tsunammi2k Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg mener det er på tide det er noen som lager en komplett guide for å overføre hjemmevideoer filmet med et DV-kamera og til DVD. Denne er en veldig god guide, men den er på engelsk, og ganske utdatert.. Pluss den mangler instruksjoner på hvordan man kan legge til dato/tid på .AVI filene når man recorder DV-filmene inn på PCen. Ifølge den lange guiden er det visst bedre å gjøre slik, enn å bruke et program til å utføre alt (capturing, encoding, transcoding, burning osv.). Jeg vet ikke jeg, noen som har kommentarer, tanker og/eller erfaringer? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det kan hende ein får eit betre resultat ved å bruke dedikerte program til kvar handling. Men det fører jo til mykje ekstra arbeid, når ein må eksportere/importere og skifte mellom program so mange gonger. Sjølv ser eg ingen grunn til å gjere det slik, når ein kan gjere alt (eller nesten alt) saman i eitt og same program. Han lager jo og meir arbeid for seg sjølv, når han ikkje nytter VirtualDub til capture. Om eg måtte velge mellom denne metoden (eller tilsvarande) og å bruke Premiere til alt fram til DVD authoring, og Encore til det, so ville eg ha nytta Premiere/Encore. Og med andre program, som til dømes Pinnacle Liquid Edition eller Adobe Premiere Elements kan gjere alt, inkludert DVD-menyar i same program, noko som må vere mykje enklare. Eg ville i alle tilfelle ha valgt det. Lenke til kommentar
esbe Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Jeg mener det er på tide det er noen som lager en komplett guide for å overføre hjemmevideoer filmet med et DV-kamera og til DVD. Denne er en veldig god guide, men den er på engelsk, og ganske utdatert.. Pluss den mangler instruksjoner på hvordan man kan legge til dato/tid på .AVI filene når man recorder DV-filmene inn på PCen. Ifølge den lange guiden er det visst bedre å gjøre slik, enn å bruke et program til å utføre alt (capturing, encoding, transcoding, burning osv.). Jeg vet ikke jeg, noen som har kommentarer, tanker og/eller erfaringer? Jeg kan anbefale å kjøpe en dvd-recorder. Hvis du da ikke er interessert i å bruke veldig mye tid foran en pc. Lenke til kommentar
Flyveren Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Er vel ikke så lett å lage en komplett guide da det er masse forskjellig programvare der ute. Selv er min verden nesten like komplisert som beskrevet på linken. Bruker Pinnacle DVD 500 og Adobe Premiere 6.5. Bruker en spesiell kodek (skal redigere dette når jeg har navnet på den.) Eksporterer fra Adobe til AVI Kjører en MPG kompressor (også her dukker navnet plutselig opp) For derette å legge filene (lyd og bilde) inn i et program som lager menyer. Deretter brenne med Nero. Og selvfølgelig en hel haug med innstilliger som er prøvd ut for beste resultat. Men visst funker det.. For de som sitter nå siste skrik med programvare og ikke et par år gammelt som meg selv så er det muligens blitt enklere... Lenke til kommentar
qdos Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hvis jeg har en miniDV-kassett med et opptak jeg ønsker å få overført til PC'en; vil kvaliteten på resultatet på PC'en avhenge av kameraet jeg bruker på å overføre det fra, eller vil avspillingskilden ikke bety noe for kvaliteten? Kan en kopiering fra miniDV sammenlignes med en kopiering fra hvilket som helst annet digitalt medium (diskett, cd, hdd), eller blir det mer likt en analog kopiering (VHS, kassett) hvor kvaliteten i stor grad avhenger av hardware? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Avspelingskjelda vil ikkje bety noko, so vidt eg veit. Opptakskjelda betyr sjølvsagt noko, men det er ein annan diskusjon. Veit blant anna at ein del som har eit Panasonic AG-DVX100 nytter eit anna, billegare DV-kamera for å spare videohovuda på DVX100et sitt. Sjølv om miniDV nyttar tape, so er det like fullt digitale signal, so med mindre videohovuda eller ein annan viktig komponent i kameraet er skada, so skulle ikkje avspelingskjelda ha noko å seie. