Gå til innhold

Kan kvinner oppdra menn?


Anbefalte innlegg

Anders Farstad, styreleder i en barnehage i Asker, hevder at «kvinner kan ikke oppdra gutter til menn» (uttalelse gjengitt i Dagbladet). Har han rett?

 

Selv mener jeg han har et poeng og at barnepsykolog Magne Raundalen, som hevder at "det slett ikke er nødvendig med skjeggvekst og testosteron for å gi barnehagebarna det de trenger", nevner unntakene snarere en regelen. Har ikke så mange andre grunner enn at det stemmer med egen erfaring*. Noen synspunkter?

 

* Føyer sikkert til noe flere grunner når jeg er mer våken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med Magne Raundalen i at det muligens ikke er nødvendig med skjegg og testosteron i barnehagen. Men jeg er langt fra villig til å si meg enig i at dette er noe vi kan overføre til en familiesammenheng. Barna tar etter foreldrene sine. De er deres rolle modeller, og danner grunnlaget for hvorledes de selv vil oppføre seg, både i barndommen, og når de selv er blitt voksne.

 

Dette betyr ikke at det er umulig for en kvinne å oppdra en gutt til å bli en mann, men forutsetningene for at en kvinne skal klare det alene, er langt mindre, enn hvis en farsfigur er inne i bildet.

Lenke til kommentar

Synes å huske at jeg leste om det der i MANN... Uansett hva forskere eller psykologer sier, det er og bør være viktig med menn i barnehagen, eller utenfor barnehagen! Det er viktig for barn å ha menn rundt seg, akkurat som det er viktig for barn å ha kvinner rundt seg..

 

Visse ting tror jeg nok menn er mer kapable til å vise, eller lære bort til gutter... Det mener jeg er ganske innlysende. ;)

Lenke til kommentar
Tror mennene har sviktet farsrollen sin i Bærum :p

Kanskje? Går på rosa, og er mammadalt

 

:tease: det er bare kødd fra min side

 

 

 

Gutter ser alltid opp til menn, husker godt da jeg var liten pleide jeg se opp til menn. ikke damer pga menn og jeg har samme kjønn.. Eller i min barndom "han og jeg har jo pikk :) "

Lenke til kommentar
Synes at her skulle kjønnskvoteringen gått i favør til mennene. De skulle stillt foran i køen til førskolelærerutdanning, men vi hører ingenting om det?

Tror nok det har mer med å gjøre at det er færre menn som søker jobb i barnehage, eller som utdanner seg som førskolelærer...

Lenke til kommentar
Visse ting tror jeg nok menn er mer kapable til å vise, eller lære bort til gutter... Det mener jeg er ganske innlysende. ;)

Som hva? Og hva er det gutter spesifikt må lære som jenter ikke trenger å lære?

 

Hele denne saken er bare ræl. Menn trengs ikke i barnehagen for at 'gutter skal bli menn'. menn trengs i barnehagen fordi mannsrollen er mer fysisk enn kvinneroollen. Menn går oftere ned til barnas nivå og leker aktivt sammen med barna, mens kvinner følger med og rettleder.

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at gutter trenger mannlige forbilder. Det kan aldri en dame være, uansett hvor flink og "pedagogisk" hun er. Men det burde jo først og fremst være pappa som fyller denne rollen, ikke en barnehageonkel.

 

Som en parentes - min personlige erfaring med barnehagetanter medførte at jeg rømte fra barnehagen flere ganger da jeg var liten. Og jeg har selv vært barnehageonkel, i siviltjenesten. ;)

Lenke til kommentar
Ett innlegg i debatten er jo at det ikke bare er foreldrene som bidrar til sosialiseringen. Også andre deler av den indre kretsen, venner, annen familie, samt andre kretser som skolen og fritidsorganisasjoner har innvirkning på sosialiseringen.

Jeg vil si at det svært ofte er barnehage, skole og fritidsordning som står for mye av sosialisering og oppdragelsen. Når foreldre gjentatte ganger står ved døren og tripper når man åpner barnehagen, og konsekvent kommer nøyaktig ved stengetid (eller gjerne litt over, fordi jobben krevde et eller annet..), får barna gjerne en kjapp kjøretur hjem, middag og Barne-TV/lekser. Hva er det så igjen av dagen?

 

Jeg ser ikke nødvendigvis noe negativt med at det er en overveldende andel av kvinner som jobber i disse yrkene. Kvinner har tatt seg av barn siden tidenes morgen, og menneskeheten eksisterer fremdeles. Jeg er mer enig med olsen, menn trengs i barnehager/skoler fordi de generelt sett har en annen måte å gjøre og se ting på.

 

I barnehagen jeg jobbet mesteparten av tiden min i, satt kvinnene hovedsakelig på en benk og passet på, og sa "ikke gjør sånn" hvis noen gjorde noe de ikke burde.

Lenke til kommentar
Hele denne saken er bare ræl. Menn trengs ikke i barnehagen for at 'gutter skal bli menn'. menn trengs i barnehagen fordi mannsrollen er mer fysisk enn kvinneroollen. Menn går oftere ned til barnas nivå og leker aktivt sammen med barna, mens kvinner følger med og rettleder.

Selv om personen som uttaler seg jobber i barnehage er det ikke bare dette stadiet som er saken. De mannlige forbildene som etterlyses kan inntre både i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Men om gutter går igjennom puberten uten å ha møtt et skikkelig forbilde vil jeg påstå at det er et problem. Det er heldigvis ikke så mange det gjelder. Men med økende skillsmisse tall kan det bli fler, og jeg mener nå at kvinneandelen i skolen har vært større de siste 10-15 år enn tidligere.

