HilRam Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Full SM 3.0 støtte på, feks. med 6 eller 7 serien fra Nvidia har i praksis veldig liten innvirking på spill. Først en viktig detalj: SM 3.0 støtte lar deg ikke lage bedre grafikk enn SM 2.0b støtte. Det blir heller ikke magisk bedre grafikk ut av det bare fordi det har denne støtten. Grunnen til at din maskine virker å gi bedre grafikk har nok heller med grafikkinstillinger osv. Hovedfordelen er at SM 3.0 støtter shadere av større lengder. Dette gjør at shadere spesielt skrevet til 3.0 vil kunne gå maginalt fortere. Med andre ord gir SM 3.0 hovedsakelig bare en mindre fartsøkning i spill som støtter dette, og er shader-intensiv (det er forøvrig mange nye spill). Vi snakker dog ikke om mye. Det er i området av et par prosent raskere i de mest gunstige tilfellene. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Det er hundre andre ting som er viktigere å se på for et skjermkort enn om det har SM 3.0 støtte... -Stigma Argumentasjonen din er grei nok den, men for sluttbrukeren blir det i bunn og grunn irrellevant at spillet ditt kunne se like fint ut ved bruk av Shader Model 2 (SM2) som med SM3, hvis det defaulter til Shader Model 1 når det ikke finner SM3-støtte. Dette gjelder i første omgang bare SplinterCell Chaos Theory, men jeg tipper det blir en trend hos spillutviklere som deltar i "The way it's meant to be played"-programmet. Så om det fra et teknisk perspektiv ikke har "noe å si", eller det er ting som er "hundre ganger viktigere å se på", så er det kanskje en annen historie for den entusiastiske gamer som har kjøpt et skjermkort til 4 tusen, men må sitte og spille de nyeste spillene i forrige generasjons (DX 8)-grafikk. Og ja, jeg vet det har kommet en patch for SplinterCell nylig, som støtter SM2, men det var ingen garanti for at det kom en slik patch da spillet ble lansert. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 jeg synes hverftall SC Chaos Theory en del bedre ut med SM 3.. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 jeg synes hverftall SC Chaos Theory en del bedre ut med SM 3.. Det er vel HDR som utgjør den forskjellen... ATi støtter kun INT16 da er det ikke så mange nyanser som kan vises! Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Argumentasjonen din er grei nok den, men for sluttbrukeren blir det i bunn og grunn irrellevant at spillet ditt kunne se like fint ut ved bruk av Shader Model 2 (SM2) som med SM3, hvis det defaulter til Shader Model 1 når det ikke finner SM3-støtte. Dette gjelder i første omgang bare SplinterCell Chaos Theory, men jeg tipper det blir en trend hos spillutviklere som deltar i "The way it's meant to be played"-programmet. For spill utviklere er det viktig at spillene dems går og ser best mulig for flest mulig. Jeg tviler på at det blir en trend at spill utviklerene vil overkjøre en såpass stor andel potensielle kunder. Konspirasjons teoriene om at det er nVidia eller ATi som er i kontrollen er nok ganske overdrevet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Argumentasjonen din er grei nok den, men for sluttbrukeren blir det i bunn og grunn irrellevant at spillet ditt kunne se like fint ut ved bruk av Shader Model 2 (SM2) som med SM3, hvis det defaulter til Shader Model 1 når det ikke finner SM3-støtte. Ja, men på akkurat samme måte så er det jo helt irrellevant om kortet ditt har SM 3.0 støtte dersom spillet defaulter til SM 2.0 fordi det ikke har SM 3.0 støtte tilgjengelig (det gjelder jo for massevis av spill). Så det argumentet blir litt meningsløst i mine øyne. Slik er det jo for absolutt alle features på et kort. -Stigma Endret 12. august 2005 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå