brukes til kun lagring. Hva er anbefalt da?

:)

Det er ingen fasit på dette, mange liker å ha 1 stasjon med mapper inni som sier video, mp3 osv... Andre liker å ha dette på stasjonsnivå. Ytelsen vil være den samme uansett hva som gjøres. Så dette kommer an på hvordan du organiserer filene dine. Personlig bruker jeg begge deler :wee:

Ytelsen vil ikke nødvendigvis være den samme. Det er raskere å flytte en fil mellom to mapper i forhold til to partisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...