Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!

Anbefalte innlegg

Haha, artig definisjon på MSI da! :p

Løsningen jeg tenker på er i og for seg faktisk enklere enn du tror. Et lite stikkord er varmeledning, rett og slett.

Så da kan du spekulere litt på hva som ligger i det en stund, praktisk sett.

Gler meg uansett til å lese workloggen. Dine workloggar er alltid både godt skrivne og inneheld mykje interessang informasjon, bilete og liknande.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det vel på tide med en liten oppdatering herfra!

Det er mange hensyn å ta, i et slikt "prosjekt". Én av de viktigste å tenke på når man lager en kjølekombinasjon for GPU og RAM med en hel kobberplate, er høydeforskjellen på disse komponentene.

I de fleste tilfellene ligger ram-brikkene lavere enn core, og dermed må høydeforskjellen kompenseres.

I dette tilfelle er forskjellen 1,2 til 1,3mm, så da kappes det til et par passende biter av 1mm kobber. Disse skal senere limes fast til minnebrikkene med AS-lim, og totalt sett vil man da nærme seg en riktig høyde.

En prøvemontering med en dæsj termisk pasta, viser at hovedplata har en grei kontakt med kobberbitene:

C.jpg

Hovedplata på plass:

D.jpg

Siden sist har vekta heldigvis krympet litt, ved at det er boret endel hull i plata. Kjøleren bør jo ideelt sett være så lett som mulig!

Lenger oppe i tråden nevnte jeg noe om plass til nipler i forhold til komponenter på kortet:

E.jpg

Her er det jo flere milimeters klaring, så da må man jo bare være fornøyd! :D

Får jeg loddet sammen delene senere i dag, så dukker det nok opp flere bilder! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det kan jo være en tanke Snekker´n!

Men først får jeg nok få ferdig GPU-blokka, så får vi se hvordan det tar ivei med chipset-kjøler.

I mine tanker (og på papiret) bør det ikke være så alt for vanskelig å få det til, i alle fall ikke en passiv utgave.

Vannkjølt blir nok litt mer tricky, men så vidt jeg kan se så bør også det la seg gjennomføre. Får se hva jeg finner på etterhvert! :)

Lenke til kommentar

Takker og bukker, igjen! :)

Kom ikke så langt som jeg hadde håpet i kveld, måtte gjøre ferdig en blokk for Malvado i stedet. Han har ventet en stund på den, så derfor måtte jeg omprioritere litt.

Det meste er uansett gjort klart for sammenlodding, så jeg regner med å få gjort dette i løpet av i morgen kveld!

Lenke til kommentar

Nå er det vel på høy tid å vise livstegn herfra, så ingen tror at prosjektet har gått i glemmeboka! :p

Har jobbet litt mer med å få det hele ned i vekt, og angrer nå litt (i etterkant) på at jeg boret de litt malplasserte hullene.

I så måte har jeg fjernet endel unødvendig "kjøtt". Noe som sikkert vises på nedenstående bilde, som også viser blokka klar for lodding.

Kantene på selve kjøledelen er ferdig fortinnet, av den grunn ligger den delvis oppå hovedplata.

Niplene / rørene er også ferdig fortinnet på undersiden, og alt sammen venter bare på den befriende varmen fra gassbrenneren:

F.jpg

Og da var det gjort! :yes:

Etter noen minutters varming smatt kjølerdelen pent på plass, og niplene fikk også en fullverdig kontakt med plata:

G.jpg

Det som nå gjenstår, er pirkearbeidet med å få plexitoppen på plass. Den skal så nøye som mulig tilpasses de delvis flatklemte niplene, og her blir det nok endel finpussing før alt blir bra!

For å tette mellom delene brukes vanlig silikon.

Det ser også ut til at høyden på blokka kan reduseres enda mer, ved at plexitoppen kan dreies av ytterligere en milimeter eller to.

Kommer tilbake med "mål og vekt" så snart plexitoppen er på plass!

En av komponentene her er utstyrt med "push-in" nipler. Disse er lite forenlige med min hang til bruk av 12mm kobberrør, og fikk seg en omgang i dreiebenken.

Dermed blir det enkelt å dytte 10mm ID silikonslanger på plass!

H.jpg

Har forøvrig fått de etterlengtede silikonslangene fra Dunlop Hiflex, så nå nærmer det seg stygt oppstart her.

Det kan imidlertid hende at jeg lager ferdig chipset-kjøleren før vannet fyller slangene for første gang, men vi får se.

Jeg er en tålmodig sjel, og håper at tålmodigheten deres også strekker seg et stykke! :D

Lenke til kommentar

Pynte?

Tjah, skal i alle fall gjøre så godt jeg kan. Men hele greia blir jo ganske fort gjemt mellom skjermkort og lydkort, så pyntinga er vel neppe det vesentligste.

Hovedsaken er at det virker, og virker bra!

Tjener meg nok ikke rik på dette nei, men man kan jo drømme....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...