Feynman Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Ok, men da kan jeg vel bare gjenta begrunnelsen for at kvinner fint vil klare dette: Kvinner har mindre med oppdragelsen av barn i nuet enn det de hadde i tidligere år. Dette fordi mannen har kommet mer med i oppdragelsen. Og jeg ser nå på en god del av de eldre, som ikke hadde så mye med menn i oppdragelsen, som menn den dag idag I debatter om kroppslig avstraffelse var riktig hørte jeg noen lignende: "Vi fikk julig da vi var liten, men det ble da folk av oss allikevel." Argumentet ditt finner jeg derfor ikke overbevisende. Mener du virkelig at menn er unødvendig i barneoppdragelsen? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg har jobbet som lærer i grunnskolen i 20 år, de siste årene før jeg hoppet over i IT- bransjen på barneskolen. På den siste skolen jeg jobbet, var det to menn. Rektor og meg. Etter hvert ble det et slit, alle ting skulle løses etter "damemetoden", det vil si at alt skulle diskuteres. Jeg tror det er uhyre viktig at barn har mer eller mindre dugende mannlige rollemodeller. Det er for meg rimelig innlysende at menn og kvinner løser konflikter på forskjellige måter, hvertfall nå kvinneutvalget er begrenset til akademikere med lang utdannelse og erfaring i "ikkevoldelig" og "nullkonflikt" konfliktløsning. Det er ikke nødvendigvis alt som må diskuteres, innimellom holder det med å fortelle hvor skapet skal stå. Det er menn flinkere til enn damer, vi kan faktisk tillate oss å bli sinte, og fysisk sørge for at det blir slik som vi bestemmer. Ikke tolk dette til at jeg er for vold og at det er OK, for det mener jeg ikke. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Face it: kvinner har oppdratt gutter og jenter i tusner av år. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Kvinneandelen i grunnskolen er langt over 50% og økende. Jeg vil påstå at dette er et moderne fenomen, men finner ikke statistikker som viser det. Er vel ikke så lenge siden at det nesten bare var mannlige lærere for gutter (jf. fortellingen om Stompa)? Kun mannlige lærere er selvsagt heller ingen gunstig situasjon. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Helt enig med deg der. I grunnskolen finnes det nesten ikke menn igjen. På den skolen jeg sluttet på, er det nå kun kvinnelige lærere. En blanding av kvinner og menn er det beste, men det er ikke det som er realiteten. Nå ser mange barn knapt nok en mann før de begynner på ungdomsskolen, det er det er snakk om i dette tilfellet. Etter min mening er ikke det noen heldig situasjon. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ok, men da kan jeg vel bare gjenta begrunnelsen for at kvinner fint vil klare dette: Kvinner har mindre med oppdragelsen av barn i nuet enn det de hadde i tidligere år. Dette fordi mannen har kommet mer med i oppdragelsen. Og jeg ser nå på en god del av de eldre, som ikke hadde så mye med menn i oppdragelsen, som menn den dag idag I debatter om kroppslig avstraffelse var riktig hørte jeg noen lignende: "Vi fikk julig da vi var liten, men det ble da folk av oss allikevel." Argumentet ditt finner jeg derfor ikke overbevisende. Mener du virkelig at menn er unødvendig i barneoppdragelsen? Nei. Men jeg påpeker at menn aldri har vært mer inkluderende enn det de er i dag(ikke i moderne tid ihvertfall). Men for all del, om det mot formodning skulle skje at en gutt vokser opp uten far, går på en barnehage med kun kvinnelige ansatte og det ikke finnes noen gutter og videre på skole med kun kvinnelige ansatte og kun jenter i klassene og uten å ha gutter som venner hjemme på lekeplassen, vel jeg tror ikke akkurat at gutten blir noe mindre "mann" av den grunn. Da legger jeg i "mann" din tidligere definisjon. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Men for all del, om det mot formodning skulle skje at en gutt vokser opp uten far, går på en barnehage med kun kvinnelige ansatte og det ikke finnes noen gutter og videre på skole med kun kvinnelige ansatte og kun jenter i klassene og uten å ha gutter som venner hjemme på lekeplassen, vel jeg tror ikke akkurat at gutten blir noe mindre "mann" av den grunn. Da legger jeg i "mann" din tidligere definisjon. Du kan ta bort det med at det ikke er andre gutter i klassen eller i barnehagen. Statistisk sett er det svært vanskelig å få til. Det er heller ikke relevant. Mannlige forbilder er viktig fordi guttene en gang skal bli en. Og uansett hvor langt vi har kommet i å akseptere at folk er forskjellige, ønsker de fleste å bli i det minste normal, helst eksepsjonell. Mangelen på far, barnehageonkel og mannlige lærere er lett å kompensere for. Vi har idrettsstjerner, musikere, stjerner fra såpeserier osv. Selvsagt er disse dårligere alternativer fordi de blir presentert og ikke er noen man kan bli kjent med. For å ta et konkret et eksempel: Hvis en guttegjeng vokser opp med forbilder som ikke "tar imot dritt fra kjerringer". Hvordan vil disse fungere i jobb der de har en kvinnelig sjef? Tror du at det hjelper om en kvinnelig lærer forteller dem hvordan de skal gå frem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå