Gå til innhold

"Mister" kontakt med harddiskene etter kræsj..

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et tilbakevendende problem jeg ikke fatter noe av.

Av og til fryser PC'n fullstendig (om det er mens jeg leser mail eller spiller et spill har ingenting å si), jeg må restarte og da finner ikke BIOS noen av harddiskene.

Dette problemet hadde jeg før også, og tenkte det var vel harddiskkontrolleren på hovedkortet som slet, så jeg kjøpte helt nytt + nye harddisker (2x200GB Samsung). Og 1GB RAM siden jeg hadde penger i ferien. Men neida, pokker meg har den begynt å kræsje igjen og "miste" harddiskene akkurat som før. Måten jeg løser det på er å trykke på begge IDE-kablene i begge ender, evt nappe de ut og sette inn igjen, slå på PC'n, så er alt helt normalt. La inn Windows XP pånytt når jeg byttet hovedkort også. IDE-kablene er de nye som fulgte med HD'ene.

Ellers har jeg et Radeon9800 Pro-kort som begynner å dra på årene + en AMD XP 2600+ som også begynner å bli et par år gammel. Og en Q-tec 400W strømforsyning. Kan det være den som klikker innimellom og ikke bringer strøm til harddiskene?

Det har ingenting å si om PC'n har stått på i 10 timer eller om jeg slår den på etter å ha kommet fra jobb. Nå kræsjet den mens jeg leste mail jeg hadde fått siden igår. Jeg slår av PC'n før jeg legger meg.

Rart det bare skjer helt tilfeldig da? Skjer gjerne 1-2 ganger om dagen når PC'n står på. Any ideas?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nekter å tro det er harddiskene som er feil med, siden de er nesten helt nye, inkl hovedkort, IDE-kabler og RAM.

Har en mistanke om PSU'n..Får vel trå til og kjøpe en ny ved neste lønningsdag.

Men han andre her sier jo han byttet PSU også, men har fortsatt problemet. Såeh...

Aliens?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Det kan ligge der også ja, jeg har jo aldri byttet noen av kabelsplitterne fra PSU'n siden jeg aldri har bytta PSU. Velvel, har ikke råd til å kjøpe noe før om 2 uker så..

Men det er jo rart da, at måten jeg "fixer" det på er å trykke på IDE-kablene i begge ender, ikke strømkablene. Dvs, denne gangen hjalp det lite å trykke på IDE-kablene, så jeg trykket muligvis på strømpluggene også. Kanskje det faktisk er problemet, og ikke noe med IDE/Harddisken/hovedkortet. Det kan jo rett og slett være dårlig kontakt i en plugg, og når jeg rister og trykker på IDE-kabelen rister jeg også på strømkablene siden de ligger inntil.

Takk, tror jeg er på rett vei nå :)

Men stinmaker sier jo han byttet PSU også.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

problemet mitt ble ikke løst når jeg byttet til PSU, det eneste som ikke er byttet på pc'en min nå er faktisk CPU, og jeg har sterk mistanke om det ikke kan være feil på den. problemet oppstår plutselig, enten rett etter oppstart eller etter flere timers bruk. selv i idle tilstand

Lenke til kommentar

Vel, det KAN jo være CPU som begynner å bli gammel og sliten og bugger seg til innimellom også..Eneste jeg ikke har byttet er CPU og PSU. Og ja, det har skjedd i idle tilstand hos meg også flere ganger.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...