Gå til innhold

Oppgradering av HK, CPU, RAM og skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i dag et Abit NF7-S hovedkort, en Barton 2500+ med 2x512 DDR333 minne.

Kjører med ett Saphire Radeon 9500 softmoddet til 9700.

Spiller for det meste ikke så krevende spill (C&C Generals, WarCraft3 og lignende), samt driver noe med redigering av video.

Ønsker å oppgradere hovedkort, minne og prosessor i første omgang, og så gjerne skjermkort litt senere.

Eneste problemet da er vel at nye HK har PCI express mens jeg har AGP skjermkort.... Hmmm, må vel bytte alt på en gang da. :hmm:

Lurer på om jeg skal velge Socket 939 (AMD) eller LGA775 (Intel)?

Pris spiller en rolle her, så jeg trenger ikke det aller hotteste.

Tenkte på rundt 3.2-3.5GHz prosessor og 1 Gb minne.

Det er vel best å dele det på 2 brikker for å få bedre ytelse, eller gjelder ikke det på disse nye brikkesettene? (doble minnekanaler)

Hvordan er det med DDR2, hvilke brikkesett har dette, og er det store forskjeller fra vanlig DDR?

Av skjermkort har jeg alltid likt ATI, men i min klasse nå ser det ut til at Geforce 6600GT gir mest for pengene? Vil det bli noe stor bedring fra mitt Radeon 9500 kort?

Slik jeg ser det kan jeg tenke meg max 1000.- for Hovedkort, rundt 1500.- for prosessor samt skjermkort, og rundt 8-900 for 1Gb minne.

Så totalpris på under 5000 er ønskelig.

Noen forslag til hva som passer godt sammen hadde jeg satt pris på :yes:

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan gi deg et lite tips ang. skjermkort og videoredigering da jeg driver med det samme sjøl. Før satt jeg på et Radeon 9700 som jeg byttet ut med et GF6600GT. Jeg synes videoprosesseringa, altså det visuelle, ble dårligere i Adobe Premiere (6.0) enn det var med Radeon-kortet. Så mulig du bør velge et kort fra ATI. x800GT skal visst konkurrere med GF6600GT pris- og ytelsesmessig.

Skal se om jeg for hostet opp noe ang. resten av delene også :)

Lenke til kommentar

Ytele på prosessorer måles ikke i MHz/GHz.

Hva med dette?

Hovedkort, prosessor og minne: Oppgraderingspakke AMD S939 Athlon 64 3500+, nForce4, PCI Express, 1024MB 3890 kr

Skjermkort: Sapphire Radeon X700PRO 128MB GDDR3 PCI-Express,Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail 1149 kr

Totalt: 5039 kr

Her vil du få en pc som vil takle godt nye spill og samtidig være god på det meste. Skjermkortet er circa like bra som geforce 6600GT, muligens litt bedre.

Lenke til kommentar
Ytele på prosessorer måles ikke i MHz/GHz.

Neivel, hva måles det i da?

Antall MHz/GHz sier da litt om ytelsen vil jeg si.

Du kan måle ytelse i forskjellige benchmark-programmer. Klokkefrekvensen har litt å si på ytelsen, men klokkefrekvensen sier ikke noe serlig om ytelsen. Det er andre ting som arkitektur og båndbredde som er viktig. Du kan f.eks. sammenligne en Celeron 2,8GHz (ikke celeron D) med en PII 450MHz. Og da er det ikke MHz som angir ytelsen.

Lenke til kommentar

Er klar over at frekvens på prosessorer ikke nødvendigvis svarer til ytelsen.

Når jeg skrev at jeg ønsket en prosessor i området 3.2-3.5GHz regnet jeg med at de fleste skjønte hva jeg er på jakt etter.

Men for å presisere blir det da for AMD sin del en Athlon 64 3200+ - 3500+

og på Intel en Pentium 4 3.0-3.4GHz

Og som jeg nevnte er det vel bare 2 typer sokler som er aktuelle, 939 og LGA 775

En Celeron eller Sempron på disse soklene er ikke aktuelle, spesiellt Celeron er utrolig dårlig i spill.

Så prosessor er vel rimelig greit å velge, jeg er mere usikker på hovedkort, RAM og skjermkort.

Har sett at noen av de nyeste video redigerings program også bruker prosessorkraft til grafikk kortet under rendering og lignende, da er det jo litt avgjørende med type kort her også...

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...