Gå til innhold

Får ikke installert Windows 95

Anbefalte innlegg

Nå som jeg har fått deres oppmerksomhet med den merkelige emnetittelen kan jeg forklare problemet sådan:

Jeg er lærling i IKT på en skole. Vi har en språklab her som kjører et windows 95 basert system. Jeg har en maskin bak her nå som vi skulle installere windows 95 på nytt på for å ta image av det og multicaste det til resten av maskinene.

Jeg har prøvd flere forskjellige Boot disketter og win95 cd'er og ingenting ser ut til å fungere. Jeg har formatert c: så den er tom som det går å få den.

Etter at Autoexec.bat har kjørt gjennom:

"mode con cp prepare=((850) ega.cpi)

mode con cp select=850

keyb no,,keyboard.sys"

stopper det i DOS.

Når jeg da velger å gå inn på d: noe jeg mener er cd og kjører dir kommandoen får jeg bare opp en hel masse filer som ikke ligger på cd'en. Tar jeg ut cd'en og kjører dir igjen får jeg opp samme filene.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få gjennomført det her?

Trenger dere noe mer info er det bare å si ifra

På forhånd takk

-SnittLeif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor skulle jeg ha valgt det?

Hvis du bruker de offisielle Microsoft bootdiskene får du jo opp en bootmeny der du kan velge å starte opp med CD-Rom drivere, uten CD eller boote rett til kommandolinja.

Stasjonen D:\, som kommer opp med endel filer, er nok(som nevnt tidligere) p.g.a RAMdrive som er integrert på enkelte bootdisker. Jeg brukte 'Windows 98 OEM' bootdisken som ligger her da jeg skulle installere Windows95 OSR2 for litt siden. Fungerte flott. CD-stasjonen blir da, som regel, stasjonsnavnet etter RAMdisken. Eventuelt kan du bruke en custom bootdisk uten RAMdrive.

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Okei.. Nå la jeg til A:\mscdex.exe /D:NCI000 /V som kommando i autoexec. Men jeg har visstnok ikke noen Valid Cdrom Drive..

Du skal da ikke behøve å konfigurere Autoexec.bat hvis du bruker korrekte bootdisker (se linken i min forrige post). CD-ROM drivere er inkludert

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Ok.. Jeg lasta ned bootdisk fra den sida du kom med, Spaz. Kommer til Dos, starter Install fra cd, men av en eller annen grunn stivner det like etter jeg godtar lisensavtale.. og der står det.

Da vet jeg ikke hva som kan være feil, desverre :no:

Lenke til kommentar
Ok.. Jeg lasta ned bootdisk fra den sida du kom med, Spaz. Kommer til Dos, starter Install fra cd, men av en eller annen grunn stivner det like etter jeg godtar lisensavtale.. og der står det.

Feil kommando kanskje ? Skiver du C: install eller install C: ?

Har Win 95 i huset så jeg kan ta en liten test i morgen, husker ikke alt nå lenge :no:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Kan høres ut som du har en CD-ROM-stasjon som ikke er helt bra. Prøv en annen. Eventuelt kan det være RAM-problemer som gjør at du ikke får bootet OS. Hvis jeg ikke husker feil, så er det vel booting av GUI etter at du kommer forbi lisensavtalen.

Riktig, ikke alle CD-rommene blir godtatt av win95...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...