Gå til innhold

Den store fiske-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fisker helst med ting jeg kan få flere fisk på smtidig...enten Dorg, eller ferskvannsalternativet, den mektige: Oteren :love:

Var på fjellet for et parr dager siden, fikk 6 Ørret på oteren :)

Veldig stort vann, veldig mye fisk, og veldig langt å gå, så det er ikke mange som er der, drømmeplass :love:

(nei, nevnes ikke hvor det er)

Kan jo legge til at jeg var der oppe i en uke engang, telttur, husker ikke hvor mye fisk det ble til sammen, men en god del av fisken ble jo også spist der og da.

Kan jo legge til at jeg ikke er tilhenger av 'catch-and-release' greiene, det synes jeg er unødvendig

Lenke til kommentar
Aldri fisket med tubefluer, men har det seg sånn at de synker lenger ned i vannet enn vanlige fluer? Vurderer å binde en vanlig flue med en god dæsj bly på, for jeg mistenker at fluen ligger litt for høyt i vannet  :hmm:

4659132[/snapback]

Bruk heller int. snøre å hurtigsynkende fortom, det presenterer flua meget bra slik at fisken ikke ser snøret før den får øye på flua :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan jo legge til at jeg ikke er tilhenger av 'catch-and-release' greiene, det synes jeg er unødvendig

6565076[/snapback]

Spiser du all fisken du får? Om du dreper all fisken du får men kaster det du ikke trenger er det rett og slett bare idioti. Eg slipper ut fisk eg får fordi eg enten ikke spiser den eller eg har fått for mange av arten og trenger ikke flere. Gir fisk eg får til

C&R betyr ikke at man skal slippe all fisk man får men heller at man slipper ut det man ikke trenger/spiser.

Anyways: Skal man fiske etter steibiten er følgende teknikk som gjelder: Man tar et lite nettpose/strømpe og filler denne med blåskjell kjøtt/reke/makrell eller seifilet. Kombiner gjerne blåskjell med en av disse andre agntypene. Denne binder man på enten pilk eller en stor cirkelkrok med søke på. Man dunker gjerne med søket i bunnen for å irritere steibiten.

Steibiten liker seg veldig godt langs fjellvegger i sjøen.

Har dog enda ikke fått steinbit men dette er tips eg har lest om. :blush:

Lenke til kommentar

6565076[/snapback]

Spiser du all fisken du får? Om du dreper all fisken du får men kaster det du ikke trenger er det rett og slett bare idioti. Eg slipper ut fisk eg får fordi eg enten ikke spiser den eller eg har fått for mange av arten og trenger ikke flere. Gir fisk eg får til

C&R betyr ikke at man skal slippe all fisk man får men heller at man slipper ut det man ikke trenger/spiser.

Anyways: Skal man fiske etter steibiten er følgende teknikk som gjelder: Man tar et lite nettpose/strømpe og filler denne med blåskjell kjøtt/reke/makrell eller seifilet. Kombiner gjerne blåskjell med en av disse andre agntypene. Denne binder man på enten pilk eller en stor cirkelkrok med søke på. Man dunker gjerne med søket i bunnen for å irritere steibiten.

Steibiten liker seg veldig godt langs fjellvegger i sjøen.

Har dog enda ikke fått steinbit men dette er tips eg har lest om. :blush:

6568098[/snapback]

Jeg trodde Catch and Release var slike som bare fisket for å få fisken, å uansett størrelse kastet den ut etterpå. Det var det jeg trodde det var, selvfølgelig kaster jeg ut småfisk, og fisk jeg ikke skal ha. Gir bort og spiser resten.

Btw, jeg har fanget steinbit på den måten, men den artigste er med kniv, harpun eller fork :cool:

Lenke til kommentar
Jeg trodde Catch and Release var slike som bare fisket for å få fisken, å uansett størrelse kastet den ut etterpå. Det var det jeg trodde det var, selvfølgelig kaster jeg ut småfisk, og fisk jeg ikke skal ha. Gir bort og spiser resten.

6568895[/snapback]

Then my friend you hace Catchd & Relased. :thumbup:

Ja det finnes de C&R ekstremistene som ikke spiser fiske i det hele tatt.

Gjør ikke meg noe da. :p

Edit: Nettops bestilt 10stk 500gr søkker og 4stk 350gr søkker. Får de til bare 8kr stk. :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har en litt artig fiskehistorie. Jeg var på hytta med familien min for ca. 2 år siden i snær oktober. Vi tenkte vi skulle sette ut et ulovlig garn for å få bort en del småfisk. Så vi gikk ut på kvelden da det var mørkt. Da var det ganske kaldt. Det gikk helt greit å sette garnet på kvelden uten at noen så oss, men det var verre da vi våknet. Det hadde nemlig lagt seg et tynt islag på hele vannet slik at garnet satt fast!

Islaget var ikke tykkere en 2 cm, men det var urokkelig. Så det var ikke enkelt å få inn garnet uten å bli sett! Vi prøvde alt. Når vi slet i det endte det bare med at vi datt bakover. Ispilken var ikke lang nok, heller ikke spaden. Det eneste som fungerte var å kaste steiner for å løsne det. Men vi var nødt til å kaste ca. 1 milliard steiner. Til slutt gikk vi tom for stein. Da var vi nødt til å gå på leting etter gode kastesteiner. Da vi etter 5 timer hadde kastet tilstrekkelig med steiner for at garnet skulle løsne var hendene helt såre og nedfrosset (hendene mine var såre og røde i tre uker etter). Vi fikk i det minste 11 flotte ørretter!

Litt av et slit for litt fisk ... :yes:

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Slengjer inn eit par bilete av ei aure eg fekk i dag. 900 gram fordelt på 42 centimeter. Det tilsvarar ein k-faktor på 1,21! :) Fisken tok på Møresild sølv/svart 22 gram

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

IMG_2584.jpg

IMG_2604.jpg

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Var en tur i gaula her om dagen for å teste laksefiske for første gang. Kosta meg flesk og alt jeg fikk var en liten ørret på under 100 gram

6604396[/snapback]

Haha velkommen til laksefisket. :( dyrt er det ja.

Elvene er jo knusktørre nå så det gjelder å bestille kort og håpe på at det regner en del før du skal fiske.

Lenke til kommentar

Slengjer inn eit par bilete av ei aure eg fekk i dag. 900 gram fordelt på 42 centimeter. Det tilsvarar ein k-faktor på 1,21! smile.gif  Fisken tok på Møresild sølv/svart 22 gram

6603754[/snapback]

Aure er et annet ord for ørret?

Har dessverre ikke fått fisket noe hittil i år, må nok være i byen å jobbe fremfor og tilbringe sommeren med elva sad.gif Mistenker at jeg drar hjem til helgen og da skal det sprengfiskes med fluestanga, hører nærmest at den roper på meg.
Lenke til kommentar

Har vært svært lite "alvorlig" fiske på meg også. Kjøpte en masse utstyr til å fiske etter laks/sjøørret men det har så å si ikke vært noen turer i noen elver. :(

Svogeren som er den eneste eg fisker med i elver og slikt er for opptatt og greier. Jaja får nå hvertfall drevet litt med havfiske noe som er "nytt" for meg og det er mye å lære der om kor de forskjellige artene oppholder seg og med hvilket teknikker man skal ta de med osv. Vir har dog ikke fått noe vi har vært ute etter men bare fått masse agn (makrell/sild/småsei) :!:

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Slengjer inn eit par bilete av ei aure eg fekk i dag. 900 gram fordelt på 42 centimeter. Det tilsvarar ein k-faktor på 1,21! smile.gif  Fisken tok på Møresild sølv/svart 22 gram

6603754[/snapback]

Aure er et annet ord for ørret?

Aure er nynorsk for ørret
Lenke til kommentar

Pokker! Var med elven for første gang i år og i den 3.kulpen jeg besøkte bet en liten laks på kroken. 1minutt og 3 hopp senere klarte den og rive seg løs :(

Er det sånn at når en laks hopper så skal man legge stangen ned så det ikke er spenn i snøret?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny monofilament-sene til min sjøstang. Det jeg lurte på er, hvordan er det best å feste senen til snellen? Den senen som var der fra før (som min far satt på for lenge siden) var det bare et svært kaos av små knuter og virvar innerst. Er det noen spesielle knuter, sånn som ved feste av hvirvler? Er litt grønn på akkurat slike ting...

Lenke til kommentar

Her kan du se kordan man knyter til spolen:

Bilde nr1

Bilde nr2¨

Når det gjelder å knyte multisnøret til sluker osv vil eg anbefale at du skjøter den med mono fortom. Multisnøre er jo ikke gjennomsiktig og er dessuten pinglete når den blir gnidd mot stener og slikt så når man har mono fortom vil da man skåne multisnøret og fisken ser da heller ikke snøret.

skjøting av multisnøre og mono snøre er litt vanskelig og trenger en spesial knute som denne:

uniknuten1.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...