Steina Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Huff.. Det er vanskelig å lese når inleggene forsvinner som... <skriv noe smart her> Mamma jobber på Prix, og de har vareopptelling på Søndager noen ganger, og jeg er ganske sikker på at du får betalt for det Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Det ha seg slik at hver dag etter stengetid er vi nødt til å telle kasser og gjøre diverse ting før vi kan stenge butikken. Sitter igjen i vel en halvtime - tre kvarter før vi kan si oss ferdige. Det som er greia er at vi ikke får betalt for denne ekstra tiden vi sitter igjen for å gjøre noe vi er pålagt å gjøre. Burde ikke dette "arbeidet" også lønnes? eller bryr jeg meg for mye om penger? Vanskelig å svare på. Hva arbeidsgiver betaler avhenger av hva som står i kontrakten. Står det ikke klart der bør det muligens lages en ny ... Hva slags avtale har du egentlig? Er det time- eller månedslønn? Har du skift oppgitt i antall timer, eller jobber du normal arbeidsdag? Dersom lønnen er basert på at du jobber mens butikken er åpen og skal stenge den kan det hende at dette har blitt tatt høyde for (virker ikke som det gjør det, men hvem vet). Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Uansett. Du har krav på full betaling i all arbeidstid (og pause). Jobber du mer enn 6 timer, kan og MÅ du ta 30 min sammenhengende, ubetalt pause. Du har ikke lov å la være. Betalte pauser begrenser seg til fem minutter av hver klokketime. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg jobbet ofte 10 timer i strekk uten pause. Lenke til kommentar
eivind04 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Du har krav på lønnet pause, pausen skal være på minimum 20 minutter dersom du jobber mer enn 5.5 time i strekk. Hvis du står fritt til å forlate bedriften i din matpause er det ingen krav om lønn. Krever derimot bedriften at du må være i lokalene i pausen(være disponibel) er det krav om lønnet pause. Hvis det ikke er gitt kompensasjon for å telle kassen etter arbeidstid regnes dette som overtid. Overtidsyttelsen skal være tilgjengelig i din arbeidskontrakt. Lenke til kommentar
djheaven Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Reglen for overtid er ganske enkel.. For organiserte er det alt over 37.5 timer overtid,og skal lønnes meg 50%. Er man uorganisert,er det alt over 40timer overtid,samme her krave er da 50%.. Pauser har man krav på.. Vist det skulle være en kontrakt som sier noe annet,er det ikke lovlig kontrakt,og man kan da si opp sin stilling på dagen,,uten at de kan holde tilbake lønn/feriepenger. Jeg er organisert,og har vært tiligsvalg på min jobb.. Så dette kan jeg Lenke til kommentar
Gef Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Vanskelig å svare på. Hva arbeidsgiver betaler avhenger av hva som står i kontrakten. Står det ikke klart der bør det muligens lages en ny ... Hva slags avtale har du egentlig? Er det time- eller månedslønn? Har du skift oppgitt i antall timer, eller jobber du normal arbeidsdag? Dersom lønnen er basert på at du jobber mens butikken er åpen og skal stenge den kan det hende at dette har blitt tatt høyde for (virker ikke som det gjør det, men hvem vet). Det står ikke noe annet enn at jeg har så og så mye penger pr. time. Får ikke en fast månedslønn fordi jeg er deltidsansatt i butikken (går skole i tillegg). Føler arbeidsavtalen ikke er så utfyllende som den kanskje burde være. Det er masse her som dere nevner som ikke er nevnt et ord om i kontrakten. Kort oppsummert hva som står i kontrakten: - Prøveperiode på 6 mnd. Oppsigelsestid i prøveperioden er 14 dager. - Etter prøveperioden gjelder Arberidsmiljølovens bestemmelser for oppsigelsestid. - Rettigheter til ferietid og feriepenger i h.h.t. lov av 28. April 1988 nr 21 om ferie, og gjør spesielt oppmerksom på paragraf 5, 6, 10 og 11. - Jeg er godt kjennt med min arbeidsoppgave i stillingen og er ikke kjent med å ha sykdom, plage eller skade som går utover arbeidet mitt. - Har arbeidsgiver foretatt feil lønning i lønningsperiode, aksepterer arbeidstaker under henvisning til arbeidsmiljølovens paragraf 55 nr 3, at lønn justeres tilsvarende i en senere periode. Eventuelt med trekk i lønn. Syntes den er ganske tynn Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Det er direkte feil av de som hevder hvilepause er lønnet, det er den kun (som allerede påpekt), om man må være på arbeidsplassen, dvs være disponibel for arbeidsgiver, i pausen sin. Over 5,5t er det en halvtimes pause, litt andre krav for mindreårige, tror det da skal være 4,5t men husker ikke alt dette i hodet. I arbeidskontrakten din burde det stå noe om arbeidsmengde, om denne er noenlunde fast, hvor lenge per dag og ikke minst lønn. Angående saken, du skal selvsagt ha betalt for den tiden du jobber, telling av kasser er en del av jobben du utfører. Ta dette opp med sjefen din, en ting er å spare penger, en annen ting er ren og skjær utnyttelse. Han vet selvsagt at du skal ha betalt for den tiden du faktisk jobber, og det er helt normalt i den bransjen å telle opp kasser etter stengetid, og ja, det skal man få betalt for. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 På butikken der jeg jobbet var det lagt til en halvtime etter stengetid for å rydde, gjøre opp kasser o.l. Hendte det tok litt lenger, men det var fordi kassene ikke gikk opp, noe som er vår egen feil. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Det står ikke noe annet enn at jeg har så og så mye penger pr. time. Får ikke en fast månedslønn fordi jeg er deltidsansatt i butikken (går skole i tillegg). Hvordan er lønnsseddelen? Hvis det står antall timer * sats, og disse timene kun er det som er innenfor åpningstid, bør du forhøre deg med hvorfor resten ikke er tatt med. Du kan sikkert forhøre deg med en fagforening om dette er et vanlig problem eller akseptert praksis. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Når slikt diskuteres må jeg nesten sjekke det opp. Fant følgende av interesse på lovdata.no ; Kapittel 11. Arbeid av barn og ungdom § 11-5. Pauser og fritid (1) Personer under 18 år skal ha hvilepause i minst en halv time, om mulig sammenhengende, dersom den daglige arbeidstiden overstiger fire og en halv time. Jeg blir utnyttet ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Angående saken, du skal selvsagt ha betalt for den tiden du jobber, telling av kasser er en del av jobben du utfører. De fleste arbeidsgivere pleier å sette av en halvtime til dette arbeidet. Om man får lønn så lenge man teller kassen, vasker og rydder kan man dra ut tiden i det uendelige og få mer lønn enn fortjent. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Angående saken, du skal selvsagt ha betalt for den tiden du jobber, telling av kasser er en del av jobben du utfører. De fleste arbeidsgivere pleier å sette av en halvtime til dette arbeidet. Om man får lønn så lenge man teller kassen, vasker og rydder kan man dra ut tiden i det uendelige og få mer lønn enn fortjent. Med mindre man jobber på akkord, og dette skal stå i kontrakten, skal man få betalt for den tiden man jobber. Om arbeidsgiver mener du jobber for sakte er det en evt. personalsak, han kan ikke trekke deg i lønn sånn uten videre. Noen jobber tregere enn andre, de har likefullt krav på å få betalt de timene de jobber så fremt de jobber etter timelønn. Driver man med bevisst uthaling av tiden kan man få sparken. Av og til tar ting lenger tid en planlagt, da skal man få lønn for den ekstra tiden. Jobber man under ordnede former skal ikke det være noe problem. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 ...Jobbet der i vel 4 måneder nå og det er ganske greit må jeg si, bedre enn jeg hadde forventet. Mye pga. personalet! Det ha seg slik at hver dag etter stengetid er vi nødt til å telle kasser og gjøre diverse ting før vi kan stenge butikken. Sitter igjen i vel en halvtime - tre kvarter før vi kan si oss ferdige. Det som er greia er at vi ikke får betalt for denne ekstra tiden vi sitter igjen for å gjøre noe vi er pålagt å gjøre. Burde ikke dette "arbeidet" også lønnes? eller bryr jeg meg for mye om penger? La pengene ligge i kassen, lås døra og stikk når klokka er der. Om du gjer dette noken ganger får dei nok opp augene litt. Tell opp dagen etterpå, er vel ikkje så mange kunder rett når dere åpner? Spessielt koslig blir det jo om dere får innbrudd. Hjelper ikkje og spare seg til fant! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ja, god idee! La være å gjøre jobben din slik at du får sparken Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Når slikt diskuteres må jeg nesten sjekke det opp. Fant følgende av interesse på lovdata.no ; Kapittel 11. Arbeid av barn og ungdom § 11-5. Pauser og fritid (1) Personer under 18 år skal ha hvilepause i minst en halv time, om mulig sammenhengende, dersom den daglige arbeidstiden overstiger fire og en halv time. Jeg blir utnyttet ! Da blir vel jeg også det da! Men det er da morsommere å jobbe enn å sitte og daffe på bakrommet... Hvis du syns det er urettferdig print det ut å gi det til sjefen din da vel! Ang. spisepause har man krav på en UBETALT en hvis man jobber 5 1/2 time. EDIT: Søndagsoppe er digg 100% overtid Endret 11. august 2005 av datating Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ja, god idee! La være å gjøre jobben din slik at du får sparken Syns faktisk ikke ideen er så dum. Jeg har selv hatt en arbeidsavtale der jeg har vært skadeforsikret i arbeidstiden, men ikke på fritiden. Om arbeidsgiver da hadde pålagt meg å jobbe, uten at det hadde vært dokumentert, hadde jeg blitt forbannet. Slike uklarheter i avtaler er farligere enn hva folk tror. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ja, god idee! La være å gjøre jobben din slik at du får sparken Er jo ikkje vits og arbeide når du ikkje får penger. Du er vel ingen slave som vil jobbe gratis? Enten får dei betale deg for og gjere opp kassa, ellerså får det stå til neste dag. Man jobber ikkje ubetalt! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Nei, men man tar det opp med sjefen først. Å bare la være å gjøre jobben sin er ikke måten å gjøre det på. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Men det er da morsommere å jobbe enn å sitte og daffe på bakrommet... Ang. spisepause har man krav på en UBETALT en hvis man jobber 5 1/2 time. Så klart ikke, men jeg skulle gjerne hatt en betalt halvtimespause når jeg jobber 5 timer i strekk. Hvis du syns det er urettferdig print det ut å gi det til sjefen din da vel! Vil jeg få lønn i denne pausen da mon tro ? Jeg vil egentlig tro det, siden jeg ikke kan forlate arbeidsplassen. Ang. spisepause har man krav på en UBETALT en hvis man jobber 5 1/2 time. "Man" i ditt tilfelle gjelder myndige personer. De under 18 har andre rettigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå