Gå til innhold

Sony VX2100e vs Canon XM2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg står på kanten av å kjøpe enten et Sony VX2100e eller Canon XM2(Sant at dette har både NTSC og PAL funksjon?)

Men det jeg lurer på er hvilket jeg bør gå for? Jeg skal filme mye extreme sport (motocross/skateboard/snowboard o.l), men også filme endel dokumentarer, musikkvideor o.l.

Hvilket har best bilde, manuelle funksjoner, vidvinkel, stabilitet osv...

Kom gjerne med noen eksempel bilder så hadde jeg blitt sjeleglad.

Takk

Mvh

Robert

PS! Eller bør jeg rett og slette spytte i endel tusen til å gå for et HDV cam som FX1? Er det så mye bedre?

Endret av LilyLazer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at XM2 har både PAL og NTSC, då det og finst i ein amerikanske versjon som heiter GL2.

Kanskje du finn nokon tips her og her.

XM2 har meir vidvinkel og meir optisk zoom. Begge to har optisk bildestabilisering. XM2 er nokre tusenlappar billegare, men og nokre år eldre.

Når det gjeld HD, sjå dei siste innlegga i denne tråden.

Lenke til kommentar

Eneste som har Pal/ntsc er sonys hdv z1 eller hva det heter igjen. ntsc er uansett dårligere kvalitet..

Hva du legger i dokumentar bruk er jeg ikke sikker på, men da er vel sikkelig mic, helst xlr muligheter å foretrekke. Spesiellt når du nevner musikkvideoer.

Selv bruker jeg ett panasonic dvc30, lite, solid, bra bilde og lyd og nok manuelle kontroller til å ha rask kontrol, men igjen enkelt nok for folk som knapt vet hvordan de skrur det på. ble LITT dyrere enn jeg hadde tenkt meg med litt tilbehør, men etter ett par månders bruk utendørs i støv, regn(med regntrekk), kald norsk sommer er jeg glad det er solid og bra bygget.

Xm2 har fått litt pepper fordi det er litt plastic fantastic feeling over det, xlr adaptern du får kjøpt blir karakterisert som "a plastic accident waiting to happen".

Sånn til slutt bør du kanskje tenke over egenskaper i dårlig lys om det er ett issue, vx2100 har større ccd brikke dermed bedre egenskaper i dårlig lys i forhold til xm2.

Beste er om du hadde muligheten til å prøve begge to, du merker fort hva du liker/ikker liker...

Lenke til kommentar

tusen takk for fine svar.

Om noen har eksempel bilder, "framedrops" e.l tatt med kameraene gjerne vis dem fram her.

Virker nå som det bikker over mot Sony vX2100e siden, mye fordi jeg tror at XM2 kameraet jeg har fått tilbud på er NTSC. Men ennå ikke bestemt.

Takk igjen.

Mvh

Robert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...