Earendil Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hei! Når eg skal ta bilete med mitt Ixus på 700 på lav lukkartid utan blits, tykkjer eg at det blir ei merkeleg høg lukkartid i forhald til eit bilete utan blits. Slik var det heller ikkje før. Objekt som eg tek bilete av no blir fort uklare og det blir enda verre visst dei er i begevelse. Dette problemet får eg ikkje når eg tek bilete med blits. Nokon her som veit kva som kan være problemet? Som tidlegare nemnt hadde eg ikkje problem med dette før. Har ingen aning om kva instillingar eg kan ha stilt på. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hmmmm, når du tar bilder med blits blir lukkertiden automatisk satt til 1/60 sekund (så sant man ikke stiller det manuelt). Du sier ikke noe om lysforholdene du tar bilder som blir uskarpe i, hvis det er ganske mørkt og du tar uten blits vil lukkertiden bli lang. Dvs det skal utrolig lite til før bildet blir uskarpt. (Du klarer ikke å holde et kamera HELT stille i et sekund for å si det sånn)Man klarer kanskje 1/15 sekund en gang i blant hvis man er heldig og ikke bruker tele. Tar du bildet uten blits i dårlig lys, MÅ du bruke stativ. Men hvis objektivet er i bevegelse, blir det uskarpt grunnet den lange lukkertiden uansett. Men hvis du tar bilde av et objekt som står helt stille, vil bildet bli skrapt. Det at lukkertiden blir kortere med blits er jo hele poenget med en blits, å lyse opp det man tar bilde av. AW Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Problemet skjer i uansett kva belysning eg har. Det rare her er jo at eg ikkje har hatt problemet tidlegare. Stativ skal eg kjøpe, men det er likevel enkelte situasjonar eg ikkje kan bruke det, og då er det litt småkjipt. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hei igjen. Litt pussig hvis det skjer uansett lysforhold. Kjenner ikke akkurat det kameraet selv, så jeg overlater det spørsmålet til andre som gjør dette. Kan kanskje være en innstilling du har kommer borti. En mulighet er kanskje å resette kameraet?? Eller en annen mulighet kan være at objektivet har fått seg en smell. Min bror hadde en Canon A60 som fikk en dult slik at objektivet kom ut av stilling (så skal det sies at det var skikkelig ute av stilling). Da var det bare uskarpe bilder gitt. AW Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Nja, biletet kan bli skarpt visst eg sørgar for at det står heilt stille. Det vil sei at det står på eit stativ eller kvilar på ei fast overflate. Skal sjekke om eg kan resette instillingane. Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå