matban Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Hei, jeg har ett Sony DCR-HC42E PAL kamera! Jeg har firewire og har installert pinnacle. Original filmen er 16:9 format. Når det er overført til pcen ser det ut som 4:9 eller hva det nå heter. Noen som vet hvor dette fikses til å fortstatt forbli 16:9 ? Og så ser det ut som om at jeg får flimmer på kvaliteten av filmen. Noen som kan noe om dette ? Endret 10. august 2005 av matban Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 En PC skjerm (de fleste) er 4:3 format. Og de har firkantet pixler. 4:3 vs 16:9 er snakk om aspekt ration mellom oppfattede pixler. Alle PAL tv sendinger i Norge sendes i 720x576 pixler. Enten de er 4:3 eller 16:9, MEN 16:9 (widescreen) sendes med info til TVen om hvordan bilde strekkes. Men på en PC skjerm er alle pixler firkantet. Så selv om du har filmet i 16:9, så vil det på en PC sees som vanlig 4:3. Bare at bilde er litt sammentrøkket. Men hadde du sett det samme på en widescreen TV, så ville det sett helt normalt ut. Så hvor skal du se på dette? På PC eller TV? Hvis PCen bare er mellom stasjon for redigering ville jeg ikke brydd meg. Men skal du se på dette i PC i ettertid, så må du lage et nytt video prosjekt som er 720x576, importere opptaket ditt og definere det som widescreen. Så må du skallere det ned til du har hele bredden innafor arbeidsområde. Da vil du få sorte kanter over og under. Denne kan nå sees på 4:3 PC skjermer og TVer. Dette er et ganske komplisert tema, og er du usikker på hvordan skal behandle 16:9 filming så ville jeg hold meg til 4:3 til du har funnet nok om det. AKIRA Lenke til kommentar
matban Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Takk for infoen. Jeg forstår.. pcen skal jeg kun bruke til redigering så da går det greit. Lurte på en ting til... Pcen kræsjer bare jeg nærmer meg store filer i pinnacle.. kan dette være noe med cpuen å gjøre ? har 1 ghz og 1 gb ram. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 En PC skjerm (de fleste) er 4:3 format. Og de har firkantet pixler. 4:3 vs 16:9 er snakk om aspekt ration mellom oppfattede pixler. Alle PAL tv sendinger i Norge sendes i 720x576 pixler. Enten de er 4:3 eller 16:9, MEN 16:9 (widescreen) sendes med info til TVen om hvordan bilde strekkes. Men på en PC skjerm er alle pixler firkantet. Så selv om du har filmet i 16:9, så vil det på en PC sees som vanlig 4:3. Bare at bilde er litt sammentrøkket. Men hadde du sett det samme på en widescreen TV, så ville det sett helt normalt ut. Så hvor skal du se på dette? På PC eller TV? Hvis PCen bare er mellom stasjon for redigering ville jeg ikke brydd meg. Men skal du se på dette i PC i ettertid, så må du lage et nytt video prosjekt som er 720x576, importere opptaket ditt og definere det som widescreen. Så må du skallere det ned til du har hele bredden innafor arbeidsområde. Da vil du få sorte kanter over og under. Denne kan nå sees på 4:3 PC skjermer og TVer. Dette er et ganske komplisert tema, og er du usikker på hvordan skal behandle 16:9 filming så ville jeg hold meg til 4:3 til du har funnet nok om det. AKIRA Fint du er skrivesjuk AKIRA men får å gjøre det kort og greit: Du trenger Pinnacle versjon 9 for å kunne overføre widescreen opptak til pc'en og fortsatt ha det i widescreen på pc'en. Hvis du har Pinnacle 9 og har gjort det jeg nettopp skrev, så er det windows media player du må oppgradere (hvis du ikke kan se filmen i widescreen etter at du har lagra den til en fil). Det med at det klikker, kan ha noe med cpuen din å gjøre ja. Enten skaff deg en raskere pc, eller bytt til adobe premiere Lykke til Lenke til kommentar
matban Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Halla ! Ja jeg begynner å lure på om det er cpuen ja Det må være det eneste. Har fikset det med 16:9 takk for hjelpen enkelt og greit ! Må fikse penger til nytt hk og cpu peace Lenke til kommentar
Mez Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg hadde problem når jeg rendret film også, feilen var at ene minnebrikken var ødelagt. Fant det ut med memtest86 Erik Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Fant det ut med memtest86 Memtest86? hva er det? og hvordan er det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå