Gå til innhold

Copy/Cut/Past Flytting = Feil Brukt plass på HD?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ved et par ganger fått det resultatet at når jeg flytter 25 til 50GB++ fra en harddisk til en annen, ved cut/past funksjonen, så stemmer ikke lagrings summen på den hardisken jeg tokk filene fra.

Feks, bare til eks btw, en 150Gb disk som er lagret med 100Gb info.

Så tar jeg å flytter, med cut/past, 50 Gb fra den disken til en annen.

Da burde 150Gb disken vise at den har 50Gb lagret info og 100Gb leding plass, men mange ganger så kan den vise at det "er" lagret feks 80Gb på hardisken og det er 70Gb ledig. Noe som er klart feil!

Det er ikke System restore points, men en eller annen grunn til å hardisken "leser" av feil data den fortsatt skal si er på hardisken... Altså den tar med info som egentlig er tatt bort, men som fortsatt er på disken ( 0 nullene og 1 et tallene er ikke satt i 0 så info er der selv om den er flyttet. ) og regner den infoen inn i den reelle plassen på hardisken. Ergo bli det feil.

Problemet her kommer når en har flyttet veldig mange Gb of ikke fått noe mer plass på hardisken da den nekter deg å sette inn mer info forde "disken er full". Noe den helt klart IKKE skal være....

Enkelte ganger har dette løst seg selv etter at disken har skrivet og slettet filer i div annen bruk ( Plassen på 30-50 GB kommer bare plutselig tilbake. ), men det er en veldig tungvint metode å regne med.

Er det noen der ute som har liggnende problemer og kommet frem til en enkel løsning for a "tvinge" hardisken til å lese av riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en del av svaret:

5. Ingen av de andre punktene hjelper, jeg mangler fortsatt xx GB? Hva er feil?

Hvis du har Norton Antivirus installert, kommer det produktet med en tilleggsfunksjon for papirkurven, nemlig at alt du sletter havner i Nortons papirkurv uansett om du vil det eller ei. Høyreklikk Norton Protected Recycle Bin og tøm den. Du kan skru av denne funksjonen hvis du ønsker.

NB: Hvis jeg husker riktig, tømmes denne ekstra papirkurven ikke ved avinstallering av Norton. Hvis man ikke tømmer den før man avinstallerer, må man slette innholdet i den manuelt. (vennligst pm meg eller svar i tråden hvis jeg tar feil om dette)

Andre ting som kan sluke diskplass er f.eks systemgjenopprettingspunkter og cache-ting i Windows (Temp-katalogen under rotmappen for Windows og internettcachen).

Nå ser diskene mer riktig ut.

Lenke til kommentar
... ( 0 nullene og 1 et tallene er ikke satt i 0 så info er der selv om den er flyttet. ) og regner den infoen inn i den reelle plassen på hardisken. Ergo bli det feil.

Sorry, men den teorien din er nok helt på jordet. ;)

Det er riktig nok at dataene ikke blir strøket (satt til 0) når du fjerner filer. Men det er ikke slik ledig plass beregnes, hvis det hadde vært tilfelle så hadde en PC vært treg som et vondt år.

Disken har en 'innholdsfortegnelse' og det er kun den som sjekkes. Når du stryker en fil så er det bare denne som forandres, selve dataene forblir uforandret. Når du så legger inn en ny fil så vil innholdsfortegnelsen fortelle at plassen til den gamle filen er ledig, og dermed kan de gamle dataene bli overskrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...