GeCcO Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Merket for litt siden at jeg kunne se en liten "tråd" i søkeren på mitt D70. Denne tråden kommer ikke til syne på noen av bildene jeg tar. Er denne da på et av speilene som går opp til søkeren? Og hvordan kan jeg få renset dette området? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Søk i forumet og du vil finne svar på det spørsmålet Kort fortalt så er svaret: JA du kan gjøre det selv ved å bruke forskjellige metoder. Søk og du vil finne MANGE tips. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hvis det ikke synes på bildene, er det mest sannsynlig at det er på speilet, om det ikke har lurt seg inn i søkeren på noen måte. Ta av objektivet, blås forsiktig mot speilet med blåsebelg eller komprimert luft (forsiktig, og pass på at det ikke kommer væske ut... kan gjøre det om du holder flasken skjevt eller akkurat når du begynner å blåse). Dette bør blåse urenheter bort fra speilet. Sitter det støv eller lignende på selve bildebrikken, anbefales det ikke å bruke komprimert luft. Da bør man bruke blåsebelg, eller sensor swab for å rense brikken. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Mye mulig støvet sitter på mattskiven. Der må du aldri finne på å rense med noe som helst papir/tørkle osv. Selv de fineste papirer blir som sandpapir for mattskiven. Du kan prøve med trykkluft/blåsebelg, men hvis du ikke får det bort av luften bør du heller levere det inn. Speilet er også en mulighet, men da pleier det gå bort med litt luft. Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Mye mulig støvet sitter på mattskiven. Der må du aldri finne på å rense med noe som helst papir/tørkle osv. Selv de fineste papirer blir som sandpapir for mattskiven. Du kan prøve med trykkluft/blåsebelg, men hvis du ikke får det bort av luften bør du heller levere det inn. Speilet er også en mulighet, men da pleier det gå bort med litt luft. Skal du liksom ikke kunne tørke med linse papir på den sier du? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Takk for alle svar Får prøve forsiktig med luft og se om det hjelper. Hvis ikke får jeg endten levere det inn eller bare leve med det. Det er jo bare et irritasjonsmoment og har jo ikke noe å si på bildene. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Mye mulig støvet sitter på mattskiven. Der må du aldri finne på å rense med noe som helst papir/tørkle osv. Selv de fineste papirer blir som sandpapir for mattskiven. Du kan prøve med trykkluft/blåsebelg, men hvis du ikke får det bort av luften bør du heller levere det inn. Speilet er også en mulighet, men da pleier det gå bort med litt luft. Skal du liksom ikke kunne tørke med linse papir på den sier du? Ikke på mattskiven nei. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Sjekk ut denne tråden: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=453933 http://forum.akam.no/index.php?showtopic=455272 _________________ Er denne da på et av speilene som går opp til søkeren? Det er vel bare ett speil?? Støv på speilet er sjeldent problematisk og ofte lite synlig i søkeren. Da må det i såfall være store partikler. Derimot hvis du har fått "støv" på oversiden av mattskiven, er det bare en ting å gjøre: Send det inn, hvis det er sjenerende. (det har ingen innvirkning på bildekvaliteten). Og hvordan kan jeg få renset dette området? Blåsebelg, antistatisk børste Eller du kan også her bruke Sensor Swab. Speilet er det letteste stedet å komme til på. Bruk forall del ikke "linsekluter" eller Q-tips. Det lager bare mer støv. Speilbelegget er meget tynt og harde press på det, får lett ut av stilling. Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Mattskiven. Er ikke det det glasset som sitter i søkern!?? Kanskje jeg er dum som spør! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå