Ciryaher Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg bruker i dag en Dell P2 266MHz, så et kjøpt av ny laptop blir en stor forbedring uansett hva det blir. Jeg føler markedet er så stort at jeg trenger noen tips. Jeg er student og trenger derfor en laptop som er stillegående og har god batteritid. Den må være så stille at jeg kan bruke den i forelesninger og batteriet bør helst holde så lenge som mulig. Krav til ytelse er ikke viktig da det ikke skal spilles på den likevel. Det skal kompileres en del kode, men klarer å vente noen sekunder om det er mye. Mine krav til laptop(ultraportabel kanskje): Pris: Ikke mer enn 8000kr. Bruksmål: Surfing, skriving, kompilering, film. Skjerm: Under 15". (gjerne nermere 12") Minne: 512MB Harddisk: Stor eller rask harddisk er ikke viktig Fysiske mål: Så liten og lett som mulig. Batteritid: Så lang som mulig Jeg har gitt opp å lete i tråder som "Den store tråden om ****" og andre tråder om student-pc'er fordi det ofte er et krav at man kan spille relativt krevende spill.. noe jeg ikke skal. Mvh. En som har gått seg vill i bærbarmarkedet Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Får jeg lov å anbefale iBook? Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Njaa.. Klart du får og jeg skal vurdere det! Jeg hadde primært ikke tenkt meg en mac. Lenke til kommentar
olona Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) hvilken maskin landet du? hva med http://www.psdata.no/ps.asp?it=113104 (nb:koster 8595) Endret 11. august 2005 av olona Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 du vil nok slite med å få en slik til under 8000. De pcene til den prisen er ofte litt store, tunge og elendig batteri tid. Lenke til kommentar
Radeon9600XT Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 bærbar den koster litt over 8000kr, men ring og bestill, istedet for å bestille over nett, så er det mulig å presse prisen ned til 8000kr, hvis du er student etc... tror studentrabatten dems er 7% elns... Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Det har ikke blitt noe kjøp enda. Jeg har enda et par uker å bestemme meg på. Det hadde jo vært ønskelig med en liten laptop som mulig, men hvor mye mer må jeg gi for en slik da? Ytelse er jo ikke så viktig som størrelse og batteritid.. Takker for svar forresten! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Eg hadde tatt og kikka litt på ein brukt maskin.t.d. ibm sin x serie og 12" t serie. Eller liknande maskiner ifrå ein annan produsent. Til 8000kr så meiner eg at ein ofte kann få meir for pengane når ein velger ein brukt maskin kontra ein ny. Bare husk på å kontrolere dato/resterande kapasitet på medfølgane batteri. Er ikkje kjekt å oppdage at batteriet er misshandla halvt til døde, eller er 5 år gammalt. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Hmm.. etter å ha sett meg om så tror jeg nok det bare blir med drømmen når det gjelder en ny 12.1" til 8000 ja.. Jeg får vel heller gå litt opp i størrelse eller litt på prisen. Vurderer denne: "Komplett Notebook s260". Finnes det brukererfaringer på denne eller noen av dere som har sett på den? Frister i alle fall Edit: Nei, ser denne bråker for mye. Det perfekte hadde vært å få en prosessor som er mye tregere og derav få den stillere.. menmen.. Jeg får se meg om etter noe større istede. Endret 12. august 2005 av Atanatar Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Er den der i salg ennå da? Står ingen butikk på listen på hardware.. Er vel enklest å kjøpe en billig og et ekstra batteri... Kjøpte en dell labtop til dama for 5000kr nettopp.. De fleste nettbutikkene har til ca 6000kr nå.. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) iBook er den eneste 12" til 8000kr jeg hadde vurdert, den er støyfri og har 4t batteritid. Andre maskiner i samme prisklasse har Celeron M og elendig batteritid. iBook koster 8.356,- med utdanningsrabatt. Endret 12. august 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Men så er det det om han vil ha mac pc da.. Har faktisk aldri selv prøvd en! til arbeidet som skal gjøres på den maskinen så trengs det ikke så dyr maskin, heller en til ca 6000kr pluss et Kraftigere batteri enn orig så har han det originale som "backup" med seg Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 ...heller en til ca 6000kr pluss et Kraftigere batteri enn orig så har han det originale som "backup" med seg Jepp, høres ikke dumt ut. Da gjenstår det bare å finne en som er litt mer hendig enn en standard 15" som er 3kg+ tung.. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hmm, tror ikke 3kg er noe tungt for en bærbar Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Dell inspiron 2200 med ekstra "high capacity" batteri 7155kr.. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Den veier 2.9kg, begge batteriene bør velges som litium ion batterier da disse er mer vennlige mot "klattlading" og holder lenger enn de eldre nimh batteriene. Helt grei for enkelt bruk, faktisk sånn jeg sitter på nå (dama sin).. Endret 12. august 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
McMort Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Tror en 12" iBook er riktig maskin for trådstarter. Jeg har akkurat samme behov og gikk for en iBook. Har aldri tatt i OS X før, men etter mindre enn et døgn med en mac føles alt naturlig og intuitivt. Det eneste aberet må være om man skal kompilere .net-kode, da kommer man egentlig ikke utenom Windows, selv om jeg har en foreleser som skrev VB.net i nano og kompilerte det i BSD for å kjøre programmet i Windows, men realistisk sett bør man nok ha Windows for .net... Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det er jo bare til å starte en tråd om den... Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 I fredagens Dagbladet hadde de jo en "test" av bærbare. Det var to som så ut til å passe godt, men jeg aner ugler i mosen når de egentlig burde ha kostet det dobbelte Jeg mistenker også en og annen feiltrykken, men når vart egentlig en skjerm under 15" negativt? Her er det tydeligvis snakk om forskjellig bruk! Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Hvordan er en iBook i bruk? Jeg har ikke prøvd så mye "nytt", men et kranglete Fedora gjorde at windows på pc er favoritten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå