Gå til innhold

Kjøre applikasjon fra shell

Anbefalte innlegg

Bær over med meg her, mulig jeg er noe på bærtur :blush: .

Jeg kjører Ubuntu.

Når jeg installerer applikasjoner v.hj.a. apt så kan jeg kjøre disse ved å skrive inn navnet på applikasjonen i et shell. Installerer jeg f.eks amsn så kan jeg skrive "amsn" for å starte amsn.

*Har dette noe å gjøre med med at det legges til filer i /usr/bin?

Når jeg pakker ut en tarball, si f.eks eclipse, så får jeg stort sett pakket ut en mappe med applikasjonsfilene. For å kjøre programmet må jeg først navigere meg inn i denne mappen for så å kjøre den kjørbare filen derfra.

*Hvordan får jeg gjort slik at jeg kun kan skrive filnavnet til den kjørbare filen i shell for å starte applikasjonen?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Har dette noe å gjøre med med at det legges til filer i /usr/bin?

Ja, mappen /usr/bin er normalt lagt inn i miljøvariablen $PATH som definerer hvor bash (kommandolinjeskallet) skal søke når du skriver inn en kommando.

*Hvordan får jeg gjort slik at jeg kun kan skrive filnavnet til den kjørbare filen i shell for å starte applikasjonen?

Hvis du flytter den kjørbare filen til en mappe i $PATH (normalt /usr/bin, /usr/local/bin, /bin og /usr/X11R6/bin) vil programmet startes når du skriver programnavnet. Husk at eventuelle bibliotek som følger med også må flyttes til de korrekte stedene i filsystemet. Har ikke Eclipse en installer som gjør dette? Hvis programmet distribueres i kildekodepakker kjør "make install" etter å ha kjørt "make" for å flytte filene.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en grunn til at man er nødt til å "tvinge" shellet til å kjøre filer uten execute-bit eller som ligger utenfor PATH: Med det idiotiske systemet i Windows, er det svært gunstig å kalle en fil med virus dir.exe - den første kommandoen en bruker vil kjøre etter å ha pakket ut et arkiv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...