SnittLeif Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Nå som jeg har fått deres oppmerksomhet med den merkelige emnetittelen kan jeg forklare problemet sådan: Jeg er lærling i IKT på en skole. Vi har en språklab her som kjører et windows 95 basert system. Jeg har en maskin bak her nå som vi skulle installere windows 95 på nytt på for å ta image av det og multicaste det til resten av maskinene. Jeg har prøvd flere forskjellige Boot disketter og win95 cd'er og ingenting ser ut til å fungere. Jeg har formatert c: så den er tom som det går å få den. Etter at Autoexec.bat har kjørt gjennom: "mode con cp prepare=((850) ega.cpi) mode con cp select=850 keyb no,,keyboard.sys" stopper det i DOS. Når jeg da velger å gå inn på d: noe jeg mener er cd og kjører dir kommandoen får jeg bare opp en hel masse filer som ikke ligger på cd'en. Tar jeg ut cd'en og kjører dir igjen får jeg opp samme filene. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få gjennomført det her? Trenger dere noe mer info er det bare å si ifra På forhånd takk -SnittLeif Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Så vidt jeg vet så lages det en ramdisk når du bruker slike bootfloppyer, så det er nok den som ligger på D: Sjekk MSCDEX for hvilken bokstav du har på CD. http://www.techadvice.com/tech/M/MSCDEX.htm Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Lages ikke ramdisk alltid som z:? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Okei.. Nå la jeg til A:\mscdex.exe /D:NCI000 /V som kommando i autoexec. Men jeg har visstnok ikke noen Valid Cdrom Drive.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Lages ikke ramdisk alltid som z:? Nei. Ved bootdisk blir RAM-disken til D:, mens CD gjerne blir E:. Prøv E: du! Edit: Har du valgt 'Start opp med CD-ROM-støtte'? Endret 10. august 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Hvor skulle jeg ha valgt det? Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Hvor skulle jeg ha valgt det? Hvis du bruker de offisielle Microsoft bootdiskene får du jo opp en bootmeny der du kan velge å starte opp med CD-Rom drivere, uten CD eller boote rett til kommandolinja. Stasjonen D:\, som kommer opp med endel filer, er nok(som nevnt tidligere) p.g.a RAMdrive som er integrert på enkelte bootdisker. Jeg brukte 'Windows 98 OEM' bootdisken som ligger her da jeg skulle installere Windows95 OSR2 for litt siden. Fungerte flott. CD-stasjonen blir da, som regel, stasjonsnavnet etter RAMdisken. Eventuelt kan du bruke en custom bootdisk uten RAMdrive. http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Endret 10. august 2005 av Spaz Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Okei.. Nå la jeg til A:\mscdex.exe /D:NCI000 /V som kommando i autoexec. Men jeg har visstnok ikke noen Valid Cdrom Drive.. Du skal da ikke behøve å konfigurere Autoexec.bat hvis du bruker korrekte bootdisker (se linken i min forrige post). CD-ROM drivere er inkludert Endret 10. august 2005 av Spaz Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Du setter inn en bootdisk, 98, me samme hvem av de du bruker. Så velger du start opp med cd-rom støtte så kjører mscdex opp og legger til cd rommen. Når du kommer i doss, er diskett fortsatt a: harddisk som c: og ramdrive kommer etter alle harddiskpartisjoner, og så cd... Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Ok.. Jeg lasta ned bootdisk fra den sida du kom med, Spaz. Kommer til Dos, starter Install fra cd, men av en eller annen grunn stivner det like etter jeg godtar lisensavtale.. og der står det. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ok.. Jeg lasta ned bootdisk fra den sida du kom med, Spaz. Kommer til Dos, starter Install fra cd, men av en eller annen grunn stivner det like etter jeg godtar lisensavtale.. og der står det. Da vet jeg ikke hva som kan være feil, desverre Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Ok.. Jeg lasta ned bootdisk fra den sida du kom med, Spaz. Kommer til Dos, starter Install fra cd, men av en eller annen grunn stivner det like etter jeg godtar lisensavtale.. og der står det. Feil kommando kanskje ? Skiver du C: install eller install C: ? Har Win 95 i huset så jeg kan ta en liten test i morgen, husker ikke alt nå lenge Endret 11. august 2005 av jarmo Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Kan høres ut som du har en CD-ROM-stasjon som ikke er helt bra. Prøv en annen. Eventuelt kan det være RAM-problemer som gjør at du ikke får bootet OS. Hvis jeg ikke husker feil, så er det vel booting av GUI etter at du kommer forbi lisensavtalen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Kan høres ut som du har en CD-ROM-stasjon som ikke er helt bra. Prøv en annen. Eventuelt kan det være RAM-problemer som gjør at du ikke får bootet OS. Hvis jeg ikke husker feil, så er det vel booting av GUI etter at du kommer forbi lisensavtalen. Riktig, ikke alle CD-rommene blir godtatt av win95... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå