Gå til innhold

Telio - kan de virkelig gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt en lang krangel med Telio, hvor de ikke gir etter, selv om de beklager å ha gjort feil. Jeg vurderer å gå videre med saken, om jeg så må til forliksrådet med den, men skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger om hva dere tror.

 

I et års tid hadde jeg IP-telefoni hos Telio. Om dere ser på min historikk, har jeg hatt masse problemer med kvaliteten, men det er ikke det som er temaet her. Etter hvert flyttet jeg fra Oslo til et litt mer grisgrendt område hvor jeg var i tvil om kvaliteten var god nok for IP-telefoni (det var den, og har nå bluecom). Derfor sa jeg opp abonnementet. I flyttekaoset hadde jeg ikke mail og jeg kan heller ikke huske å ha sett purringen som skal ha kommet via post. Dere som har flyttet vet hvor fort slikt kan oppstå.

 

Derfor ringte jeg Telio Kundeservice 16. juni og ba om en oversikt over alle regninger jeg skyldte dem, slik at jeg kunne betale dem. Samme dag betalte jeg de to regningene jeg fikk oppgitt. Og ettersom jeg var ferdig som kunde hos dem siden april var jeg uvitende lykkelig og fornøyd over å være ferdig med denne leverandøren av IP-telefoni.

12. juli sender Telio likevel en sak til Svea Finans, hvor 120 kroner ble i overkant av 700 kroner. En regning som kundebehandleren ikke oppga til meg da jeg ba om å få oppgitt alle regningene. En regning som heller ikke stod oppført på "Dine Sider", som skal være en side med oversikt over betalte og ikke-betalte regninger.

 

Jeg ringte Telios kundeservice igjen, denne gangen noe frustrert, og lurte på hvorfor i all verden jeg ikke fikk opplyst den siste regningen. Jeg ble bedt om å sende en klage, og betale det opprinnelige beløpet på 120 kroner.

 

Ikke lenge etter får jeg beskjed om at inkassosaken opprettholdes, og jeg må betale salæret. Til tross for at de beklager at de ikke opplyste om den tredje regningen.

 

Nå har jeg mailet fram og tilbake med Telio de to siste ukene. Først gjør de et stort poeng av at regningen stod på "dine sider". Så opplyser jeg dem om at det har den ikke gjort. Deretter får jeg en lang mail om hvorfor JEG ikke skal gjøre et stort poeng av "Dine sider", da det bare er en tilleggstjenste (som vi ikke kan forvente fungerer 100 prosent). De vil heller ikke trekke saken, ettersom jeg har fått regningen på mail (under flytting) og via post (som jeg ikke har sett). At jeg ringte for å rydde opp i regningene, og at de en måned senere sender en regning de ikke opplyste om til inkasso, velger de å bagatelisere.

 

edit: Trykkleif

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker skal man få en purring 14dager før regningen går til inkasso (tror det er §9 i inkassoloven). Har du ikke motatt denne har Telio særdeles lite de skal ha sagt. At de også har rot i systemet sitt og ikke klarer å innse at man kanskje burde ta litt selvkritikk (du fikk jo angivelig oppgitt alle regningene) gjør ikke saken bedre for Telio.

Lenke til kommentar

Må bare ta med denne:

 

Fra kundebehandler #3:

"Når det gjelder faktura xxxx kan vi ikke trekke denne fra inkasso da vi har sendt deg fakturaen pr epost, vi har sendt deg et inkassovarsel pr post, samt at de ligger ute på Dine Sider."

 

Jeg svarer:

"Du skriver at fakturaen har ligget på Dine sider, noe den slettes ikke har gjort, i hvert fall ikke de siste månedene. Denne tjenesten fungerer bare ikke og har ført til masse rot for undertegnede. Enten står det Ikke tilgjenglig under status, eller så er ikke fakturaen med en gang. Jeg sjekket i juni, samme dag som jeg ringte dere. Og nei, regningen som dere ikke opplyste om, stod heller ikke der."

 

Fra kundebehandler #4:

"Du ser ut til å gjøre et stort poeng ut av fakturaens status på "dine sider"; dette er helt galt. "Dine sider" er en tilleggstjeneste..."

 

 

Det hele fremstår ikke som annet enn latterlig. I deres siste mail krever de nå bevis fra meg på at jeg bare fikk opplyst to regninger, og ikke tre :no:

 

Akkurat nå er jeg helt oppgitt over at det går an å behandle kunder på denne måten.

Lenke til kommentar
Akkurat nå er jeg helt oppgitt over at det går an å behandle kunder på denne måten.

Men du er jo ikke kunde....lenger. :D

 

Uansett så må du ta kontakt med inkassobyra skriftlig å opplyse dem om at du bestrider det originale kravet fra Telio, da har ikke inkassobyrå lov til å la salær, gebyr og renter løpe mens dere prøver å komme til en minnelig ordning.

 

Ellers ser det ut som du må skaffe om du ikke allerede har det på e-mail fra dem, bevis på at du har vært i telefonisk kontakt med dem under flytting, og at det er som en følge av disse/denne telefonen at du har betalt 2 regninger. Kan du bevise det ved at de allerede har innrømmet dette på e-mail f.eks. så kan de ikke påstå at du ikke har oppfylt din plikt til å betale. Du har etter beste evne søkt å ikke komme i den situasjonen du nå er i, som en følge av Telio sitt rot, og de må ta det økonomiske tapet ved å feilaktig ha sendt inkassobyrå på deg.

 

Det heter at en part må "sannsynligjøre" at den andre part bla bla... Dvs. Du kan vise til: hvor sannsynlig er det at jeg etterspurte mine utestående regninger, fikk oppgitt 3, men valgte å betale bare 2 av dem? Det er åpenbart mer sannsynlig at Telio kundeservice har oppgitt 2 regninger som resterende beløp og så funnet 1 til senere som de har forsøkt å sende deg. Du har opplyst dem om at du ikke er tilgjengelig på mail som følge av flytting og at du derfor ønsker å gjøre opp utestående. Da kan ikke Telio komme etterpå å si, jammen vi sendte deg e-mail og vanlig post. De har jo blitt opplyst om at du ikke er tilgjengelig via disse kanaler.

Lenke til kommentar

I fare for å leke djevelens advokat, så er det vel egentlig du som kunde som har ansvar for at du er tilgjengelig. Dersom du får regninger tilsendt på mail f.eks. så nytter det ikke å si at "jammen, jeg hadde ikke nett på 3 mnd pga. flytting". Da må du si ifra om at du må ha papirfaktura før du flytter f.eks.

 

Når du både ikke har vært skikkelig tilgjengelig på epost eller via post, så er det vel strengt tatt ikke Telios feil dersom du har mistet en purring i flyttekaoset.

 

Selvfølgelig er det jo lite serviceinstillit, men mange firma er benharde på sånt i dag siden det faktisk er utrolig mange dårlige betalere. Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg prøvd å forklare at du ble fortalt at du var kvitt med Telio i følge din samtale med kundesupport sist gang du undersøkte. Det er godt mulig din samtale ble logget i en eller annen form, og når du kan peke mot slike ting (husker du en ca dato?) så hjelper det nok din sak.

 

Ellers så ser det jo bare ut fra Telios side som du ikke betalte inn penger du skyldte, ignorerte purringen, og så klager på en "rettmessig" inkassosak.

 

Fra 120 til 700kr forresten? Auda. Er det så høye gebyr på inkassogreier?

-Stigma

 

EDIT: Linken Erni kom med detaljerer forøvrig dine forbrukerrettigheter. Det er verdt å lese gjennom, spesielt om du ikke føler at du kommer noe vei via direkte dialog med kunden.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg ringte Telio, og spurte om å få en oversikt over alle regningene som jeg hadde utestående. I god tro ga de meg to regninger (som de sa var de resterende, som jeg betalte omgående), mens de hadde en annen liggende som de unnlot å informere om. Jeg har altså gjort et forsøk på å rydde opp, noe Telio ikke lot meg gjøre, og i stedet sendte den "hemmelige" regningen til inkasso en måned etter mitt forsøk på å gjøre opp for meg. I mine øyne er det pur råttent gjort.

 

Spørsmålet er: Når jeg i juni gjør hva jeg virkelig kan for å betale resterende regninger, venter i 25 minutter på telefonen med dårlige melodier, kan Telio da en måned seinere dra en kanin opp av haten og praktisk talt si:" aha, denne fikk du ikke" "gratulerer med dagen" (ja fikk den på bursda'n min :w00t: ). Telio lot meg ikke rydde opp, kort og godt. Hvordan stiller det da seg juridisk? Hvis jeg kjøper brød hos bakeren på krita, kommer tilbake to måneder etter og spør hvor mange brød jeg skylder for og får beskjed om at jeg skylder for tre brød. Kan bakeren da gå til inkasso en måned etter fordi det egentlig var fire brød?

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Poenget er at jeg ringte Telio, og spurte om å få en oversikt over alle regningene som jeg hadde utestående. I god tro ga de meg to regninger (som de sa var de resterende, som jeg betalte omgående), mens de hadde en annen liggende som de unnlot å informere om. Jeg har altså gjort et forsøk på å rydde opp, noe Telio ikke lot meg gjøre, og i stedet sendte den "hemmelige" regningen til inkasso en måned etter mitt forsøk på å gjøre opp for meg. I mine øyne er det pur råttent gjort.

Helt enig det er dårlig gjort, og deres feil så langt det du sier stemmer. Har du spurt dem om de har noe logført samtale fra omtremtlig den datoen? Sansynligvis logfører de kundesamtaler slik at de kan se du ringte inn den dagen anngående faktura. Om du peker ut dette så er det nok stor sjans for at de bøyer seg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...