pietk75 Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Skal kjøpe PC, sitter nemlig i dag med Shuttle SB61G2, Intel Celeron 2,7 og 512 RAM. Synes systemet mitt er tregt, fordi dette er hva jeg bruker min PC til og jeg gjør det daglig og samtidig: Har på et p2p program som laster ned musikk for meg (samlingen er stor!) Samtidig hører jeg musikk på iTunes Samtidig skriver jeg dokumenter i Word Samtidig bruker jeg et leech-program som laster ned filmer og bilder Mediaplayer er på oppgavelinja, i tilfelle jeg vil se noe Firefox må være oppe Kanskje chatter jeg samtidig med msn ACDSee brukes for billedvisning Bruker også Elements til mine egne bilder, men da har jeg vanligvis bare musikken på. Jeg spiller overhodet ikke! Ikke engang kabal har vært åpnet på min PC. Hva må til for at mitt system skal bli et meget raskt system, samtidig som det ikke blir overkill på ting jeg ikke har bruk for (dobbelkjerne er kanskje eksempel på det)? Selv har jeg tenkt å øke RAM til 2048 og samtidig kjøpe en rask prosessor. Er det nok? Gode forslag tas imot med takk. Noen tanker har jeg gjort: AMD vs. Intel har jeg egentlig ingen formening om. Dere ser av oppgavene mine at jeg er avhengig av en STABIL PC. Intel har vært kjempebra for meg, null problemer og stabilt. Kanskje man ikke skal "change a winning team"? Shuttle har jeg likt veldig godt. Kunne tenke meg det igjen, men tror jeg vil prioritere diskplass (to HD). Ser mange her inne har opp til flere HD i sin Shuttle, det må da bli varmt?? Tør ikke, tror jeg (stabilitet igjen). Stillhet. Betyr mer for meg nå ved dette kjøpet enn forrige. Følger med på en tråd her inne om STILLE PC (featuring bl.a Øyvind Dahle). Skal se hva de gutta kommer frem til. Å be om råd på andre elementer tror jeg ikke jeg skal gjøre, svarene vil bli sprikende uansett. Vil legge vekt på to stabile harddisker, et rimelig vifteløst skjermkort, stabilt HK og har sett meg ut AC T1 kabinett. Men tilbake til mitt hovedpørsmål: hvis jeg øker RAM til 2048, hvilken prosessor vil dere foreslå utfra oppgavene min PC må slite med? Andre forslag på ting jeg ikke har tenkt på? Glemte en ting: budsjettet mitt er på opptil 15 big ones uten skjerm, men ser ingen grunn til å sløse på ting som er overkill. Sikler tross alt også på et speilrefleks digitalkamera. Endret 9. august 2005 av pietk75 Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Satt opp en handleliste på www.shg.no Med et ok oppsett, ikke alt for overkill. Skjermkortet er et av de beste i 1000 kroners klassen et 6600 hadde mye dårligere spesifikasjoner, men hvist du vil så kan du gå opp i pris og kjøpe 6600 gt. Skulle du ha med kabinett? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg lukter Intel Pentium D-oppsett, eller AMDs X2 dersom du har råd. Med din vanebruk, vil nok dobbeltkjerne være midt i blinken. Hvis du vil kunne gjøre disse operasjonene samtidig, uten risiko for hakking, kan det være greit med to CPU-kjerner som tar seg av litt hver, så lenge Windows klarer å fordele oppgavene. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Angående kabinett fant et i passende pris klasse med ok psu Lenke til kommentar
pietk75 Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Kjempebra at dere svarer, tusen takk! Men har ikke ankepunktet mot dobbelkjerne vært at det ikke hjelper når programmene ikke er forberedt på det? Har lest om det under CPU-trådene her inne...at det omtrent er å kaste penger ut vinduet? Eller er jeg på jordet? Lenke til kommentar
genetex Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ville det ikke vere bedre å kjøre 2x xeon eller hva de der prosessorene heter? fks 2x 2.8 / 2x 3.0? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 genetex, det er tvilsom at han får nytte av Xeon-prosessorer til sitt bruksområde, selv om det tilsier en del multitasking. Dessuten vil dette fordyre en PC mye mer enn nødvendig for en privatperson, når man får dobbeltkjerne-prosessorer til "folkepris". pietk75, jeg har satt opp et oppsett til deg på Komplett. www.komplett.no, velg hurtigkasse øverst i midten, og lim inn ekstakt tallrekke: 305309 311326 307913 2 309927 307845 301116 311510 306852 309415 Her har du kabinettet du tenkte på, som har støysvake vifter og gummioppheng til en harddisk. Videre følger det gummioppheng til en harddisk til. Merk at strømforsyning ikke kan skiftes i dette kabinettet, og vil derfor være en ulempe hvis du planlegger ytterligere harddisker og/eller kraftigere skjermkort. Du sier du ikke skal spille noenting, og da mener jeg ikke du trenger noe dyrere enn det aller billigste skjermkortet med DVI-utgang. Pentium D dobbeltkjerne på 3GHz 2GB RAM 2x250GB harddisk Støysvak prosessor-kjøler, støysvakt kabinett, støysvake disker (gummioppheng, og Samsung er generelt stillegående), vifteløst skjermkort og vifteløst hovedkort, ut fra bildet til Komplett. Totalt 10067,- + frakt Dette skulle gi et generelt inntrykk av hva som er mulig til denne prisen, samt at det blir en potensielt veldig stillegående PC. Dersom AMD X2-prosessorer frister mer, vil selve prosessoren bli dyrere, men RAM og hovedkort generelt billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå