Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å legge ut nettverkskabler

Anbefalte innlegg

Har fått nye kontorlokaler, og for å spare penger tenkte jeg at jeg kunne legge ut kabler til nettverket.

Har gjort slikt hjemme, men dette blir et gaske mye større. Blir rundt 12 pcer i forskjellige rom, og det må se pent ut!

mange ting jeg lurer på, som feks: vi skal ha 4 pcer i ett rom, må jeg da strekke fire fysiske kabler fra routeren til pcene, eller er det noen bedre måte å gjøre det?

Noen som har noen anbefalninger til linker og guider eller vi dele sine erfaringer?

Bli takknemlig for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel han sa jo han skulle spare penger da, så legge jobben ut til noen andre er vel ikke altid det billigste. Anyway.

Vel som nevnt tidligere så har du mulighet for trådløst nettverk, hvis du skal gjøre det så anbefaler jeg at du stenger av nettverket for uvedkommende, det er mange som tenker "det skjer ikke meg" men det er akurat det som skjer, det skjer DEG! Så lås av nettet ditt så godt du kan, krypter det, sett passord på det og MAC filtrering hvis du har en trådløs router som støtter det.

Hvis du kommer til å legge kabel selv så er det ikke SÅ vanskelig vil jeg si, du sier at du har flyttet inn i et nytt kontor-lokal, kjempe bra det. Det første jeg ville ha sett etter er kabelbaner langs veggene, disse kan du som regel legge nettverks kablene i uten problemer, endel av disse (ikke alle) går langs gulvet eller midt på veggen under vinduskarmen, rundt hele rommet og til ett hjørne hvor den går opp i taket.

Å legge kabler selv krever litt planlegging, f.eks hvor skal du plassere serveren, hvor er nærmeste kontakt ut til Internett osv. Derfra må du planlegge hvordan du vil strekke kablene, hvis du skal f.eks ha 4 PCer inne på et kontor så betyr ikke det at du strengt tatt trenger å strekke 4 kabler, du kan strekke en og kople til en switch, funker kjempe fint.

Det er klart trådløst er det enkleste, men det kan også bli litt dyrt, du må passe på at signalet rekker over hele kontor lokalet slik at alle maskinene får tilgang til nettet. Kabling er billigere men litt mer stress å legge rundt kabler osv, jeg personlig har ikke noe problemer med det.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Hadde det vært meg ville eg prøvd å brukt kabler så langt som det er mulig. Har erfaringar med trådlaust og synest ikkje det er tilfredsstillande nok. frank_jarle er nok inne på ein løysing eg ville valgt. Ein switch koster ikkje stort. 4 PCer i eit rom, 3 i eit anna, blir vel 3-5 rom du må innom. I eit rom står kanskje ein PC, altså du kan legge ein kabel. Finn det midtpunkt som er naturlig for å få minst mulig kabling.

Hugs å merke alt. Du kjøper inn litt merkeskilt som du merker kvar kabel med, i begge ender. Sjølv om du ikkje har kabelkanaler kan du leggje dei på vegg, begge deler fungerer (sjølvsagt ein vurdering på om du vil ha det på vegg).

Eg meiner du kan bruke 1 kabel på 2 maskiner (så lenge du ikkje har Gigabit-nettverk), men om det er godt nok må andre svare på.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
mange ting jeg lurer på, som feks: vi skal ha 4 pcer i ett rom, må jeg da strekke fire fysiske kabler fra routeren til pcene, eller er det noen bedre måte å gjøre det?

Da legger du en kabel og setter opp en liten switch i dette rommet med nok porter, hva skal nettet brukes til?

Lenke til kommentar

Hvis kostnader er en issue, så legger du mest mulig kabel, og samler alt i et "serverrom". Kabler er billigere enn en switch, du støter ikke på flaskahalser (ved å legge 4 kabler til det rommet det skal stå 4 PCer).

Samtidig forenkler du administrasjon av nettverket ditt ved at alle kablene kan monteres i en plintlist med RJ45 kakontakter, for så å patches til switchen(e) du har tenkt å bruke! :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

takk for svar! (utenom millmax, da)

bør kanskje unngå å poste ting når man er trøtt og sliten pga for mye jobbing, selvsagt kan jeg sette opp en switch i hvert rom! :)

Må ha kabelbasert pga høyere hastighet og bedre sikkerhet. (Noen andre tar sikkerhetsbiten, jeg skal bare legge ut kabler.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...