tørrfisk Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Etter å ha vært på besøk hos en venn av meg som har X800XL, la jeg merke til at sand, vann og gress så mindre realistisk ut enn på mitt 6800nu. Vi har omtrent like kraftige maskiner (Athlon64 3200+ & 3400+) Så kom jeg til å tenke at det kanskje hadde noe med å gjøre at X800XL mangler PS 3.0 og VS 3.0? Ligger det noe i dette? Endret 9. august 2005 av tørrfisk Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Etter å ha vært på besøk hos en venn av meg som har X800XL, la jeg merke til at sand, vann og gress så mindre realistisk ut enn på mitt 6800nu.Vi har omtrent like kraftige maskiner (Athlon64 3200+ & 3400+) Så kom jeg til å tenke at det kanskje hadde noe med å gjøre at X800XL mangler PS 3.0? Ligger det noe i dette? Ja, det stemmer... FarCry og Splinter Cell CS er to spill som bruker HDR (HDR er ikke en del av shader model 3.0) X800XL kan ikke gjøre HDR med FP blending som 6 og 7 serien til nVidia kan. ATi kan gjøre HDR med INT16, men det blir ikke like bra kvalitet. FarCry støtter ikke HDR med INT16, men Splinter Cell gjør det etter en patch, men som sagt, kvaliteten blir ikke like bra som på GeForce kortene ATi kommer til å støtte HDR med FP blending i R520 som kommer engang senere i høst. Personlig hadde jeg ikke kjøpt et grafikkort uten shader model 3.0, men det er min mening... ATi fans kommer ikke til å bry seg om HDR og sader model 3.0 før R520 kommer... Lenke til kommentar
apwr Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Jeg tviler på at trådstarter snakker om HDR i denne sammenhengen. SM 3.0 brukes mest til å optimalisere ytelsen, men kan som sagt også brukes til grafiske finesser, som for eksempel HDR. Det skal i utgangspunktet ikke være en merkbar forskjell i bildekvalitet på 6800- og x800-kort, så fremt vi ikke snakker om bruk av HDR. Endret 9. august 2005 av apwr Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 I grafikkmessig-krevende spill som fks Far Cry og Battlefield 2 syns jeg bl.a. sandstormer og eksplosjoner virker mer udefinerte og uklare på X800XL iforhold til 6800. Er det HDR det er snakk om da? Lenke til kommentar
apwr Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Har du aktivert HDR i Far Cry da? Så vidt jeg vet støtter ikke BF2 HDR. Kanskje du og kompisen din kan ta skjermbilder, så vi andre også kan sammenligne bildekvaliteten? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 sikker på at han ikke enkelt og greit spiller på lavere instillinger enn deg? jeg har prøvd flere ati kort som ikke støtter ps 3.0(x800pro, x800xl og x800xt pe, dessverre er ingen av de mine ) og kort som støtter sp 3.0(6600gt og 6800gt) bilde forsjellen jeg har sett er veldig liten. snakker da med tanke på farcry, hvor grafikken var 99% idientisk, på samme instillinger. jeg har linket til en bildekvalitetstest her på forumet før, og den hadde samme resultat som mine opplevelser. så i nådagens spill har so 3.0 veldig lite å si. med unntak av sc: chaos theory hvor det står mellom 3.0 eller 1.8. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) med unntak av sc: chaos theory hvor det står mellom 3.0 eller 1.8. Det er ingen ting som heter PS 1.8. I Splinter Cell : Chaos Theory kan du velge enten SM 1.1 eller 3.0 (dersom du har et SM 3.0-kompatibelt grafikkort.) Endret 9. august 2005 av apwr Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Raptor' date='09/08/2005 : 19:04'] X800XL kan ikke gjøre HDR med FP blending som 6 og 7 serien til nVidia kan. ATi kan gjøre HDR med INT16, men det blir ikke like bra kvalitet. FarCry støtter ikke HDR med INT16, men Splinter Cell gjør det etter en patch, men som sagt, kvaliteten blir ikke like bra som på GeForce kortene. Det er også mulig å bruke FP24 HDR, men det støtter ikke filtering slik som INT16 og gjør dermed ting en del mer problematisk og med et større ytelsetap. Ingen av delene støtter blending. FP16 gir et betydelig større HDR område enn INT16. Battlefield 2 bruker ikke HDR rendering nei. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Bildekvaliteten virker så og si likt, men det virker som det er mer sandpartikler i en sandstorm med nvidia kortet fks. Og eksplosjoner osv virker annerledes. Vi kjører på samme innstillinger (har prøvd å kjøre med høyere innstillinger på hans kort enn mitt støtter og opplevde det samme ) Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det er ingen ting som heter PS 1.8.I Splinter Cell : Chaos Theory kan du velge enten SM 1.1 eller 3.0 dersom du har et SM 3.0-kompatibelt grafikkort. Med 1.4 patchen er ikke det tilfelle lenger. Med SM2.0 får man nå de samme tingene som med SM3.0. Parallax maping, FP presisjon, soft-shadows og HDR. HDR er som nevnt da av lavere kvalitet. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det er ingen ting som heter PS 1.8.I Splinter Cell : Chaos Theory kan du velge enten SM 1.1 eller 3.0 (dersom du har et SM 3.0-kompatibelt grafikkort.) vet det, tenkt/tenkte helt feil. Bildekvaliteten virker så og si likt, men det virker som det er mer sandpartikler i en sandstorm med nvidia kortet fks høres rart ut, men hvis det stemmer så er det fint for oss med ps 3.0 kompitable kort Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Bildekvaliteten virker så og si likt, men det virker som det er mer sandpartikler i en sandstorm med nvidia kortet fks.Og eksplosjoner osv virker annerledes. Ant. partikler har ikke noe med skjermkortet å gjøre, sist jeg sjekka så hadde dette kun med CPU å gjøre. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 er det ikke slik at ps2.0b som ati bruker kan gjøre akkurat det samme som ps3.0 .Men at ps3.0 er mer effektiv? og er det ikke slik at HDR påfører så stort ytelsestap på grafikkortene at det bare er 7800 som effektivt kan kjøre det? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 er det ikke slik at ps2.0b som ati bruker kan gjøre akkurat det samme som ps3.0 .Men at ps3.0 er mer effektiv? jo Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 bOMS: Ang. det med HDR så er vel ikke det ATi kan "ekte" HDR. FPS halveres vel egentlig ganske så effektivt uansett med HDR med FP blending. Det som er fordelen med SM3.0 ovenfor SM2.0(b) er flere instruksjoner pr. pass, vertex skinning, dynamisk flow control på både PS og VS. I SM2.0(b) var det bare dynamisk på enten PS eller VS, husker ikke helt. SM3.0 har flere temp registere etc. etc. Generelt sett større område for utviklerne å leke seg med. Pr. dags dato er vel i hovedsak effektene som nVidia skrøt av bare SM3.0 kunne, men som man kan kjøre like effektivt med SM2.0(b) er: Geometric Instancing (Enablet ved default med High Quality i FarCry) & Dynamic Branching/Data Dependent Branching. Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Bare en liten kuriositet; mye blanding av ord her; det heter vel "SM3.0" (Slik ovenstående reply har skrevet) - Shader Model 3.0 Ser at endel skriver PS 3.0 (Pixel Shader 3.0) Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 SM3.0 er fellesbetegnelsen for både PS3.0 og VS3.0, skriver ma PS3.0 så gelder dette bare PixelShader 3.0, riktig det du skriver =) Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) @KimmiK: ja. vi vet forsjellen på pixel shader og shader model... edit: SM3.0 er fellesbetegnelsen for både PS3.0 og VS3.0 Endret 9. august 2005 av headcleaver Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 bOMS: Ang. det med HDR så er vel ikke det ATi kan "ekte" HDR. FPS halveres vel egentlig ganske så effektivt uansett med HDR med FP blending. Det som er fordelen med SM3.0 ovenfor SM2.0(b) er flere instruksjoner pr. pass, vertex skinning, dynamisk flow control på både PS og VS. I SM2.0(b) var det bare dynamisk på enten PS eller VS, husker ikke helt. SM3.0 har flere temp registere etc. etc. Generelt sett større område for utviklerne å leke seg med. Pr. dags dato er vel i hovedsak effektene som nVidia skrøt av bare SM3.0 kunne, men som man kan kjøre like effektivt med SM2.0(b) er: Geometric Instancing (Enablet ved default med High Quality i FarCry) & Dynamic Branching/Data Dependent Branching. Så er vel også spørsmålet om utviklerne velger å støtte ATI sin mellomløsning 2.0b. I Splinter Cell Chaos Theory valgte de til å begynne med å kutte ut SM 2.0 i sin helhet. Er det noen som vet om 1.4-patchen støtter funksjonene i 2.0b, eller om det er en "ren" SM 2.0-patc? Forøvrig må vi ikke glemme at SM 3.0 er det samme som DX 9.0c hardware-støtte. Kravet for at et kort skal støtte DX 9.0c i hardware innebærer også full FP32 presisjon. ATIs R4XX-kort støtter bare FP24 - som var minstekravet for DX 9.0. PS. Flere enn meg som synes det er ulogisk at DX 9.0c ikke heter DX 9.1, som opprinnelig planlagt? Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Når kommer DX 10 ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå