Gå til innhold

Flowmeter - hvor kan man få tak i det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det spørs jo litt hva du er ute etter, hvis du skal ha greie på hvor mye vann som passerer blir det jo disse som er nevnt, og som vel kan kalles relativt kostbare.

Hvis du derimot bare er ute etter og vite om det er flow eller ikke, og ikke et flowmeter i ordets rette forstand, kan du nok nøye deg med å benytte feks Thermaltak flow indikator til 189,- eller en Flow indicator with filter til 149,-

Lenke til kommentar

Det er egentlig en flow indikator jeg er ute etter ja. Jeg har tenkt å bruke den i en liten krets som fungerer slik at hvis det ikke er flow så blir ps_on signalet til strømforsyningen kuttet.

Jeg har ikke funnet noen andre som jeg kan bruke enn den påMicroplex, men den synes jeg var litt dyr.

Så løsningen blir kanskje å prøve å lage hjemmelaget.

Lenke til kommentar
Det er egentlig en flow indikator jeg er ute etter ja. Jeg har tenkt å bruke den i en liten krets som fungerer slik at hvis det ikke er flow så blir ps_on signalet til strømforsyningen kuttet.

Ja, sjekket profilen din, og syns kanskje det virket litt overkill med flowmeter til flere tusen... Derfor foreslo jeg disse andre :p .

Men, det var jo en veldig spennede ide da, hvis du bare skal ha selve sensoren var jo ikke den så veldig dyr syns jeg, det er jo styringen som er vanvittig.

Har du tenkt og lage elektronikken selv eller? Og er den i så fall avhengig av pulser, eller står du fritt til og tilpasse det til en eventuell føler?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en ekspert på elektronikk akkurat, men jeg skal nå gjøre et forsøk hvertfall. Jeg har laget en liten tegning som du kan se her.

Denne kretsen har som hensikt at hvis et av peltierelementene mine skal feile eller at vannet stopper å strømme, så vil ps_on signalet bli kuttet. Jeg vet ikke om denne kretsen vil fungere, men hvis den i det hele tatt gjør det i teorien, så blir det ikke så lett å finne ut akkurat hvilke komponenter jeg skal bruke. Kunne trengt en del hjelp der.

Jeg tenkte meg det slik at det flowmeteret på microplex vil gi et pulserende signal. Dette har jeg tenkt å gjøre om til et jevnt likestrømssignal, og det likestrømssignalet skal være koblet til et rele. Dette releet skal lukke seg hvis det får dette styringssignalet, og åpne seg hvis det ikke får det. Hvis releet ikke får noe styringssignal, så blir ps_on kuttet.

Dette ble kanskje litt rotete forklart, men hvis du ser på bildet i linken, så tror jeg det er en del lettere å forstå.

Lenke til kommentar

Søkte på google etter noen norske sider med det flowmeteret, men ikke noe lykke. Var en side hos PC World Norge som kom opp men den va mer irriterende, en behjelpelig.

Eneste måten å skaffe seg dette på virker å være fra den første linken jeg postet, dessverre :(

Lenke til kommentar

Var et bra forslag i alle fall D-link. Det er da etter hva jeg kan se mulig og få den til Norge (Oslo) for 385kr, så det er jo ikke økonomisk sett så helt ille, den ville sikkert kostet sine 300Kr om det var feks Microplex også. Men er litt mer styr og få det fra utlandet kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...