Lenke til kommentar
Men om gutter går igjennom puberten uten å ha møtt et skikkelig forbilde vil jeg påstå at det er et problem.

Hvordan er det et problem? Blir gutta homo da eller? Femidotter? Dum?

 

Menn trengs på alle stadier. Både barnehage, barneskole og ungdomsskole. Ikkefordi gutta må lære å bli mann men fordi som jeg har sagt tidligere, mannsrollen tillater en mer aktiv deltaking i ungenes lek. Og det er positivt fordi jeg tror unger kan lære mye av å leke sammen med voksne. Enten det er damer eller manner.

Lenke til kommentar
Men om gutter går igjennom puberten uten å ha møtt et skikkelig forbilde vil jeg påstå at det er et problem.

Hvordan er det et problem? Blir gutta homo da eller? Femidotter? Dum?

Ansvarsløse, usikre, overfladiske ...

 

Dersom gutter ikke finner mannlige forbilder i hverdagen finner de det andre steder, f.eks. i media. Hvilke verdier som fremstilles her vet du like godt som meg.

Lenke til kommentar
Ansvarsløse, usikre, overfladiske ...

 

Dersom gutter ikke finner mannlige forbilder i hverdagen finner de det andre steder, f.eks. i media. Hvilke verdier som fremstilles her vet du like godt som meg.

Jeg tror ærlig talt ikke det har så mye å si fra eller til. Husker at i barnehagen jeg gikk i jobbet det bare en mann, men jeg kan ikke huske å ha sett på han som noe annet en de andre som jobbet der.

 

På den annen side så hvis du isolerer en liten gutt fullstendig og bare har jenter og kvinner rundt han, så får han nok et lite identitetsproblem, men dette er en helt urealistisk og hypotetisk problemstilling som aldri vil forekomme.

Lenke til kommentar

For det første kunne det vært kjekt å vite hva man legger i begrepet "mann", og om det er et mål i seg selv at alle med noe hengende mellom bena skal bli en slik "mann". Selv er jeg for et samfunn hvor folk må få være forskjellig. Den viktigste oppdragelsen i barnehagen lærer man dog ikke av de ansatte, men de andre barna. Og barnehagen er kun noen år av livet, etterpå har man skole. Og de fleste barn har tross alt fedre som kan komme med sine "innspill".

 

Men helt konkret når det kommer til saken. Så ja kvinner kan oppdra gutter til å bli menn, ettersom dagens samfunn i mindre og mindre grad består av "stereotyper".

 

Det viktigste fakta for dette er enkelt og greit: Dagens eldre menn (og litt yngre) ble i stor grad oppdratt av kvinner. Menn har vel aldri før hatt så mye innflytelse i oppdragelsen som i dagens samfunn. Fedre tar større ansvar etter kvinnefrigjøringen, og kjønnsrollemønsteret er sakte men sikkert endret seg. Var nok ikke så mange mannlige ansatte i barnehagen før.

 

Forhåpentligvis vil man ikke begynne med aktiv kvotering for å nå nok et "likestillingsmål".

Lenke til kommentar
For det første kunne det vært kjekt å vite hva man legger i begrepet "mann", og om det er et mål i seg selv at alle med noe hengende mellom bena skal bli en slik "mann".

Voksen person, hankjønn. Fortrinnsvis en som som fungerer godt i mellommennesklige relasjoner og som vet at det er viktig å kunne ta ansvar.

 

Var nok ikke så mange mannlige ansatte i barnehagen før.
Det gjentar jeg: Problemstillingen går fra barnehage helt til ungdomsskole.

 

På den annen side så hvis du isolerer en liten gutt fullstendig og bare har jenter og kvinner rundt han, så får han nok et lite identitetsproblem, men dette er en helt urealistisk og hypotetisk problemstilling som aldri vil forekomme.
Leste en artikkel i uken om de svartes situasjon i USA. For mange av de fattige svarte var situasjonen slik du beskriver: Mange som vokser opp uten en far, enten fordi han er drept eller sitter i fengsel. Kvinnene er i snitt bedre utdannet enn mennene og det fører i praksis til at de har problemer med å finne en partner de ønsker å leve med.
Lenke til kommentar
For det første kunne det vært kjekt å vite hva man legger i begrepet "mann", og om det er et mål i seg selv at alle med noe hengende mellom bena skal bli en slik "mann".

Voksen person, hankjønn. Fortrinnsvis en som som fungerer godt i mellommennesklige relasjoner og som vet at det er viktig å kunne ta ansvar.

 

Da så. Det er snakk om kvinner kan gjøre en gutt voksen og ansvarsfull. Med den betegnelsen der vil vel selv guttene i homsepatrulejen være "menn". Så selvfølgelig vil kvinner kunne oppdra gutter til å bli menn. ;)

 

Var nok ikke så mange mannlige ansatte i barnehagen før.
Det gjentar jeg: Problemstillingen går fra barnehage helt til ungdomsskole.

 

Ok, men da kan jeg vel bare gjenta begrunnelsen for at kvinner fint vil klare dette: Kvinner har mindre med oppdragelsen av barn i nuet enn det de hadde i tidligere år. Dette fordi mannen har kommet mer med i oppdragelsen. Og jeg ser nå på en god del av de eldre, som ikke hadde så mye med menn i oppdragelsen, som menn den dag idag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...