knut Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Nok en rimelig bærbar maskin har vært på testbenken. 15,4-tommers bredformatsskjerm, subwoofer og hele tre års garanti er noen av egenskapene ved denne maskinen. Les mer Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Maskinen blir levert med en lang garanti på hele tre år, noe som er svært bra i denne prisklassen.Noen som kan forklare meg hvilke rettigheter denne garantien innebærer som går utenpå forbrukerkjøpslovens rettigheter? Legger merke til at mange bærbare kommer med 1 års garanti, men man har minimum 2 og muligens 5 års reklamasjonsrett. Bruker produsentene garantibegrepet for å omgå forbrukerkjøpslovens bestemmelser for i forhold til uvitende kunder? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Det er to viktige forskjeller: Den ene er at reklamasjon gjelder kun for privatkjøp mens garanti gjelder uansett. Den andre er at bevisbyrden ligger hos forbruker når det gjelder reklamasjon. Det er helt sikkert noen som prøver seg med å omgå reklamasjonsreglene ved å henvise til garantien, men jeg vil tro dette er minkende etterhvert som den nye forbrukerkjøpsloven blir mer og mer kjent blant forbrukerne (den gjaldt fra 1. juli 2001 mener jeg å huske). En viktigere ting med garanti i mine øyne enn at du slipper kanskje å måtte krangle med en utenlandsk produsent om norsk reklamasjon, er at lengre garantitid er et tegn på at produktet holder lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå