Gå til innhold

Turiuon vs Pentium M

TOSK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utganspunktet er Dothan bedre, men Turion har en fordel, og det er 64-bit. I illegg mener jeg å ha lest flere steder at Dothan har litt svakere FP-ytelse, men dette kan sikkert noen bekrefte/avkrefte...

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Jeg har en stasjoner pc med Pentium M.

Ytelsesmessig har jeg ingen erfaringer å komme med.

Jeg bare lurte på en liten ting.

FSB'en til Pentium M 745 dothan'en min er oppgitt til å være 400 MHz.

I bios står det:

100 mhz x 18 (multiplier).

Vet at det blir 1,8 GHz, som prosessoren er oppgitt å være, men er det riktige innstillinger?

Lenke til kommentar
Jeg har en stasjoner pc med Pentium M.

Ytelsesmessig har jeg ingen erfaringer å komme med.

Jeg bare lurte på en liten ting.

I bios står det:

Vet at det blir 1,8 GHz, som prosessoren er oppgitt å være, men er det riktige innstillinger?

Ja det er riktig :)

Lenke til kommentar

I bios står det:

Innstillingene er riktige, fordi 100 MHz er "grunntallet" til både CPU og total FSB-fart. FSB sender fire overføringer per klokkesyklus, derfor blir det altså 100 x 4 = 400 FSB

Vil tippe at P-M er best. Turion er bare en ned strippet AMD 64.

På hvilken måte er Turion nedstrippet? At den "bare" er socket 754, er ikke akkurat det samme som nedstrippet. Sammenligner man med desktop-CPUene til samme socket, er det jo mobile-utgavene som er de beste. Turion har 90nm, lav spenningsrating, SSE3, inntil 1MB L2, og er av nyere revisjon enn noen S754 desktop-CPU.

Uansett anbefaler jeg Dothan/Sonoma av disse seriene.

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke denne PC'en til da?

Hvorfor mobil prosessor?

At P-M er best er ikke en selvfølge...

I utganspunktet er Dothan bedre, men Turion har en fordel, og det er 64-bit. I illegg mener jeg å ha lest flere steder at Dothan har litt svakere FP-ytelse, men dette kan sikkert noen bekrefte/avkrefte...

Ja, det kan jeg bekrefte

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

I bios står det:

Innstillingene er riktige, fordi 100 MHz er "grunntallet" til både CPU og total FSB-fart. FSB sender fire overføringer per klokkesyklus, derfor blir det altså 100 x 4 = 400 FSB

Vil tippe at P-M er best. Turion er bare en ned strippet AMD 64.

På hvilken måte er Turion nedstrippet? At den "bare" er socket 754, er ikke akkurat det samme som nedstrippet. Sammenligner man med desktop-CPUene til samme socket, er det jo mobile-utgavene som er de beste. Turion har 90nm, lav spenningsrating, SSE3, inntil 1MB L2, og er av nyere revisjon enn noen S754 desktop-CPU.

Uansett anbefaler jeg Dothan/Sonoma av disse seriene.

Vel, nå var kanskje det ikke det smarteste ordvalget akkurat, det må jeg bare få lov til å beklage. For å forklare meg litt, så tenker jeg på at de mobile prosessorene gjerne blir tilpasset en notebook ved at man gjør dem mindre strømkrevende blant annet, det var det jeg tenkte på. Selv om turion er nedstrippet, så har den alle egenskapene man finner i en s754 cpu.

Nå er vel faktisk AMD 64 et bedre utgangs punkt for en mobil prosessor, en det P4 noen gang var, eller kommer til å bli. Men om turion kommer til å bli en suksess, det tviler jeg på, til det er Centrino et altfor godt innarbeidet merkevare. Turion kommer faktisk 512kb L2 cache også.

Lenke til kommentar
Vel, nå var kanskje det ikke det smarteste ordvalget akkurat, det må jeg bare få lov til å beklage. For å forklare meg litt, så tenker jeg på at de mobile prosessorene gjerne blir tilpasset en notebook ved at man gjør dem mindre strømkrevende blant annet, det var det jeg tenkte på. Selv om turion er nedstrippet, så har den alle egenskapene man finner i en s754 cpu.

Turion er en 90 nm Athlon64 på socket 754 som krever lite spenning. Arkitekturen skal være kliss lik vanlig Athlon64.

Ergo er det ikke en nedstrippet versjon, men derimot en oppgradert socket 754-prosessor.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Ergo er det ikke en nedstrippet versjon, men derimot en oppgradert socket 754-prosessor.

Ja, de er rett og slett oppgraderte versjoner. Mobile-utgavene er de beste S754-CPUene, siden de er nyere revisjoner, og har best klokkepotensiale. Akkurat som XP-mobile var for socket A.

Lenke til kommentar
Nå er vel faktisk AMD 64 et bedre utgangs punkt for en mobil prosessor, en det P4 noen gang var

Minner om at P4 aldri har vært utgangspunktet for Pentium M, derimot P 4-M.

;)

Ja det vet jeg. Men tak for påminnelsen. har ikke sagt at P-M er basert på P4. Men som du sier P4-M er en "nedgradert" P4, og alle husker hvilken stor suksess det var. Derimot er deler av P-M basert RISC arkitekturen som ble brukt P3. Eneste likheten mellom P-M og P4 er at de bruker samme bus type.

Lenke til kommentar

såvidt jeg vet er står RISC for "reduced instruction set computer", og er prosessorer for mer spesialiserte oppgaver pga. redusert instruksjonssett. færre transistorer og raskere i de oppgaver den er ment for. i konsoller og store arbeidsstasjoner sitter det vel slike prosessorer. IBM er vel et firma som ligger langt (lengst?) framme i utvikling av RISC-prosessorer... x86 er derimot CISC, complex instruction set computer. en prosessor for de fleste oppgaver...

PS: dette er ikke dirkete relatert til åpningssinnlegget, men siden vi er inne på temaet, hehe... er interessert i å vite om jeg tar feil ang. RISC og CISC...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...