Gå til innhold

meg=forvirret om clawhammer

Odd-Moose

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer det han forje sa, for Clawhammer vil få en med P4 utseende. (Mange flere pinner enn T-Bird, Palmino (XP.) men jeg tror du ikke trenger å skifte flere ganger etter det... (AMD er flink til å utnytte de soklene de har tatt i bruk, men det er ikke Inten (To forskjellige sokler på kun P4 systemet...)

Lenke til kommentar

Clawhammer og sledgehammer bruker vel to sokler for å skille server og vanlige systemer. (Akkurat som P4 og Xeon)

Tror Claw skulle ha over 700 pinner og sledge over 900. Men jeg tror de er pin-kompatible. Altså at du kan putte en clawhammer i et sledge-hovedkort men ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 18:45, Kebab GUD skrev:

Quote:

Den 2002-08-05 16:43, B|Real skrev:

Riktig...de fleste bytter vel ca 1-2 ganger i året uansett så..

er du på jordet eller ????

La merke til det jeg og. 1-2 ganger i året???Det er litt vel ofte! Jeg kjøpte PC`en min for et år siden, og har ikke tenkt å bytte ut Prossesor, eller hovedkort på hvertfall 1,5 år...cirka.

Lenke til kommentar

Ja. Nytt HK. Clawhammer (Athlon) har 754 pins socket, mens Sledgehammer (Opteron) har 940 pins socket. Så sånn er den saken.. :razz:

Noen som vet noe om FSB'en på Hammer?

Mener å ha lest at AMD8000 chipsettet vil støtte en bus på 1000Mhz, mens VIA K8 vil ha 800Mhz.. :smile:

Husker bare ikke hvor jeg leste det.. :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 14:53, KidComa skrev:

Nytt chipsett = nytt hk. Hammer har bl.a. integrert northbridge, noe som vil gi billigere chipsett og økt ytelse.

Hammer har ikke innebygd "Northbridge" men minnekontroller. Er jo litt uvesentlig å tro at hver CPU har en egen AGP enhet f.eks.!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 22:56, Cappo skrev:

Noen som vet noe om FSB'en på Hammer?

Mener å ha lest at AMD8000 chipsettet vil støtte en bus på 1000Mhz, mens VIA K8 vil ha 800Mhz.. :smile:

Husker bare ikke hvor jeg leste det.. :sad:

Den bruker ikke FSB slik vi kjenner det i dag, men kobler sammen de ulike enhetene med Hypertransport (som er en point-to-point protokoll).

Det betyr at all problematikk forbundet med FSB er borte. Husk at Hammer har integrert minnekontroller og det er således kun PCI/AGP den må koble seg mot og det gjøres da via Hypertransport.

Videre vil minnekontrolleren være slik at den skalerer med hastigheten på CPUen. Når den lanseres vil den vel støtte PC 2100/2400/2700, men ettersom nyere (les raskere) hammer CPUer kommer vil den støtte raskere DDR-minne.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-06 00:03, Vegard20 skrev:

Quote:

Den 2002-08-05 14:53, KidComa skrev:

Nytt chipsett = nytt hk. Hammer har bl.a. integrert northbridge, noe som vil gi billigere chipsett og økt ytelse.

Hammer har ikke innebygd "Northbridge" men minnekontroller. Er jo litt uvesentlig å tro at hver CPU har en egen AGP enhet f.eks.!

my bad - kom bare ikke på ordet "minnekontroller" :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...