Gå til innhold

Kan en harddisk ligge løst i kabinettet?

dan1el

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Takker for innspill. Jeg er ikke sikker på hva "Cable Select" er for noe... uansett, så har jeg prøvd med alle mulige varianter på Master/Slave, og det jeg ender opp med er en fungerende disk eller ingen fungerende disker. Jeg tror jeg bytter IDE-kabel.

Lenke til kommentar

Så mye trøbbel. Jeg har ikke ekstra IDE-kabel, så jeg får ikke sjekka om det er kabelen som er kaputt.

Nå har jeg satt min gamle harddisk som Master (den stod som slave før) og min nye som Slave (altså midt på ledningen). BIOS finner ikke den nye disken (det har den aldri gjort), men den finner derimot den gamle. Når jeg skal starte pcen vil ikke windows starte... finner ikke boot-greier på IDE-0.

Dette er håpløst. PCen nekter å boote med mindre min gamle HD står på slave og den nye finner ikke BIOS uansett. Er den nye harddisken ødelagt?

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Hvis du har litt penger til overs, så er kansje dette noe å tenke på. ca 175,-

Hei,

Slenger mig på dette forslag også.

Har selv 2 sånne og er veldig fornøyet (får vifte med i tillegg). Kan anbefales!

Jeg har før hatt harddiske ligendes løst i bunnen av kabbinettet (på en antistatisk pose) uten problemer - dog er det vigtigt at HD'en ligger helt vannrett.

Dette var dog en midlertidig løsning.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Det er jo bare å teste med kabelen til cdrommen.

Hvis du har satt begge jumperene til cable select (cs), vil den ytterste disken bli master og den på midten være slave. Hvis du setter jumperene til master og slave har det ingen betydning hvor på kabelen du setter diskene. Da er det jumperen som bestemmer.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva dette cable select greiene er for noe. Jeg har to kabler i harddiskene, strøm og IDE.

Skal teste med kabelen til CDrommen nå.

Skulle bare nevne at jeg "fant" samsung-disken nå. Men det var når jeg BARE hadde i kabelen til disken og den gamle frakoblet. Rare greier det her.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...