Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

6x9 høyttaler anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal etterhvert ha meg nye 6x9 tror jeg.

Jeg har jo to på min bil.

Men disse er jo med orginale fra 1997 og det har vel skjed en del siden dengang med høytalerene?

 

Så på disse:

http://www.mds.se/products/speaker_twocolu...&SectionId=2254

eller

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1347

eller

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=958

 

Hvem er å anbefale? :hmm:

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

effekt har ikke noe sammenheng med kvalitet.... 300 w tror er rms... er ikke sikker... høyere dB følsomhet=mindre effekt forsterker fo å spille høyt, +3dB tilsvare en dobling av tilført effekt, altså at du spiller høyere med samme effekt fra ampen, vanligste er mellom 88-92 dB.

Lenke til kommentar

Høy følsomhet er ikke nødvendigvis en fordel. Kan ofte skorte litt på bassen. Det er jo også helt avhengig av hvordan følsomheten er målt.

Er følsomheten lav(85-90db), kan det tyde på at frekvenskurven er sånn nogenlunde flat og at bassen da ikke blir overdøvet av mellomtone og diskant. Dette henger også selvfølgelig sammen med hvordan høyttaleren er konstruert og hva Thiele-small parameterne sier.(resonnansefrekv. Q-verdier osv.)

Hva følsomheten på høyt. foran og bak er, betyr ingenting. Det justerer du inn som tidligere nevnt med fader eller med inngangsfølsomheten på forsterkeren.

Lenke til kommentar
.....Er følsomheten lav(85-90db), kan det tyde på at frekvenskurven er sånn nogenlunde flat og at bassen da ikke blir overdøvet av mellomtone og diskant......

:yes: helt enig med deg , bortsett fra at dette kalles "frekvens kurve" der man kan se følsomheten på hele elementen(e) over en gitt frekvens spektrum -som regel fra 20Hz opptil 20000Hz- :thumbup:

 

ellers en "generelt" høyt følsomhet er å foretreke, da som nevnt du vil kunne spille høyere med mindre forsterker effekt. Og som nevnt det finnes mange merker og modeller som spiller høyt og tåler mye effekt men med mindre kvalitet.... dessuten de fleste 6x9" som er flers veis enn 2 så har de desverre elendig kvlitet på delefiltrene. med 6dB brenthet på både mellomtone og diskant og med den mindre kvalitet på disse elementen så hjelper ikke på noen positiv måtte på både frekvens respons eller lydkavlitet.... derfor er 2 veis å foretrekke. ;)

 

Jeg har også selv 2 x Pioneer! men bare som hovedenheter.... :cool:

Lenke til kommentar

mener du at en 2 veis er dyrere enn 3-4 veis i forhold til antall "elementer" du får?? større sjangser for at man lager bedre elementer når de er få enn flere elementer for samme pris..., dessuten letttere å holde styr på rette/jevnere frekvenser med færre elementer og enkle delefiltre enn mange elementer og like enkle delefiltre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...