Ernie Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Vel, nå er det ikke flere S-ATA kontakter igjen på hovedkortet, og det hadde vært greit med mer lagringsplass. Jeg trenger med andre ord en S-ATA-kontroller, og da kunne det være litt greit med noen tips. Den MÅ fungere i FC4 (Fedora Core 4 for de som ikke er kjent med forkortelsen) siden den på hovedkortet sliter på dette punktet (Sil 3112). I tillegg bør den ha 4 eller flere kanaler, og ikke være så allverdens dyr (toppen 2k). Endret 9. august 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 SiI 3112 og Promise er to sikre alternativer på linux-fronten. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 (endret) 3112 er nok overhode ikke så sikkert valg med mindre det har kommet en løsning på det for FC3 og/eller FC4 de siste 2mnd. Har prøvd utallige "løsninger" og ender opp med det samme resultatet. Enten at det hele låser seg når jeg får meldingen "disabling IRQ 11" eller at den rett og slett ikke finner noen harddisker. Promise blir vel i såfall da det jeg må se på da. Edit: 3112 har vel forøvrig bare støtte for 2 porter/kanaler og det jeg vil ha er 4 stk. Endret 9. august 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Nå er det engang slik at støtte for forskjellige kontrollere kommer an på kjernen og IKKE an på distroen. Bruker selv Slackware, og jeg bruker generiske kjerner som jeg henter direkte fra kernel.org. PS: i Oslo bruker jeg en SATA-kontroller fra SiI (3112) og i Trondheim har jeg en Promise-kontroller. Begge kontrollerne fungerer ypperlig i Linux. Distroen jeg bruker, er da selvfølgelig Slackware. Endret 9. august 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Er meget klar over at støtten ligger i kjernen, men av en eller annen grunn er det altså problemer straks jeg velger FC3 eller 4. FC2 har jeg uten noen form for problemer klart å legge inn. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Da bør du gå vekk fra FC og heller velge en annen distro. Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Test isåfall ut Ubuntu, jeg har aldri blitt så kjær i en distro før. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Test isåfall ut Ubuntu, jeg har aldri blitt så kjær i en distro før. Jeg for min del har lagt min elsk på Slackware. Alt er rent og generisk, og man kan forme installasjonen akkurat slik man ønsker. Man har full kontroll helt ut til fingertuppene. Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Såklart, jeg skjønner godt hvorfor Slackware er godt likt (jeg bruker det selv på den gamle støvsamleren min), men når trådstarter bruker FC4 og ikke (ikke vondt ment) har supre linuxkunnskaper(?) så ville jeg tro Ubuntu var prima vare. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Såklart, jeg skjønner godt hvorfor Slackware er godt likt (jeg bruker det selv på den gamle støvsamleren min), men når trådstarter bruker FC4 og ikke (ikke vondt ment) har supre linuxkunnskaper(?) så ville jeg tro Ubuntu var prima vare. Nå sier ikke jeg at trådstarter skal bruke Slackware, men at han muligens bør bytte distro fra Fedora. Er ikke imot at trådstarter bør se litt på ubuntu, selv om jeg ikke ville gjort det selv. Endret 10. august 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) EDIT: nå dobbeltposta jeg GROVT. Endret 10. august 2005 av henrik^ Lenke til kommentar
arokh Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Hvorfor i all verden skal han bytte distribusjon? Hørt sånt vås, fiks problemet heller. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Nå var det ikke akkurat anbefalinger til distro jeg var ute etter da, men heller en S-ATA-kontroller. I tillegg er jeg lite keen på å bytte bare fordi den ikke liker kontrolleren på hovedkortet når jeg alikevel må ha en ny kontroller siden jeg trenger mer lagringsplass. Dette er et problem som før eller siden sannsynligvis vil bli løst (har kommet over et par tips jeg ikke har fått testet ut enda). Dessuten er SiI 3112 uaktuelt siden den bare støtter 2 porter og jeg trenger 4 ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå