Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!

Anbefalte innlegg

Slangene er dyre, den 3/8"-utgaven jeg bruker koster 192,- pr.m. Men de er bortimot evigvarende da! 1/2"-utgaven passerer nok glatt 200,- pr. m.

Mener å huske at jeg ikke betalte stort mer enn 100kr/m for 3/8 silikon på Tess :hmm:

Meget pent arbeid Skrue! Men jeg synes du skulle gitt nb-blokka med pelt et forsøk :p

Da fikk du dem billig..

Når jeg snakka med Tess for et par uker siden skulle de ha 168kr\m pluss mva

Dette var klare silikon slanger id10mm

Endret av TurboTrond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slangene er dyre, den 3/8"-utgaven jeg bruker koster 192,- pr.m. Men de er bortimot evigvarende da! 1/2"-utgaven passerer nok glatt 200,- pr. m.

Mener å huske at jeg ikke betalte stort mer enn 100kr/m for 3/8 silikon på Tess :hmm:

Meget pent arbeid Skrue! Men jeg synes du skulle gitt nb-blokka med pelt et forsøk :p

Da fikk du dem billig..

Når jeg snakka med Tess for et par uker siden skulle du ha 168kr\m pluss mva

Dette var klare silikon slanger id10mm

De jeg har er ikke gjennomsiktige. De er matte :hmm: Mulig det var litt over 100 likevel da.

edit: Nå kom jeg på det! Ja, jeg fikk dem billig :D

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Nei de er ikke helt klare, men mer matte.

Du fikk pruta litt ja.. hehe luring du. :p

Hehe, nei ikke pruting, rabatt - stor forskjell :p Men nok ot!

Skrue: Hva har du egentlig tenkt å gjøre med den heatpipen? Bruke rørene istedet for den aluminiums-biten du hadde? :hmm:

Btw, hvor fikk du tak i den 3mm kobberplata, og hva betalte du?

Lenke til kommentar

Huff, det "straffer" seg når man forlater "alteret" noen timer ser jeg! :p

Da hagler det plutselig med spørsmål som hoper seg opp, og som dermed medfører svar også!

Markussr:

Hovedkortet var høyst sannsynlig DOA, og jeg håper på at Komplett kommer frem til samme konklusjon? Det er i alle fall første gang jeg har opplevet feil på hardware! Og jeg har jo satt sammen endel maskiner i de siste årene, men før eller siden vil jo noe sånt skje! Uforskyldt eller ikke....

TurboTrond:

Takker!

10mmID silikonslanger er heller ikke akkurat billige; kr.190,- pr.m + MVA. Men argumenterer man på riktig måte, innrømmes det fort litt rabatt!

ManagHead:

Heatpipe-greia er plukket i stumper og stykker ja, og er ment å erstatte den alu-løsningen jeg først lagde. Men rørene er egentlig litt for lange, så jeg spekulerer på en løsning med en sammenbretting av overskytende lengde.

3mm kobberplate kan plukkes i skrotkassa hos Astrup&Co i Stanseveien på Kalbakken nord i Oslo. Men man må likefullt betale kilopris for kobberet! Og den suger av og til margen ut av lommeboka....

Har heller ikke lagt pelt-løsninga på is(!) riktig ennå, og har isolert hele opplegget med permaflex for å teste hvordan det kan funke. Mulig jeg testkjører imorra (i dag! :p ) for å se hvordan det går med kondens etc.

Så følg med! Men ting tar som vanlig (fordømt) lang tid her..... :blush:

Lenke til kommentar

Rørene er fylt med en eller annen lettfordampende væske ja, og dermed lar det seg ikke gjøre å f.eks lodde rørene fast til en kobberplate.

Trykket i røret / rørene vil antakelig bli så stort at det hele ender med en smell!

Så en av utfordringene blir jo på annen måte å sørge for best mulig kontakt / varmeoverføring mellom rør og kobberplaten som ligger mot core.

Får se hva jeg rekker / orker i løpet av dagen, nattens utskeielse sitter bedre i enn jeg liker! :(

Lenke til kommentar

Joda, har absolutt vært inne på den tanken.

Men det blir allikevel ikke godt nok, når rørene i etterkant utsettes for belastning ifbm slangetilkobling etc.

Så derfor fant jeg en annen løsning i stedet. Skal straks legge ut noen bilder av både løsninga og det foreløpige resultatet! :yes:

Da er det tid for bilder:

I stedet for å lime rørene fast, lagde jeg i stedet to identiske kobberplater, som ble boret og gjenget på plass 3mm skruer.

HPfeste.jpg

Det ser kanskje ikke så vakkert ut i første omgang, men bitene skal jo pusses og pyntes litt på etterhvert. Resultatet ble i alle fall at (de fra før av delvis flatklemte) rørene ble sittende bom fast! Og vil dermed få god kontakt med platene.

Her er kjøleblokka med pelt løselig lagt på plass:

Forelopig.jpg

Meningen er at den overskytende delen av rørene skal klemmes flate, for deretter å bøyes inn under selve kjøleren. Er veldig usikker på hvordan det vil gå. Om rørene sprekker under bøyinga, så lekker jo innholdet ut! :cry:

Men, greiene måtte jo testes også! Pelt´en burde nok vært utstyrt med en coldplate, men slikt har man jo ikke for hånden i en ivrig stund. Så det hele ble festet direkte på rørene vha den gamle braketten.

Det hele ser vel mer ut som prøvekjøring av en dampmaskin, men dere finner vel frem i detaljene:

Test1.jpg

Som varmebelastning klemte jeg fast en 25w loddebolt, og temperaturen på plata som skal ligge an mot chipsettet kom aldri over 20grader!

Tatt i betraktning at lite og ingenting ble gjort for å skape optimal kontakt mellom pelt og rør, må jeg si meg fornøyd med resultatet. :D

Tidligere i dag gjennomførte jeg akkurat samme test med den gamle alu-braketten, og temperaturen på den røk opp i over 50grader. Ingen tvil om at dette ble en bedre løsning!

Testet også med redusert effekt på pelt´en, vha en 10w halogenpære i serie med elementet.

Temperaturen steg som forventet, men var fortsatt akseptabel:

Test210w.jpg

Lyspæra skimtes i bakgrunnen.

Da ser det jo ut til at heatpipen som FantaCx kom til nytte? Takk igjen til deg, Fanta Cx! :thumbup:

Da gjenstår bare "finmekkinga", før sakene kan settes på plass der de hører hjemme.

Lenke til kommentar

Supert Skrue, håper det funker like bra når det er montert på hovedkortet og.. :thumbup:

Men ang. det termiske limet fra Arctic Silver, så tror jeg det kommer til å sitte, produsenten anbefaler jo at du blander det ut med en dæsj Arctic Ceramique (?) om du i det har ønsker om å få det fra hverandre igjen..

Lenke til kommentar
Da ser det jo ut til at heatpipen som FantaCx kom til nytte? Takk igjen til deg, Fanta Cx! :thumbup:

Da gjenstår bare "finmekkinga", før sakene kan settes på plass der de hører hjemme.

Off yopic:

Fantasex, jah. Kunne like gjerne brukt det... (Har hørt den før though ;))

Men tilbake til topic:

Selfølgelig klarte du å få brukt den til no (tvilte egentlig aldri)! :D Tørr påstå du har den mest orginale chipsetkjøleren på HW.no.

Gleder meg til å se alt på plass og de 'ferdige' temperaturene :thumbup:

Like imponert enda!

- FantaCx (fantasex :p) *sende PM til brukermoderator* :p

Lenke til kommentar

Det sikreste er nok å skru ja.

Ikke termisk pasta foreløpig nei, dette er jo bare en prøveoppstilling.

Men pasta og litt fintilpasning skal selvsagt på plass, når jeg monterer den sammen for godt.

Btw; Testet for moro skyld uten pelt senere på kvelden, altså med vannblokka rett på rørene.

Det ga resultater som absolutt var til å leve med det også, temp på kjøleplata lå bare 2grader over vanntemp.

Dermed er det ikke sagt at jeg kan sløyfe pelt´en, men jeg vil strengt tatt prøve å unngå den.

Vi får se hva temperaturene blir når "kjøleblokka" kommer på rett plass, og så får jeg vurdere det derfra.

Lenke til kommentar

Hva med å frese ut spor til "varmerørene"(heatpipes), eller blir det for vanskelig...?

Må kanskje øke tykkelsen på platene, og det er kanskje ikke ønskelig p.g.a. den økte vekta...?

Men jeg ville tro at en slik løsning, i kombinasjon med termisk pasta, ville øke varmeoverføringen.

Legger ved et "bilde" slik jeg tenker det, laget i Paint... :blush:

post-132-1127685367_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva med å frese ut spor til "varmerørene"(heatpipes), eller blir det for vanskelig...?

Må kanskje øke tykkelsen på platene, og det er kanskje ikke ønskelig p.g.a. den økte vekta...?

Men jeg ville tro at en slik løsning, i kombinasjon med termisk pasta, ville øke varmeoverføringen.

Legger ved et "bilde" slik jeg tenker det, laget i Paint... :blush:

Det er vel samme designet som Zalman, TherminalTake osv. bruker.

Det kan vel kanskje gi en liten forskjell ja.

Lenke til kommentar

Takker for tips!

Joda, ideelt sett er nok en slik løsning den beste.

Men som du er inne på Fiesta; platetykkelsen (3mm) tillater ikke fresing av betydning.

Rørene er uansett delvis flatklemte i den enden som tilhører chipset-plata, og gi dermed en ganske brukbar kontaktflate mot plata.

Samme "trikset" er forøvrig foretatt i andre enden av rørene, hvor kjøleblokka befinner seg.

Rørene er svært lette å forme, og det var derfor ingen sak å klemme de delvis flate, og dermed får man en grei kontakt mot kjøleblokka også.

Suppleres dette med termisk pasta, så er jeg ganske sikker på å hente ut det meste av denne kjøleløsninga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, der er jo ikke så mystisk å være opptatt da! :p

Chipset-kjøleren er ferdig den, og tanken er at den skulle på plass i dag.

Men selvfølgelig roter det seg til her, igjen.

Har fått et merkelig problem med S-ATA koblingene, og dermed vil ikke maskinen fyre opp Windows. Diskene finnes i BIOS, og i oppstart, men laster altså ikke OS´et.

Jobber med saken..... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...