Peppep Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg begynner på VK2 Allmenn i år, men har allerede begynt å fundere på hva jeg skal gjøre videre, og ikke minst - hvor. I den forbindelse lurer jeg på en ting; hva er egentlig forskjellen mellom å gå på et universitet og å gå på en høgskole? Da tenker jeg på alt, siden jeg i bunn og grunn ikke har peiling. Undervisningsmetoder, studietilbud, miljø og så videre. Kom gjerne med erfaringer, er det noe grunn til å foretrekke det ene eller det andre, eller går det mer på smak og behag? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg har studert en stund ved en stor høyskole, så mine synspunkter er sikkert ganske påvirket av dette Min erfaring er at det stort sett går ut på det samme, men jeg kan jo beskrive det litt nærmere. På en høyskole blir du som oftest puttet inn i en klasse, men i praksis er det gjerne bare formelt da du sjelden har noe som kan kalles for klasseromsundervisning. Det blir bare gjort av praktiske hensyn for å fordele gruppetimer på timeplanen og i blant foredrag hvis man skal holde det. Forelesninger er gjerne felles, akkurat som på et universitet. I praksis går man bare på de gruppetimene som passer en best, jobber sammen på tvers av klasser med folk man kjenner osv. Mange forbinder ordet høyskole med bedre oppfølgning og at noen holder en i hånda slik som i videregående. Det er ikke slik, man må virkelig stå på og jobbe på egenhånd for å oppnå resultater. Og som med andre steder har du både dyktige og rett og slett elendige forelesere. Jeg kan tenke meg at hvis du begynner på en liten høyskole eller en linje med få studenter da er det sikkert en sjans for at du får bra oppfølgning og faktisk rekker å bli godt kjent med flere folk. Det gjør helt sikkert noe for miljøet også På et stort universitet kan man lett drukne i mengden. Kommer jo selvsagt an på de sosiale antennene man har også (mine er ikke så bra utviklet). Mitt inntrykk er også at det gjerne ser litt bedre ut på papiret at man har gått på et universitet. Jeg er veldig usikker på om jeg hadde valgt en høyskole i dag, men man kan jo kombinere. F.eks. ta bachelor et sted og master et annet. Mange jeg har snakket med sier at det er litt mer å gjøre på et universitet, jeg er litt usikker i den påstanden. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 PÅ universitetet har ein ulempen med at ein er litt "åleine mot resten". Individuelle studieløp gjer at ein ikkje har den klassefølelsen som ein f.eks har på høgskulen. No med kvalitetsreformen så har meir standardiserte studieløp komme til så den forskjellen mellom høgskule og universitet blir mindre og mindre. Noko anna er korleis faga er lagt opp. Informatikk som eg har erfaring frå (NTNU og UIO) så er universitetets målsetning av studentane skal lære generell metodikk for programmering, ikkje spesifikt java eller c++. Mens høgskulane fokuserer meir på verktøyet. Fordelen med universitetets metodesatsing er at når ein kjem ut i arbeidslivet så har det ikkje så mykje å sei om det er java, cobol, fortran, c/c++ eller andre programmeringspråk ein skal bruke då ein ikkje er låst til spesifikke program/plattformer. Ulempen er at ein ikkje er spesialist på nokon språk heller. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Det høres ut som det stort sett er sånn som jeg har forestilt meg det. Det er noenlunde det samme, men universiteter er gjerne større og undervisning m.m. bærer preg av det. Virker det som en grei (om enn kanskje litt enkel) oppsummering? Jeg håper å finne noe som interesserer meg enten på Høgskolen i Bergen eller Universitetet i Bergen. Så siden begge stedene er ganske store, og med kvalitetsreformen som blir nevnt av Jankee, burde det vel være relativt likt. Eller, når jeg ser etter, så har UiB nesten tre ganger så mange studenter som HiB. Men antall ansatte er også mange flere, og mens det på HiB er 10 studenter per ansatt, er det 5-6 per ansatt på UiB. Vet ikke om det har så mye å si, men jeg sjekket det opp nå. Kan vel være relevant med tanke på oppfølging og slike ting. Tusen takk for hjelpen. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå