Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pleier å handle fra USA hos www.tristatecamera.com og/eller www.bhphotovideo.com.

10 filmer Superia Reala 36 exp ISO 100 får du for litt under $30 hos begge. Under 200 kroners grensen, så ingen moms :-)

Porto sist jeg bestillte var $30 så totalt ca 390 kr (eller 39 kroner filmen).

Sålenge varen uten porto er under 200kr så slipper du moms.

Koster varen over 200 må du betale moms på varen OG portoen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Negativ film: Når filmen er fremkalt, er motivet "negativt"/invertert. Se på en vanlig filmstripe, så skjønner du hva jeg mener. Det som er lyst i virkeligheten, blir mørkt på negativet, og fargene blir motsatt av utgangspunktet. Dette brukes når man ønsker sluttresultatet på papir, ettersom papiret belyses gjennom filmen. De partier av papiret som belyses sterkest, blir mørkest. Derfor må de stedene på negativet være lysest mulig, slik at lyset går lettest gjennom. Kronglete forklart, men håper du forstår.

Positiv film: Når denne er fremkalt, kan man ta frem en lupe og se bildet med riktig lys og riktige farger. Brukes når man skal belyse et lerrett med bildestripen mellom (lysbilder).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Positiv film: Når denne er fremkalt, kan man ta frem en lupe og se bildet med riktig lys og riktige farger. Brukes når man skal belyse et lerrett med bildestripen mellom (lysbilder).

Videre kan det sies at positiv film har en fantastisk fargegjengivelse og skarphet. Det går an å printe fra positiv også, det er bare en litt mer omstendelig prosess som krever litt andre kjemikalier og papir. Ikke at jeg har prøvd det enda...

Negativ film derimot er som oftest en smal sak å framkalle i mørkerom, uansett om det er farge eller svart/hvit. Glem digitalt, det er i mørkerommet moroa skjer. :D

Lenke til kommentar
Ebay kan være et godt utgangspunkt. Ellers er det underlig hva du kan få av avtaler med din lokale fotograf. Jeg fikk en 10-pack med Ektachrome for 150 kroner, og Velva for 120 kroner.

Ikke en 10-pakk med velvia for 120 kr? Hvor er dette her?

Lenke til kommentar
Ikke en 10-pakk med velvia for 120 kr? Hvor er dette her?

Man kan få mange gode tilbud på film som nylig er gått ut på dato, eller er i ferd med å gå ut på dato. En del butikker kan ha litt sånt inne nå, da færre kjøper film enn tidligere, og faren for at filmen går ut på dato før den blir solgt er større.

Å kjøpe utgått film er ikke farlig med mindre den er oppbevart feil (varmt) og er nærmere ett år ute på dato. Når det gjelder positiv film, så er den faktisk aller best når den er moden (akkurat rundt den datoen den er på vei ut). Får du tak i en ti-pakk med nesten utgått film for en billig penge, så slå til. Sett så en rull i kameraet, og resten av rullene i fryseren (ja, jeg tuller ikke). Bare husk å ta filmen ut av fryseren en time eller to før den settes inn i kameraet (pga. kondens).

Lenke til kommentar
Å kjøpe utgått film er ikke farlig med mindre den er oppbevart feil (varmt) og er nærmere ett år ute på dato.

Jeg har brukt Kodak 400CN som var fire år over datoen, den fungerte helt fint. Hadde dog blitt oppbevart i kjøleskap hele tida. De hadde ca 100 ruller som var gått ut på dato på Uni, dermed kan de ikke bruke dem i undervisning. Veldig greit å gå dit for å få gratis CN-film, selv om jeg foretrekker ekte svart/hvit som Tri-X eller Ilford HP5.

Er det forresten noen som vet priser på 120- og 220-film i Norge? Fuji fargefilm og Kodak Tri-X svart/hvit er det jeg i all hovedsak er ute etter. Om det er veldig mye dyrere enn her i Oz (ca 30 kroner for en 120-film) vurderer jeg å ta med et seriøst lass når jeg skal hjem på ferie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er nok ikke villig til å røpe hvor jeg fikk det knalltilbudet ;) Men jeg kan si såpass at det var i Bergensområdet. Ellers er jeg enig med Afseth, sats på å plukke opp film som begynner å nærme seg utløpsdatoen. Selv bruker jeg et sted mellom 10 og 20 ruller i måneden, så det går med en del.

En annen ting er hvor ufattelig billig speilreflekskamera (film) tilbys for. Har du 500 kroner så er det ingen problemer å få tak i et godt og relativt nytt kamerahus. Legg på 500 til så har du en linse å starte med. hiv på noen hundrelapper til film og kjemikalier så er det bare å starte. Har du i tillegg en fotoklubb i nærheten så kan du benytte deg av mørkerom (og ofte en filmscanner) til en billig penge.

Selv om jeg har et digitalt speilrefleks, så ser jeg at jeg stadig oftere griper til filmkamera når jeg skal et sted.

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som vet priser på 120- og 220-film i Norge? Fuji fargefilm og Kodak Tri-X svart/hvit er det jeg i all hovedsak er ute etter. Om det er veldig mye dyrere enn her i Oz (ca 30 kroner for en 120-film) vurderer jeg å ta med et seriøst lass når jeg skal hjem på ferie.

4954769[/snapback]

Kodak TriX koster 40 kr for en 120-rull på fotoimport i trondheim, mens en rull superia koster 31 kr samme sted. De selger bare Velvia og provia i 5-pk - tror jeg - og for henholdsvis 287 og 262,-

se komplett prisliste på http://www.fotoimport.com

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...