Gå til innhold

amd 64 s754 problemer

TT88

Anbefalte innlegg

Jeg tok med meg to prosessorer fra pc'er som skulle kastes på jobben i håp om at ihvertfall en av dem var i orden. Da jeg plugget den ene inn i hovedkortet startet pc'en og jeg fikk opp litt informasjon om cpu og hovedkort. Helt nederst sto det cmos error. Jeg var ikke helt sikker på hva dette betydde så jeg gikk inn i bios for å se der. Tastaturet frøs etter 5 sekunder i bios så jeg restartet maskina. Da kom det bare en pipelyd. Jeg prøvde å bytte til den andre prosessoren men det skjedde ingenting da heller. Bare pipelyd der også. Jeg kjøpte hovedkortet på komplett som demokort. Kan det være det som er ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
En defekt prosessor kan ta et hovedkort av dage. Så hvis den prosessoren du testet var defekt kan den ha ødelagt hovedkortet i samme slengen.

Det er vel heller slik at en CPU som ikke er støttet av HK/Bios.. *kan* skade ett HK.

Vil heller tro at det er nødvendig med en Bios-oppgradering.. alternativt at CPU ikke støttes av HK/Bios-revisjon.

Det er fint om tråstarter er litt mer spesifikk.. det gjelder link til HK (modell) ..samt hvilke CPU'er det dreier seg om (Clawhammer? Newcastle? Stepping?)...

"Cmos/Checksum error"-melding er vel "default" når man bytter CPU... eller at ClrCmos-jumper har vært "satt"..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skummelt...

Dette er en Newcastle ..og ja.. HK'et skal støtte denne..

Noe tyder på at CPU'n kanskje ikke er i orden, men det er jo merkelig.. :hmm:

Hva var grunnen til at CPU'en skulle kastes? De/den som mente at disse var defekte.. Hvordan kom de til den konklusjonen.. og på hvilket grunnlag? (Hva var det som skjedde med systemet når problem oppstod)..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor de skulle kastes. Cpu'ene sto i i to maskiner som hadde vært på service. Jrh plukket av kjølerene og tok med meg prosessorene hjem i antistatisk pose.

(spurte servicefolkene om det var greit at jeg tok dem selvfølgelig). Men det jeg synes er merkelig er at alt fungerte helt normalt i 20 sekunder før tastaturet låste seg og nå hører jeg bare piping når jeg skrur på pc'n.

Lenke til kommentar
Du har prøvd å re-sette bios? Hovedkortet ditt skal støtte disse cpu'ene.

tror jeg har resatt den ca 5 ganger.

Nå begynner jeg å blir litt frustrert her. Bygde om hele pc'en for å prøve den prosessoren som fungerte i 20 sek en gang til. Når jeg skrur på pc'en nå er det ingen uling, men det er fortsatt ikke noe bilde på skjermen. pc'en slår seg automatisk av etter 4 sekunder. jeg har koblet til cpu vifta.

Lenke til kommentar

Der jah, der var pipinga tilbake....

Jeg tror det er cpu som er fucked. Kjøper en ny en nå. Men jeg synes fortsatt det er litt merkelig at alt fungerte som normalt i noen få sekunder. Kan virkelig en cpu bare slutte å fungere sånn helt uten videre?

Endret av TT88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...