Gå til innhold

Bilhøyttalere i hjemmekino?

Anbefalte innlegg

Hvordan vil bilhøyttalere gjøre seg i en hjemmekino hvis man bygger ordentlig kasse på de?

Har et par Infinity Reference coax 6.5" og et par Infinity reference komponent 6.5" som jeg kan bruke. I tillegg til en sub jeg har liggende. (Mangler evt. center, kan bare kjøpe ett sett til så har jeg 7.1 ;) )

Noen som har prøvd? Søkte litt på diyaudio.com men fant egentlig ikke noe definitivt svar, var liksom ingen som hadde prøvd. Bare mest "jeg tror at" og "ut ifra mine kunnskaper" etc.

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer egentlig greit det. Men under 100hz så må du nok bygge kassa slik at de ikke skal gå noe særlig dypere enn 100hz siden de fleste bilhøytalere har en bratt kurve nedover fra 100hz og nedover i frekvens.

Dette er fordi en kupè ofte forsterker slike frekvenser og for å få lyden best mulig i en bil så er bilhøytalere laget på en litt unormal måte. Men de fungerer uten tvil hvis du legger litt hensyn i kassa.. Dog er det nesten like greit å kjøpe egne elementer

Lenke til kommentar

Det at bil-elememnter har en bratt avrulling rundt 100 Hz er noe tull!

Det at bil-kupèen "stjeler" bass er en ting men det er som regel når motoren er i gang og bilen kjører og da er det mer rett å si at det er støy som ødelegger dypbassen!

Jeg kan anbefale å bruke bil-elementer til hi-fi-bygge men husk at diskantene er som regel justert opp i forhold til vanlige rå-drivere for DIY-bygg.

Dette kompanserer du med å dempe diskanten i delefilteret. Du har vel muligheten for dette, vel?

Alle seriøse produsenter har lagt denne muligheten inn på sine filtrer.

Personlig ville jeg ha valgt å bruke coax-høyttaler framme for å få det som kalles en "one-point source", dette sammen med 1 stk. eller 2 stk. 10" basser kommer jeg til å bygge selv også! Det er vel unødvendig å skrive at bassene skal plasseres på siden av kabinettet...

Jeg må presisere at mine forslag kommer med tanke på mine egne erfaringer fra Morel sine elementer samt erfaringer fra tidligere hi-fi-bygg med elementer fra forskjellige produsenter. Det finnes mange forskjellige elementer der ut på markedet og de fleste har forskjellig lydklang. Om dine Infinity vil egne seg til hi-fi-bygg i stua di er jeg ikke sikker på. Dine elementer er konstruert for å bli montert i dører/hattehylle og vil således trives i litt større kabinetter. Noe som også vil resultere i dypere bassgjengivelse. Mål på et kabinett: 20x20x110 cm. Kjøp deg noen pakker med dempe"ull" (Acustilux selges hos Eltek - www.dynabel.no) og bruke en pakke i hver høyttaler. Bygger du fire like kasser så kan du selv prøve deg fram med hva som egner seg best framme og bak i oppsettet ditt.

Jeg håper dette hjalp deg litt på vei og skulle du ha behov for flere tips treffes jeg på [email protected]

Mvh

Pål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...