Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

har to disker, og to cd-romer. hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skulle installere ny harddisk og da går det som regel galt for meg...: :(

Det som tidligere var master-harddisken (40gb) skulle nå byttes ut, så jeg tok ut denne. Fikk en 120 gb disk av fettern min og satt den der den gamle stod. I tillegg hadde jeg en 80 gb harddisk. Denne tok jeg også ut for å ikke ødelgge noe. (Denne er ikke med i resten av innlegget)

Foreløpig går alt bra.. :tease:

Nå er det altså kun en HD i maskinen. Så innstallerte jeg xp på 120gb, og det gikk også bra. Deretter putta jeg inn den første harddisken der den slaven (80gb) stod før. Resultat: Dataen finner kun den nye hd og kun én cd-rom. DVD-brenner'n og den forrige 40gb er kun mulig å se i biosen.

:wallbash:

Finner dem heller ikke under device manager eller management. Hva er galt? Er det hardwaren min som ikke er satt opp riktig eller er det noe innstillinger inni biosen?

Sånn det er nå så går det en sånn flat kabel mellom cdromen (som den finner) og den 120gb-harddisken (som den også finner) og en annen flat kabel mellom harddisken og dvd-romen som den ikke finner...

Er det master/slave-problem? Eller skal det være cable-select?? Jeg har ikke helt tenkt over hva jumperne står på - hva er riktig?? Alle harddiskene er gamle, men jeg har nytt hoverdkort så der fulgte det med noen nye kabler..

Jeg aner ikke om det siste her er relevant, men har jo, som dere sikkert skjønner, ikke peiling på pc!

Sorry at det ble langt.. håper på et svar.. iallfall et lite ett :thumbup:

e :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et master/slave problem. Sett hovedharddisken på master og den andre på slave. Mener å ha hørt at kablene også er viktig for dette. Altså at IDE1-kabelen skal være koblet til hovedenhetene (de to harddiskene) og den andre IDE2 til de andre enhetene (cd-rom). Og selvfølgelig skill fra Master og Slave på hver av de enhetene.

Nå er jeg ikke helt sikker på dette men da skal det være slik:

IDE1: Hovedharddisk (Master)

Annen harddisk (Slave)

IDE2: Cd-rom (Master)

Cd-rom (Slave)

Er ikke helt sikker som sagt, men bare prøv deg fram. Du finner nok ut av det! :thumbup:

Edit: Mulig det kan funke ved å eksperimentere med Cable Select også.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...