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det var det jeg håpet på. Jeg kjøpte nemlig et Sony PC350 (PAL) i USA for 1000 USD, og da jeg kom tilbake brant FW-porten opp. Det koster med ca. 4000 å få fikset dette hos Sony i Norge, og da vurderer jeg heller å kjøpe det billigste DV-kameraet jeg kan finne her til lands kun for å spille av kassettene. Tar gjerne imot advarsler dersom noen har erfaringer med at billigere kamera kan gi dårligere kvalitet på overføringen til PC. Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 Hvis kameraet er dårligere, og tar opp et dårligere bilde enn andre, bedre kameraer da er det jo selvsagt at du ender opp med et dårligere resultat på PCen? Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg kan anbefale å kjøpe en dvd-recorder. Hvis du da ikke er interessert i å bruke veldig mye tid foran en pc. Jeg slutter meg helhjertet til denne anbefalingen. For familiefilmeren er det ofte bare en arkivering av alt brukbart materiale som skal gjøres. Der det ikke er snakk om noen avansert redigering i det hele tatt, er dagens DVD-opptakere enkleste veien til målet. Opptakere fra f.eks. Philips overfører opptaksdato & -tid som undertekst (subtitle). Ønsker man å gjøre ting fancy med egne menyer, diverse overganger mellom scener får man heller velge program som står i stil med ambisjonsnivå og lommebok. Jeg har redigert 7 DV-filmer på PC, men overført nærmere 80 med DVD-opptakeren. Jeg tør ikke tenke på hvor lang tid det hadde tatt på PC. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hvis kameraet er dårligere, og tar opp et dårligere bilde enn andre, bedre kameraer da er det jo selvsagt at du ender opp med et dårligere resultat på PCen? Ja, men om du filmer med eit bra kamera, og speler det a vmed eit dårleg, so vil du ikkje få dårlegare kvalitet, ettersom det kameraet som speler av ikkje gjer noko med dei signala som allereie er lagra på tapen. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Takk for tilbakemeldingene. Forutsetningen var som sagt at jeg skaffer et billig kamera kun for overføringen. Filmingen skal fortsatt gjøres med det opprinnelige kameraet. Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Fishlake har du noen anbefalinger på DVD-recordere og pris? Lenke til kommentar
esbe Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Jeg slutter meg helhjertet til denne anbefalingen. For familiefilmeren er det ofte bare en arkivering av alt brukbart materiale som skal gjøres. Der det ikke er snakk om noen avansert redigering i det hele tatt, er dagens DVD-opptakere enkleste veien til målet. Opptakere fra f.eks. Philips overfører opptaksdato & -tid som undertekst (subtitle). Jeg har redigert 7 DV-filmer på PC, men overført nærmere 80 med DVD-opptakeren. Jeg tør ikke tenke på hvor lang tid det hadde tatt på PC. Endelig en til som har skjønt det...En ting til, vet du om Panasonic (den modellen til rundt 6000 med inngang for SD- kort) også har de samme mulighetene m.h.p. dato osv som Philips har? (Vi er litt utenom tråden her men pytt,pytt..) Lenke til kommentar
gussen Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 "DV123" KOMPLETT GUIDE TIL VIDEOREDIGERING Hei, Se den norske nettsiden DV123. Dette er en komplett guide til digital video og videoredigering. Siden er utarbeidet av meg selv i 2001 og er omfattende men lettlest og forståelig. Stoffet er ikke helt ferskt, men de aller fleste emner er fremdeles veldig aktuelle; spesielt for nybegynnere. - Gi tilbakemelding hvis dere syns at denne guiden fremdeles er OK. ENJOY! Lenke til kommentar
Jove Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Bumper denne litt opp jeg.. Noen som har tips til en dvd-recorder? Helst en som har mulighet for DV direkte til DVD. Helst så enkelt og fin kvalitet som mulig. Edit: Først tenkte jeg på en "maskin" som tok både dv-tape, dvd, og hadde harddisk. Har hørt om en slik. Men det vil vel kanskje bli like god kvalitet, om en bruker et DV-kamera og kobler det til en DVD-recorder via firewire? Endret 13. september 2005 av Jove Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 + mulighet til legge opp tid/dato. Lenke til kommentar
ragnic Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Her er en link til en norsk guide som omhandler veien fra DV til DVD. NVA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå