Gå til innhold

PCI IDE kontroller

Anbefalte innlegg

Sorry for lite beskrivende emne, men kom ikke på noe bedre innenfor den begrensede lengden.

Igår fikk jeg problemer med pc'en min. Når jeg kom hjem så stod harddisk lampen og lyste konstant, mens skjermen var svart (power lyset blinket som i "hvile modus"). Jeg fikk ikke boota pc'en og når jeg kjørte Windows XP install cd, fikk jeg beskjed om at den ikke kunne finne noen harddisker.

Jeg tok med alle diskene mine på jobb idag for å teste de. Det viste seg at bootdisken hadde fått begge partisjonene jeg hadde på den sletta. Jeg klarte å restore den ene (Windows partisjonen) med PartitionMagic.

Jeg skal sjekke om det funger når jeg kommer hjem, men mistenker at kanskje IDE kontrolleren min har røket.

PS. Det var lynnedslag ikke så langt fra der jeg bor igår... mulig at det slo til hos meg.....

MEN, spørsmålet mitt er: hvis det viser seg at IDE kontrolleren min har røket (Abit IC7-G hovedkort), kan jeg da kjøpe meg en PCI IDE kontroller og bruke den istedet, eller må jeg rett og slett få meg et nytt hovedkort?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs det, om en evt. strømtopp har skadet bare en så avgrenset del som ide-kontrolleren. Det kan vise seg over tid, men da er evt. pci-kontrolleren bortkastet og mulig risk for problemer med hdd.

Har du ikke hastverk kanskje du finner et ic7-g som demo, som ikke koster stort mer enn kontrollerkortet.

Lenke til kommentar

skal fungere det ja. eller det må jo gå for tenk på de som ikke har S-ATA kontakter på hovedkortet, de MÅ jo ha S-ATA PCI Kontroller. så jeg regner med at det samme gjelder for IDE PC Kontrollere også.

PS: man skal ikke la pc`en stå på når Tor er i nærheten :p. Da blir han sint.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Det viste seg derimot at ingenting har gått i stykker. Dvs. bootdisken min hadde det skjedd ett eller annet med. Men etter å ha formatert den, fikk jeg installert Windows uten problemer og alt funka flott.

Det eneste jeg stusser litt på er at bios ikke alltid finner de optiske diskene mine ved post. I Windows derimot dukker de opp som vanlig.

Jeg tror kanskje en BIOS flash kan fikse...

Men takk for svar! Heldigvis slapp jeg å finne ut om det jeg spurte om ville funke eller ikke :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...