Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en gang må jeg få si tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! :yes:

 

De greiene der har jo ligget på meg som en mare i lange tider, jeg likte oppriktig talt dårlig å gi opp det prosjektet der.

Jeg har tross alt brukt fryktelig mye tid på å få det til å funke, og desto mer moro var det jo å få det til tilslutt! :!:

Resultatet er i alle fall en svært stillegående maskin, med kun én "lydløs" SilenX-vifte i kabinettet!

Dvs, radiatorvifta må jo ikke glemmes i denne sammenheng. Men den høres ikke i det hele tatt, der den sviver på 1150 omdr/min.

Den er forøvrig også med på å ventilere kabinettet, ved at noe av lufta fra denne routes inn i kabinettet. Men det er en annen historie. ;)

 

aspstein: Jeg vet ærlig talt ikke hva heatpipes inneholder, men jeg kan i alle fall skrive under på at de er effektive!

Merkelig nok vil jeg si, ettersom de jeg har brukt her, er ganske kraftig maltraktert.

Måtte jo flatklemme / bøye det overskytende som stakk ut etter selve kjøleren. Ellers hadde nok det hele sett litt rart ut. Men, de tålte tydeligvis også dette!

Lenke til kommentar
aspstein: Jeg vet ærlig talt ikke hva heatpipes inneholder, men jeg kan i alle fall skrive under på at de er effektive!

Merkelig nok vil jeg si, ettersom de jeg har brukt her, er ganske kraftig maltraktert.

Måtte jo flatklemme / bøye det overskytende som stakk ut etter selve kjøleren. Ellers hadde nok det hele sett litt rart ut. Men, de tålte tydeligvis også dette!

5081717[/snapback]

 

Fant denne artikkelen og der står det at heatpipene som regel inneholder methanol eller alkohol som væske.

 

Anbefaler alle å lese igjennom artikkelen så forstår dere ganske enkelt hvordan det fungerer.

 

Men gratulerer nok en gang med et vellykket prosjekt Skrue :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

@spyro: Vel, det er nok egentlig ikke en TDX-klone, selv om den i prinsippet er laget over samme lest.

I stedet for de vanlige ribbene, er det i stedet laget et diagonalt saget rutemønster, men (TDX)dysa er fortsatt på plass. I tillegg er selve kjølerdelen laget betydelig større i omfang, for å matche IHS på CPU.

 

@hilram: Takker for komplimentet!

Temperaturene på de andre komponentene, (CPU / GPU) endret seg lite eller ingenting etter at chipsetkjøleren ble innlemmet i systemet. Jeg har jo en ganske grei radiator, som nok takler de ekstra wattene.

Kan jo for moro skyld legge ut temps atm:

Luft: 7,8grader. (Tar uteluft via kanal i veggen)

Vann: 17,5grader

CPU: 23,9grader (Normalbruk)

GPU: 21,1grader

Chipsett: 26,6grader.

Dette med radiatorvifta på minimum. (1150rpm)

 

Alle verdier målt med egne følere, altså ganske pålitelige tall.

Om noen føler for å sammenligne tallene med egne resultater, så må dette selvsagt gjøres mot den faktiske vanntemperaturen her.

Da vil man eksempelvis se at CPU-temp ligger 6,4grader over vanntemp, noe som er et ganske pent resultat vil jeg si. (AMD Opteron 164@2,85Ghz v/1,45v).

Lenke til kommentar

Jada, har selvsagt prøvet det, og får litt lavere temps "all over".

Har vel vært nede i rundt 0grader på vannet på kalde dager, og da ligger CPU-temp gjerne 7 til 10grader over vanntemp.

Så langt, har ikke dette gitt vesentlige forbedringer på Opteron 146, den ser ikke ut til å dra fordeler av relativt lave temperaturer.

Da må man nok ty til mer ekstrem kjøling ser det ut som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...