Gå til innhold

Vista holder ytelsen oppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo ikke rart windows blir treigere og treigere når det legges opp til at programmer skal styve System32 katalogen og minnet full med .dll filer. Hvis hvert program hadde holdt .dll filene for seg selv eller kompilert de inn som statiske lib, og latt systemkatalogen til windows være fri for all slags programpatcher så kanskje det hadde gått bra.

Samme gjelder registry, hva i all verden er poenget med at programmer skal lagre lokale data i en global database? Windows burde hatt en slags ini-fil standard i xml som alle applikasjonene kunne brukt til sine interne konfigurasjoner (der det ikke trengs sikkerhet utover det normale). HVIS programmet har noe å dele med andre programmer på maskinene (som divx-filter etc) så kan det registrere en snutt (og evt dll) i global registry.

Synest hele strategien til windows legger opp til rot og treighet. Bare fordi microsoft ville spare noen mb plass, så lagde en 10000000 .dll filer i enda flere versjon slik at programmene kunne dele 10k kode. La hvert program kompilere inn 'dll-lib'en så lenge det ikke er en del av den vanlige windows api'en!!

:no:

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
Det viktigste er kanskje likevel en funksjon kalt SuperFetch. SuperFetch overvåker hvilke programmer som benyttes mest og laster de automatisk inn i systemminnet ved oppstart. På den måten ligger de programmene du bruker mest alltid "klare" i minnet.

Aaaaargh! :yucky:

Enda mere "autopilot" fra MS, som skal hjelpe n00bies med å holde seg på banen. Dette kommer å bli mer sluggish enn Windows XP Home (med autoupdate) kombinert med NIS (autoupdate) og MS Office (autoupdate) + RealPlayer kombinert! :hrm:

Pr. dags dato kjører jeg glad og lykkelig Windows 2000 på min arbeidsstasjon, og den har kjørt som et fjell i over et år nå. Alt er raskt og responsivt, og det er intet behov for å reinstallere. Noe av hemmeligheten er å ikke installere "dubious" programvare. Herunder regnes RealPlayer, MSN, mirc og Yahoo messenger, samt alle torrent-klienter, for ikke å snakke om limewire, kazaa og annen drit. Jeg kjører også uten autoupdate i all programvare jeg har. Norton er bannlyst fra min maskin for evig og alltid, her kjører jeg Nod32 i kombinasjon med Sygate Personal Firewall.

I et anfall av å være psykotisk i gjernigsøyeblikket holdt jeg på å kjøre "officeupdate" en dag. Et stykke ut i nedlastingen ble det klart for meg at pakken inneholdt "MS Office autoupdater", og jeg begynte umiddelbart å skrike mens jeg holdt meg for ørene. Klarte til slutt å komme tilbake til en bevisst tilstand, og fikk heldigvis avbrutt hele nedlastingen. (Det står ikke klart for meg om jeg lett febrilsk trykket "reset", eller om jeg bare stoppet det i programvare.)

Lenke til kommentar
HVor mye ram skal vi ha da når windows legger ut et par progz rett i minnet? La oss si at det legger Photoshop og Bf2 slik at dte skal ligge klart :dontgetit:

Da hadde vi allerede brukt en Gb ram!

Og så? Mener du at det er hensiktsmessig å bare la rammen ligge der å idle?

AtW

Det er selvsagt ikke hensiktsmessig. Spørsmålet er vel heller om M$ klarer å implementere en slik funksjonalitet slik at man ikke plages av den?

Personlig syns jeg en boks med WinAmp Agent, Quicktime (agent?) og RealPlayer (agent?), samt med OpenOffice satt til å laste inn i minnet ved boot slik at det starter raskere når du trenger det, er mye treigere enn en boks uten alle disse unødvendighetene.

Klarer ikke M$ å gjøre noe bedre enn dette så kommer iallefall jeg til å skru av "superFetch" om jeg noensinne installerer Vista. Men, det gjenstår å se hvordan de løser det, da... Det _KAN_ jo bli bra ... :)

Lenke til kommentar
Og enda en ting til, minnehåndteringen til windows er noe av det verste jeg har sett. Hvorfor swappe ut 100MB  til harddisk når jeg har 1.5 GB ledig minne? Hallo, kom igjen, hva i ***** er feil med hodene til de som har laget jævelskapen

Når du har såpass mye minne, så test å skru av viritual memory. Selvom m$ mener man SKAL ha virtual memory så er det bare piss. Windows mener du skal ha 1,5 * fysisk minne og det vil si at ditt virituelle minne er på over 2,2 giggs. Når folk kjører windows helt fint med 512mb + 768 viritual så sier det seg jo selv at 1,5 giggs er nok til å kjøre uten viritual memory!

Så i tillegg til økt ytelse frigjør du 2 giggs :-)

Lenke til kommentar
Og enda en ting til, minnehåndteringen til windows er noe av det verste jeg har sett. Hvorfor swappe ut 100MB  til harddisk når jeg har 1.5 GB ledig minne? Hallo, kom igjen, hva i ***** er feil med hodene til de som har laget jævelskapen

Når du har såpass mye minne, så test å skru av viritual memory. Selvom m$ mener man SKAL ha virtual memory så er det bare piss. Windows mener du skal ha 1,5 * fysisk minne og det vil si at ditt virituelle minne er på over 2,2 giggs. Når folk kjører windows helt fint med 512mb + 768 viritual så sier det seg jo selv at 1,5 giggs er nok til å kjøre uten viritual memory!

Hallois, takk for forslaget men jeg har testet det, og det ser ikke ut til å øke ytelsen noe særlig, ikke vet jeg hvorfor, men det tyder på at MS har basert det meste på at ting skal swappes ut til disk.

Lenke til kommentar

Hallois, takk for forslaget men jeg har testet det, og det ser ikke ut til å øke ytelsen noe særlig, ikke vet jeg hvorfor, men det tyder på at MS har basert det meste på at ting skal swappes ut til disk.

Men man sparer hvertfall 2 giggs om ikke annet.. :D

Lenke til kommentar

Hei, så over guiden (din?) og synes den så veldig bra ut. Tenkte at jeg skulle formatere pcc en hjemme å prøve guiden. Har bare et spm før jeg starter, jeg quoter fra guiden:

Memory and file system:

skru på: Disable Paging Executive

dette gjør at coren/kernelen til windows lastes i minnet, dette speeder opp windows drastik hvis du har 512MB minne eller mer.

Vil dette, eller noen annen tweak i guiden, påvirke ytelsen til andre ting? Jeg spiller en del og det så ut som denne tweaken bruker en del minne, vil jeg få dårligere ytelse i spill av å bruke den/de tweakene?

Jeg har 1024mb ram.

Mvh

Tobias

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar
Hmm, høres ikke dumt ut, men er ikke litt av problemet når ting går tregt at det er mye rot i registryet og sånn? Høres ikke ut som det gjør noe med det?

AtW

Hadde de gjort noe med det så hadde de tatt vekk litt av levebrødet til tredjeparts programvare produsenter. Symantec's Norton WinDoctor er vel et eksempel på et slikt ett.

Heh, joa, men bare fordi en eller annen tredjepart prøver å gjøre det OSet burde klart å gjøre selv, så synes jeg ikke de burde la være å fikse det :)

AtW

Ja, de kunne sluppet en ordenlig fiks for det i en Service Pack for eksempel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...