Gå til innhold

Flowmeter - hvor kan man få tak i det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja dere, nå hagler det inn forslag her, men har dere lest hele posten?

De er vel litt på siden av det trådstarter har gjort klart at an er ute etter. Disse siste tre forslagene er jo passive snurrehjul. Skal man få de til og skru av pc'n må man envt åpne de, montere en utgående aksel, som igjen festes til en vifte, som igjen plugges på hk.

Evt kan man kanske bruke en fotocelle sammen med en krets som gjør at pc'n skrur seg av når fotocellen ikke rapporterer om pulser lenger...

Man kan kanskje koble på en liten motor, som virker som en generator, med en krets som skrur av pc når strømproduksjonen uteblir. (Pc med egen kraftstajon! det hadde væt noe Sindre D??)

Og sikkert mange andre Reodor Felgen bygger, men slik jeg forstår trådstarter, er han avhengig av en sensor av noe slag på flowmeteret. Slik som feks D-link, Olmka og Skrue nevnte. Så da trenger vi kanskje ikke poste de samme passive målerne igjen og igjen her. ;)

Lenke til kommentar

den giveren jeg linket til vil gi ut et pulserende signal på utgangen om de får strøm... dette pulserende signalet kan man bruke på inngangen til en 'detekterings'-krets som forteller om det går et pulstog der eller ikke... og dette igjen kan man bruke til å slå av maskina... krever litt elektronikk-kunnskaper dog... men avansert er det ikke

Endret av svingstang
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Ja, nå har det gått veldig lang tid da. Men så var det slik at det var noen ønsker for en tid tilbake om at hvis jeg hadde fått til å lage denne sikkerhetskretsen som jeg snakket om, så måtte jeg lage en guide.

Og nå mener jeg at jeg har fått det til, men altså, jeg gidder ikke å lage en guide og styre med å legge ut bilder og slik hvis det ikke er noen som fortsatt er interessert. Så hvis det fortsatt er interesse for dette prosjektet, så la meg vite det, men hvis ikke gidder jeg altså ikke legge ut guide. :yes:

Lenke til kommentar

FAEN!! Unskyld språket, men nå hadde jeg akkurat gjort ferdig guiden, og så klarte jeg å trykke på "Back"-knappen i explorer etter å ha sett på forhåndsvisningen, og så ble alt borte. :wallbash::cry:

Ble rett og slett skikkelig deppa av det der, så gidder ikke gjøre alt på nytt igjen. Kanskje en annen gang når jeg blir i bedre humør... :cry:

Lenke til kommentar
Det er egentlig en flow indikator jeg er ute etter ja. Jeg har tenkt å bruke den i en liten krets som fungerer slik at hvis det ikke er flow så blir ps_on signalet til strømforsyningen kuttet.

Jeg har ikke funnet noen andre som jeg kan bruke enn den påMicroplex, men den synes jeg var litt dyr.

Så løsningen blir kanskje å prøve å lage hjemmelaget.

4646170[/snapback]

Forstår ingen ting jeg :ermm: Var 255 kr så forferdelig mye?

Lenke til kommentar

Det MÅ da være en måte å bruke

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC53021

fra microplex til å sende pulssignaler inn på hovedkortet i stedet, som igjen kan snappes opp av software og gjøres alt mulig med.

Om det er pulssignaler som brukes, så skal jo det være det samme som brukes på en vifte. Hva skjer om man rett og slett bare kobler pulssignalet på denne inn på turtalls-pinnen på en 3-pols viftekontakt på hovedkortet da?

Er det ingen som har en slik å prøve med?

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med deg Stigma at det må gå an, men har ingen kunnskaper om hvordan man kan lage software, så den muligheten er derfor helt utelukket for meg..

5247134[/snapback]

Akkurat den delen finnes jo fra før. Det finnes massevis av programmer som snapper opp informasjonen fra sensorene rundt på hovecdkortet. Feks. samurize er helt utrolig bra, fordi du ikke bare kan hente denen informasjonen, men også lage en helt egendefinert måte å presentere denne som overlay på skjermen din. Om jeg ikek tar feil så støtter samurize også at du kan eksekvere diverse programmer osv. utifra parametre som den leser inn (f.eks. run shutdown.exe if (flowrate<=0.1)). Så problemet gjennstår bare i om den sensoren faktisk gir et signal som hovedkortet kan forstå (og om det er turtallspulser, så bør den jo det!). Resten finnes det allerede ferdige verktøy for.

www.samurize.com

Selvfølgleig så gjør jo andre programmer som motherboard monitor og speedfan også jobben bra dersom du bare skal få avlest verdien.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er jo bare strålende nyheter! hadde jeg bare visst det før.. :(

Jeg vil nå tro at programmet klarer å tolke pulssignalene fra strømingssensoren. Jeg koblet strømningssensoren min til et oscilloskop slik at jeg fikk sett hvordan pulstogene så ut, og man kunne tydelig se at det kom pulser. Hadde jeg bare visst at det fantes slike programmer før jeg lagde kretsen, så hadde jeg selvsagt prøvd ut den metoden, men nå har jeg allerede laget meg denne kretsen min, og siden den fungerer greit orker jeg ikke styre mer med nye modifikasjoner.

Men det hadde jo vært morro å prøve :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...